• Kattfot

Tandtråd, men när och hur?

Hej!

Säkert en lite konstig fråga, men hur ofta använder ni tandtråd? Jag vet att jag använder det alldeles för sällan (typ fem gånger i året), men har tänkt pyssla om mina tänder mer regelbundet framöver.

Varje dag, en gång i veckan eller hur ofta?

Nu när jag använt det i går känns tandköttet irriterat och lite svullet, antagligen för att jag haft bakterier och sånt som åstadkommit små inflammationer (...vet inte alls, gissar bara...), men det blir väl bättre då jag rensar oftare och mer noggrannt, eller?

Det gör inte vrålont, men "dagen efter-känslan" gör att jag inte känner mig speciellt sugen på att köra tandtråd idag igen.

Lyxproblem, javisst!

/ Kattfot

• Svar på tråden Tandtråd, men när och hur?
  • Kräftan

Om du använder tandtråd mer regelbundet så slipper du att tandköttet blir svullet & irriterat.

Jag använder tandtråd varje kväll, åtminstone på mina framtänder eftersom de sitter så tätt.

• Maica

Varje kväll. Första två dagarna kan det bli irriterat men sedan försvinner det.

• Whack

Det ska jag tala om för dig.

Efter att ha haft rätt många hål i tänderna och varit väldigt slarvig med tandtråd så har jag nu börjat med det varje kväll.

Min tandläkare sa att det bara är bra att göra det så ofta och gärna utan att spotta ut all tandkräm först pga av att man vill trycka ner lite flout mellan tänderna med tandtråden.
    Efter att ha gjort det ett par månader nu så blir mitt tandkött aldrig irriterat eller svullet, det har liksom vant sig. Dessutom fastnar det mycket mindre mellan tänderna nu.
    Om man har hål på gång mellan tänderna fastnar matrester lättare. Man kan se på tandtråden att den blir luddig när den fastnar i skador på emaljen.

Det är inget lyxproblem längre. Det kan bli vidrigt dyrt med hål. Lägger hellre pengar på tandtråd och flour.

• Jessi H

Hej!

Även jag har haft en del hål i tänderna och har därför tagit mig i kragen vad gäller tandtråden!
    Jag "flossar" varje morgon efter tandborstningen. Detta för att jag oftast är trött på kvällen och därför riskerar att inte ta itu med det annars.
    Jag var hos tandläkaren i måndags och pratade just om tandtråd och min tandläkare sa att en gång om dagen var mycket bra! Dessutom pratade vi om ytterligare "självhjälp" och hon gav mig ett bra tips! När du har ätit tugga ett tuggummi (typ Extra) i ungefär en halvtimme. Detta neutraliserar. Efter det, ta en fluortablett (finns att köpa receptfritt på apoteket). Detta hjälper dina tänder att hålla sig friska och ger förhoppningvis mindre hål som i sin tur ger lägre tandläkarräkningar!!!!!

• Nina75

Men det viktigaste av allt är väl ändå att borsta i två minuter minst? Var lätt på handen och med små cirkelrörelser.

Har haft tandställning och fick iom det lära mig borsta rätt hos flourtanten på folktandvården (kommer ni ihåg henne?) Har instruerat min blivande och han har väldigt lite hål nuförtiden. Typ varannan gång mot varje förut. Men han flossar och borstar och suger på flourtabletter på kvällarna så det står härliga till. Det borde jag göra med - har tandlossning i familjen. Ska skärpa mig med tandtråd...

Köp även färgtabletter på apoteket och tugga dem en gång i veckan efter att ni har borstat, då ser ni vart ni har fuskat nånstans. Tyvärr ser man ut som om man ätit falurödfärg... Men effektivt.

• _LiljA_

Tandhygienisten här!

Det stämmer utmärkt det du skriver.

Anledningen till att det blöder och ömmar i ditt tandkött, dom (få) gånger du använder tandtråd, beror på att du har en inflammation i tandköttet. Sköter du inte munhygienen ordentligt kan detta så småningom leda till att infektionen sprider sig ner i tandens fäste... vilket i sin tur kan leda till parodontit (tandlossning).

Mitt tips till dej är: Använd el-tandborste dagligen (men tryck ej hårt! Tandborsten sköter jobbet utmärkt ändå)... det är en god investering för dina tänders fortsatta hälsa.
    Tandtråd... jo jag vet att det kan vara tråkigt och jobbigt ibland... särskilt om det ömmar. Men när infektionen är borta så gör det inte det längre som tur är.
    Jag rekommenderar att du använder tandtråd varannan dag... och glöm inte att även använda allra längst bak i munnen... på den bakre delen av den bakersta tanden.

Lycka till!

Ps, jag brukar använda tandtråd när jag sitter framför TVn på kvällen... då kan jag sitta länge och väl... och tänderna känns jätterena sen

• _LiljA_

och använd fluortandkräm och gärna fluortabletter.

• Whack

_LiljA_ !

Varför lägger man igentligen ner så mycket tid på just tandborstningen?
    Tuggytorna förstår jag att man måste borsta, men sidorna?
    Mellan tänderna samt tuggytorna är väl där man (de flesta) får hål?

• Snuttan aug -04

Whack
    Min gissning är att det är placken man vill åt, den gör att det blir tandsten.
    _LiljA_ får gärna rätta mig om jag har fel.

Svar på tråden Tandtråd, men när och hur?