• kestra

blomallergi

Jag vidarebefordrar ett problem som kommer från en brud som ska gifta sig i sommar (jag ska vara tärna).
    Hon lider av kraftig blomallergi, i stort sett de flesta typer, samt starka dofter i allmänhet. Parfymer och annat kan man undvika, men vad ska hon ha som brudbukett?
    Något vill hon nämligen gärna ha. Kan tillägga att hon även är allergisk mot diverse grässorter.
    Någon som har ideer eller själv har haft något annat "att bära på" som brudbukett?

• Svar på tråden blomallergi
  • Frk Cattis

Det finns kristallbuketter. Sedan finns ju även tygblommor i lite finare kvalité.

• T.B.

Blad då? Är hon allergisk mot det också? Sådant kan kanske komponera en bukett av. Kontakta en bra florist. De måste ha alternativ. Har varit med om att de tar bort pistiller osv. som ger doften. T ex på vita liljor.

• kestra

tyg har vi diskuterat, det känns för oäkta menar hon...svårt med alla krav
    Hur ser kristallbuketter ut?

• picky

kestra
    här är en sida med kristallbuketter. det finns en svensk sida också där man kan beställa, men jag vet inte vad den heter. =) tycker att buketterna är riktigt läckra, tänkte ha en själv och gjorde en på egen hand. får se om jag använder demn eller inte.

• picky

kestra
    här är en sida med kristallbuketter. det finns en svensk sida också där man kan beställa, men jag vet inte vad den heter. =) tycker att buketterna är riktigt läckra, tänkte ha en själv och gjorde en på egen hand. får se om jag använder demn eller inte.

www.austrian-crystal.net/bouquets.htm

• kestra

tack picky mfl!

Bruden ifråga har verkligen en hemsk allergi- hon svullnar runt ögonen och får svårt att andas (inget för bröllopsdagen)! Någon florist sade att det ska finnas en spray att ha på blommor som s a s kapslar in doft, men tveksamt om det fungerar..? Någon som hört om detta?

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Frk Cattis

Den svenska sajten med kristallbuketter heter brudsmycke. Kan tyvärr inte länka in eftersom jag hela tiden fastnar i filtret.

• kestra

flyttar upp ifall det finns fler ideer och bilder?

• Jema

Hade det varit till et vinterbröllop så hade det varit mycket enklare att kunna komma med tips till buketten samt göra en.
    Men sommaren är oftast lite svårare, tycker jag i alla fall

Det finns ju också vackra eterneller som man kan fixa till en bukett.
    Nu tänker jag inte på en massa tråkiga brun- och orangefärgade blommor utan rosa, vita, lila osv. Man kan också använda sig av kanelstänger, torkade apelsin- och citronskivor, band, frukter och grönsaker.

Går man till en duktig florist som kan mycket om eteneller så kan man få en mycket vacker bukett.
    Det kanske låter tråkigt, men blir väldigt fint om det är "rätt" gjort.

Jema

• Eyore

Orkideer brukar inte alls lukta och jag tror de flesta kan klara av dem!

• wanel

många tulpaner kan kanske också funka...

• Lilla P

Hej Hej!

I en annan tråd var det en blivande brud som funderade på att ha färska kryddor.
    Det kan ju bli hur fint som helst. Timjan, rosmarin, ev lite torkade apelsiner som förslaget innan.
    Men kristallbuketterna är ju hur vackra som helst.

//p

• Squeezetoy

På hösten kanske det hade fungerat med att göra en bukett av blåbär eller lingonris. Med mogna bär i, det tror jag hade varit snyggt.

Ett anna tipps skulle väl kunna vara att använda sukulenter och arrangera dessa på ngåot sätt.

Skulle tänka mig att en hängiven florist skulle kunna se det som en rolig utmaning att göra en annorlunda allergivänlig bukett.

/Ingrid

• Squeezetoy

När jag var ute och sökte lite på nätet i ett annat ärende hittade jag den här sajten. www.tiaratiara.co.uk/

Klicka på Dead Bouquets and Cakes, där finns bilder på buketter som passar allergiker, konstgjorda precis som kristallbuketter, men inte bara kristall och pärlor.

Tyckte själv att de var mkt vackra.

/Ingrid

Svar på tråden blomallergi