• peanutbutter

Behöver råd ang. misstankar om otrohet

Jag har en väninna som betyder så mycket för mig.
    Problemet är att idag såg jag hennes sambo korsa en gata, hållande en annan kvinnas hand, de kramades sedan och jag såg inte riktigt om de kysstes eller om det var en puss på kinden.
    Nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag berätta detta för henne?
    Jag vill henne bara väl.
    Hennes sambo och jag går inte bra ihop, men jag har försökt iallafall, aldrig yttrat negativa saker om honom..men ibland har det märkts på exempelvis fester och sånt att jag inte tycker om honom. Varför? Jo, vi gick i samma högstadie och han var en mobbare, pikade ofta mig osv, osv på den tiden. Man kan tro att folk växer upp från sådant men inte han. Ofta på fester när han blir full kallar han mig när ingen annan hör dessa glåpord han kallade mig i högstadiet..detta har lett till att jag ofta undviker deras fester.

Jag har märkt att min väninna märker att jag inte riktigt gillar honom..ofta försvarar hon honom utan anledning, utan att jag ens kritiserat något.

Nu vet jag inte vad jag ska göra, om jag ska berätta vad jag såg.
    Jag vet vem kvinnan han sågs med är. Och därför uteslutit ev, släktning, kompis, osv, osv..
    Deras kroppsspråk talade med tydligt tycker jag, det var väldigt..vad ska man säga intimt och förälskat..svårt att förklara..
    Om jag berättar vet jag att hon blir förbannad på mig och inte kommer tro mig..
    Om jag inte berättar och det framkommer senare att jag såg detta, blir hon förbannad..
    Snälla behöver råd, vill verkligen inte missta min älskade kompis..

• Svar på tråden Behöver råd ang. misstankar om otrohet
  • Ejnie

Vad säjs om att tala om för HONOM vad du sett och säja att han måste berätta för henne annars gör du det...?
    Det är ju aldrig bra att hamna i mitten oavsett vad man tycker om dem, jag lider med dig, det är en svår situtation...

• peanutbutter

Han är väldigt bossig och inte direkt aggresiv men labil..mycket häftigt temprament så jag vågar faktiskt inte prata med honom..

• Pixie

Oj. Knepigt! Jag skulle verkligen vilja att mina vänner talade om för mig om de såg min sambo tillsamans med en annan kvinna på det sättet. Men din situation är lite invecklad. (Vill bara säga att den där snubben verkar vara en riktigt otrevlig typ! Be honom att fara och flyga när han kallar dig saker!)

Jag har inget självklart råd till dig. Kanske skulle du tala med honom? Tala om att du har sett honom med den där kvinnan och att han borde tala om för sin flickvän vad han sysslar med. Du kan ju tillägga att om inte han gör det så gör du det, och att det är bättre att det kommer från honom själv. Om du tycker att det är jobbigt så kan du väl skriva ett brev till honom. Vem vet, det var kanske hans syster eller ngt sådant? Vet inte om det är rätt metod att hota honom med att du tänker gola om inte han berättar, men det är _ett_ sätt att göra det på...

• Santa Fe

Såna här dilemamman brukar det finns många olika åsikter om.

När jag själv varken vet ut eller in hur jag ska göra brukar jag tänka: om det det var tvärtom, att min kompis sett det jag sett, skulle jag vilja höra det då... Och sen agerar man därefter.

Om du verkligen är kompis-kompis med henne, alltså att det är en vän som du verkligen tycker om (och inte en ytlig bekant du träffar på fester eller andra ytliga sammanhang), då skulle jag berätta för henne vad jag sett.
    Sen är det upp till henne hur hon vill hantera situationen och din information,det är inte ditt ansvar.

Kanske blir hon arg på dig och tro att du vill förstöra för "jag vet ju att du inte gillar min pojvkän", vägrar tro på dig eller kanske inte reagerar negativt alls.

Som sagt, hade en god vän till mig sett det du sett och inte berättat men det hade långt senare framkommit att min vän i ett tidigt skede hade anat nåt var fel/sett något, då hade jag blivit djupt ledsen och känt mig sviken över att den person jag trodde var min ärliga vän inte hade berättat.

• BettyBoop

Svårt val!! Lider med dig!
    Jag tycker att du ska berätta för honom vad du såg...om du absolut inte vill det så tycker jag att du ska berätta det för henne. Hon blir kanske sur på dig nu men för eller senare kommer sanningen fram och då kommer hon förstå att du gjorde det för hennes skull!
    Jag tror oxå att det é bättre att säga det nu än att det kommer fram i samband med att hon kommer på det.

När det gäller killen så ska du inte lyssna på honom! Men jag vet hur det é för jag har själv varit mobbad och det påverkar länge efteråt även om man vet hur bra man är :)
    Vet din väninnna om varför du inte gillar honom?
    Lycka till! Hoppas att det löser sig! Kram/E

• peanutbutter

När de blev ett par, var jag direkt osäker på hur jag skulle hantera det..Han var väldigt charmerande som nycket, trevlig men berörde aldrig att vi möts tidigare..Jag sade till min vännina att vi gårr i samma skola och han var väl inte guds bästa barn då..
    en annan gång sade jag att han kallat mig för "Plankan", "shorty" och t om "s-bba, H_ra..Men då bytte hon direkt ämne..

det är så svårt..men jag tror, om jag hade varit henne..jag tror jag hade viljat veta...för om man funderar..oki hon kanske blir förbannad..men sedan kanske tacksam för jag var ärlig..eller så mister jag henne..men jag tror på ärlighet..

• Maica

Man vet ju aldrig hur andra ska reagera, kanske försvarar hon honom....

En av mina vänner berättade för många år sedan att min dåvarande pojkvän hade setts med en annan tjej i en annan stad när han hört av sig till mig och sagt att han gjorde annat.

Kompisen som berättade var nervös över om hon skulle berätta men jag var jätteglad att hon gjorde det. Hade hon sagt det till honom hade han säkert kunnat förklara bort en hel del innan det hade nått mig.

Den dagen jag gjorde slut var jag glad att jag hade hunnit få så många ocensurerade versioner som jag fick.

Eftersom han verkar vara en hal typ tycker jag absolut att du ska berätta för din kompis!

• Pellegnillot

Jag tycker du ska berätta för henne. Om det känns obekvämt kanske du kan bädda in det lite. Tex -Jag såg "Kalle" och "Bettan" på stan häromdagen, jag visste inte att de var så bundis. (Att de håller varandra i handen.) Eller nåt sånt. Då blir det mer som en fråga än ett -din kille är otrogen påstående.

• Grönkulla

Berätta för din väninna. Du kanske riskerar att mista henne, men det gör du i vilket fall om hon senare upptäcker att du visste/anade men inte sa något.

• CyberPet

Vad säger att det är någon "annan" han höll i handen? Kanske en god vän, en syster eller kusin och som en puss på kinden inte alls är ovanligt att man ger.

Jag tycker du ska konfrontera honom, hur rädd du än är. Du kommer att känna dig bättre efteråt plus att OM det är så att det är en annan kvinna så har du plötsligt övertaget och han kommer inte att vara så tuff och skrämmande längre.

Petra

• peanutbutter

som jag skrev innan..jag vet vem kvinnan är och har direkt uteslutit det mesta..

situationen: Jag berättade idag för min kompis, gjorde det som lite inlindad version..att jag sett dem..först frågade jag om hon skulle berätta för mig om hon sett något..då sade hon ja..sen sade jag att jag sett något och hon sade jaha, säg B..Och jag berättade..
    Hon blev ledsen och chockad, men efter ett tag i telefonen berättade hon att hon sett att han både fått meil och sms från denna kvinna och de var inte direkt på det vänskapliga planet.
    Ikväll ska hon prata med honom..och vi får se om hon kommer hit sedan..Jag erbjöd henne hus och rum..ifall allt faller i bitar..
    Vi får se hur det utveklar sig, låter er få veta..
    tack alla för goda råd..Jag tror jag har gjort rätt nu..

• Grönkulla

Bra att du berättade, och som det förlöpte så verkar som om du snarare stärkt eran vänskap.

• Flizo

peanutbutter,

Hur gick det för dig och din väninna?
    Tror du gjorde det rätta med!
    Man föredrar väl ärlighet? Du berättade ju knappast för att du ville såra henne, utan för att du ville vara ärlig och för att du bryr dig om henne.
    Jag skulle uppskatta att min vän gjorde som du, om det gällde mig. :)

• Nathalie

Jag är så glad att se att det finns människor som vågar vara ärliga. Jag skulle bli mer än tacksam om det gällde mig.
    Vet du hur det har gått för henne?

Svar på tråden Behöver råd ang. misstankar om otrohet