• StorTiger

Bästa sättet att ta körkort!?

Funderar på att sätta igång och ta körkort, och undrar hur ni gått till väga?

Måste man verkligen ta så många kör- och teorilektioner på trafikskola?
    Har sett att man istället kan läsa teori hemma via nätet, någon som provat?

Ska man satsa på Intensivkurs istället, hur funkar det och hur snabbt kan man då få körkortet?
    Bor i Bromma, Sthlm, och de närmaste trafikskolor jag hittat m intensivkurser är Uppsala Trafikskola och Gnesta Körkortscenter, någon som har erfarenhet av just dessa?

Ja, hur gick ni till väga?

Och om ni tog körkort nyligen, vad blev den totala kostnaden?

• Svar på tråden Bästa sättet att ta körkort!?
  • Frk Cattis

Om du ska köra bil i Stockholm är mitt tips att du inte tar en Intensivkurs på en alltför liten ort. Har kompisar som tog körkort i någon liten håla i Dalarna och som sedan inte vågade köra bil här hemma. Tycker faktiskt inte själv om att köra bil i innerstaden, men om jag måste så...

• cherlindrea

Förut hade Jarla trafikskola på Valhallavägen intensivkurser. Hör med dem. :)

• StorTiger

Tack för svar, Jarla Trafikskola har intensiv kurser ser jag på nätet.
    Ska kontakta dom imorrn så jag får veta mer!

• cherlindrea

När min sambo tog körkort hos Jarla så körde han en del lektioner ute vid Solvalla. De hade då (2-3 år sedan) en plats där man kunde köra där ute och det är ju praktiskt om du bor i Bromma.

• 040404

Eftersom du frågar efter bästa sättet vill jag påpeka att de av mina kompisar som har gått ordentligt på körskola kör mycket bättre än de som är privatister med ett fåtal körlektioner. Har för mig att man inte brukar bil färdigutbildad på intensivkursen utan får fortsätta sedan, men det beror väl på hur lätt man har för det.

• StorTiger

Såg visst att även Tranebergs Trafikskola har intensivkurser! Nära å bra!

040404
    Jag har nog tänkt mig en veckas intensivkurs, och även några vanliga lektioner innan el efter...
    Tror inte jag skulle klara mig på bara en veckas intensiv.

Fler synpunkter!?

• Pam

Läs in teorin hemma! Finns ingen anledning att betala dyra pengar för att sitta på trafikskola och göra det. Boka tid för teoriskrivning privat via vägverket. Kostar 180 kr, och med största sannolikhet klarar du det efter att ha läst teorin själv, om inte har du inte förlorat mer än knappt tvåhundra och kan kontakta körskolan.

Finns det någon du kan övningsköra med (över 24, haft körkort minst 5 år)? Ta gärna ett par lektioner privat först. Jag har ingen aning hur mycket du kört, men en av mina kompisar tog HELA sitt körkort på körskola och det blev DYRT. Kan du manövrera bilen och hitta bland pedaler och spakar är mycket vunnet. Det går att göra på vilken p-plats som helst (ta med cola-burkar eller annat och kör lite manöverbana med dem som markörer)

• StorTiger

PAM
    Ja jag övningskör privat med min sambo, började igår! Körde runt på en parkeringsplats, starta, stanna osv...Ska köra idag igen...

Du har rätt när det gäller teorin, då är frågan:ska man köpa nån bok då att plugga hemma? Eller köra distansutb. via nätet?
    Eller får man tag i teorin på nåt annat sätt, typ gratis via nätet?

Tack för dina förslag-vill ha ännu fler

• Pam

Typ gratis via nätet ;)
    Men komplettera gärna med en begagnad teoribok (finns ofta att köpa på blocket eller via annons på bilskolor)

Kul att du redan börjat köra! Mitt tips är att du kör så mycket som möjligt med din sambo (börja på p-plats, kör sedan sent på kvällarna med lite trafik, låt honom köra och sitt aktiv bredvid och låt honom förklara vem som har förkörsrätt, hur man kör i rondell o.s.v.). Ju mer man kan när man kommer till körskolan desto bättre.

Men körskolorna är bra att ha. De lär en alla dessa saker som man ska göra för att klara körkortet men som ingen gör till vardags, säkerhetskontroll, hur man håller händerna på ratten, hur ofta man ska titta i vilken backspegel o.s.v.

Själv skriver jag upp mc-teorin på tisdag!

• Marina *fru*

Hej
    Skulle faktiskt rekommendera dig en eller två körlektioner INNAN du kör för mycket med din sambo (efter att du lärt dig få bilen att rulla och sedan stanna den igen). Det är väldigt lätt att lära in "fel" (enl. vägverkets inspektörer) och sedan är det svårt att lära om sig, bättre då att ha med sig dessa, i många fall löjliga, "måsten" när du övar med din sambo. Har man haft körkort i fem år eller mer har man ofta glömt de där små detaljerna som de är så noga med att titta på... t.ex. att vända på huvudet när man tittar i speglarna och inte bara röra ögonen (så att de SER att man tittar *jösses*). Tog MC-kort 10 år efter bilkörkort och jag får då lov att säga att det var en hel del *nya* saker att tänka på.

Så: Först starta stanna, sedan ett par lektioner på körskola och sedan mer öva hemma.

Teorin är faktiskt ganska enkel... så den löser man lätt på egen hand om man har lite pluggvana.

/marina

Svar på tråden Bästa sättet att ta körkort!?