• ak1974

Hur viker man ett A4 ner i ett avlångt kuvert?

Kuvertet som jag vill använda är inte tillräckligt avlångt för att man ska kunna ha A4 liggandes och inte heller kan man vika A4 bara på mitten. Är det smartast kanske att gå till en bokhandel och be att de skär av A4 i en sån där skärmaskin så att det passar kuvertet. För att börja klippa i 100 papper tar väl lite tid va, och inte blir det väl rakt heller...Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Hur viker man ett A4 ner i ett avlångt kuvert?
  • CyberPet

Om det är det kuvert jag tänker på så ska man vika kuvertet i två veck, dvs så att den blir i tre delar.

Det kuvertformatet används ju mest på räkningar och de brukar ha speciella vikmaskiner som viker räkningarna, eller så har de ett litet streck som visar var man ska börja vika.

Såvida det inte är något specialformat på kuvertet som inte klarar 210 mm bredd, då kan det vara vits att be någon skära ner arken för att spara tid och svett.

Petra

• planeringsfreak

Jag ska lägga några hundringar på en skärmaskin från Claes Olson. Den kommer man säkert att ha användning för fler gånger, resonerar jag.

Annars kan du köpa en stållinjal och skära med rakbladsskärare (brytkniv). Det är enklare än att klippa och blir garanterat rakare.

• Brud i Juni

Gå till colorcenter eller liknande och ta med dig kuvertet och be att de skär ner inbjudningarna efter det. Det är inte så dyrt.

• CyberPet

Kan berätta att "skärmaskinen" på Clas Ohlsson är inte bra, den är inte vass nog och den skurna kanten ser nästan riven och luddig ut. Bättre att satsa på något av bättre kvalité isåfall och köpa en "skärmaskin" på Matton.

Petra

• Johanna = en lat kock

petra - min från clas olsson funkar alldeles utmärkt!

Svar på tråden Hur viker man ett A4 ner i ett avlångt kuvert?