• Bröllopstokiig

Svenskt/grekiskt

Min blivande har grekiskt ursprung men vi skall ha ett svenskt bröllop, (svenska kyrkan). Vi vill dock gärna få lite grekisk prägel på vigsel/fest för att "hedra" den delen av släkten. Är det någon som kan ge lite tips? Vi tänkte inte berätta något för våra familjer än på ett tag så vi behöver lite input från någon annan.

• Svar på tråden Svenskt/grekiskt
  • Bröllopstokiig

Blandad grekisk och svensk buffé? Vi var på ett bröllop där bruden var från Thailand och brudgummen från Sverige, de serverade en underbar kombination av svenska räkor, sill, potatis, köttbullar och thailändska kycklingspett, grytor och risrätter. Det var jättetrevligt! Att ha grekisk musik som ett inslag kan ju också vara trevligt, kanske någon som kan lär ut grekiska danser eller liknande.

Lycka till och ha ett underbart bröllop!

• Bröllopstokiig

Grekisk musik kanske även kan spelas vid vigseln?

• Bröllopstokiig

Liten ordlista för gästerna skulle jag gjort - men alla (nästan) kan ju engelska!

Eventuellt skall jag göra en för våra engelska gäster.

Vi försöker också be alla kvinnor att komma i hatt och vi skall ge ut 'buttonholes' (små blombuketter/corsage) till alla män. Dessutom har vi barn i släp och en blomflicka som går in först. Allt detta är mkt typiskt engelskt.

Kanske finns det en grekisk/turkisk kulturförening som du kan kontakta och be om tips??? Mkt mat och musik borde vara tricket!

• Bröllopstokiig

Hej!

I grekland brukar de ha tyllpåsar med ett vackert sidenband om med ris och med karameller. Det ska jag ha på mitt bröllop. Ris i kyrkan och mintkolor (runda) på festen.
    Om ni har trerättersmiddag kan förätten vara lite smakbitar ur det grekiska köket, dolmades, kefkedes mm. Gärna roliga rätter som folk i gemen inte provat tidigare. Det skulle vara jätteroligt om ni kunde få tag i grekiska farbröder som lyfter bord med tänderna, kastar talrikar och dansar grekisk folkdans! Ett band som spelar grekisk musik vore perfekt!

• Bröllopstokiig

Hej G!

Jag har själv grekisk ursprung och min blivande man är svensk!
    Vi gifter oss den 11 augusti i den svenska kyrkan men ska ha grekisk mat till middagen. Vi har hyrt en lunchrestaurang som ägs av en grek så det blir riktig grekisk mat! (Oftast får man lite "försvenskad" mat).

Ni kanske kan ha lite grekisk musik? Ett tips är att spela någon låt därifrån din blivandes föräldrar kommer ifrån. Dessutom ska vi även bränna en CD med grekisk dansmusik för att spela under kvällen. Ett tips (så tänker vi göra) är att efter brudvalsen börja musikunderhållningen med Antqiues "Dinata Dinata" passar utmärkt då alla gäster känner igen låten!
    Ett annat tips som Jenny redan nämnt är att göra tyllpåsar med karameller, det är ju typiskt för ett grekiskt bröllop.
    När gifter ni er?

Lycka till

• Bröllopstokiig

Min blivande kommer från Chile och det kändes viktigt att få med även lite chilenska traditioner i bröllopet som sker i Sverige nu på lördag. Själva ceremonin är svensk i svenska kyrkan, men min blivandes far ska läsa en fin dikt på spanska i kyrkan för att färga det hela lite. Sen är maten chilensk. Musiken är också latinamerika inspirerad (salsa) blandad med standard fest musik. Kanske detta vore något? Maten och musiken i grektiskt tema kanske?

Svar på tråden Svenskt/grekiskt