Lerumsbor igen!!! hur är Bjrörkedal (floda)?
Alla lerumsbor
Hur är området Björkedal?
Alla lerumsbor
Hur är området Björkedal?
Hej,
Som gammal Flodabo (i 24 år) så är det trevligt att kunna bistå. Björkedal är INTE ett bra område, såvida inga stora förändringar skett de senaste två åren. Hade en vän som bodde där för hon fick ingen annan lägenhet och hon hade mycket problem med störande grannar, det fanns narkotika i huset, polisen var ofta där och brottsligheten på kringliggande parkeringar var hög. Tror inte att det är att rekommendera. Du skrev för några veckor sedan om Hulan och jag tror det är att föredra. Lycka till!
Det lät ju verkligen inte positivt! Vad *lessen* man blir. Vi som äntligen fått erbjudande om en lägenhet som lät rellativt bra.
Är drängsered bättre?
Absolut! Var i Drängsered? Där är jag uppvuxen. :)
Vi har sökt en lägenhet där också, men inte fått erbjudande om den men eg. var det den vi var mest intresserad av. Kommer inte ihåg vad vägen hette men det var ett typ parhus (enplans). Vi vill eg ha en trea eller fyra så att vi kan skaffa barn utan problem och inte måste flytta direkt.
Jag har bott i radhus där i krokarna massor av år och stortrivts, har man barn så måste det vara ett ultimat sätt att bo, hade alltid kompisar i husen intill och det är lugnt och bra. Pip till igen när du får veta mer. Nu springer jag på lunch om det är mer du undrar, men kommer tillbaks senare.
Kan du möjligtvis Hjälpa mig att reda ut vart man ska bo och vart man inte ska bo så vi inte söker fel igen?
Jag ska se om jag kan göra en lista och så kan du bara sortera dem på bra och mindre bra typ.
"Listan"
Lerum:
Hulan
ALmekärr
Höjden
Brogården
Knappängen
Floda:
Björkedal (vet vi ju redan att det inte är bra)
Drängsered
Rödhakevägen och Trastvägen
Hyltona
Nordåsen
Stenkullen
Kommer bara på Ölslanda eller vad det heter.
Tack så jättemycket för din hjälp
Vad gäller Lerum är jag inte så jätteinsatt, men de ställena du nämner är absolut bra allihop, förutom att jag aldrig hört talas om Kanppängen! :)
I mitt kära gamla Floda så är Drängsered, Trast/Rödhakevägen och Hyltorna (jättefint!) bäst, Nordåsen har jag sämre koll på men tror det är riktigt bra det med, har vänner som just flyttat dit med en nyfödd. Om jag får lägga till något i Floda så är det Uddared som också är bra och Hästhagen, även om det mest finns villor där.
Ölslanda tror jag är lite svårt med kommunikation till och från "metropolerna" kanske, men annars inget problem, lantligt.
Hoppas det kan hjälpa dig!
Vi har bil så lite svårtillgängligt gör inget
Tack för hjälpen
Som gammal Stenkullen-bo måste jag nog tycka att kommunikationerna är bra, även i Ölslanda. Det går bussar till Lerum och Gråbo, Floda och det är inte långt till tåget som går både till Alingsås och Göteborg.
Det är fina hus/lägenheter de byggt där. på min tid var det bara en åker och ett gärde ;)
Ja, haha, jag minns i detta nu att jag förväxlade Ölslanda med det på andra sidan motorvägen, mittemot så att säga, vad det nu kan tänkas heta...nåt med "-ryd" tror jag... :) Förlåt en förvirrad ex-Flodait i exil...
Sötöga, det finns nåt som heter Oryd, nästan ända framme vid Floda. Minns du den gamla macken? Tror den var en Uno-X...
På andra sidan motorvägen ligger Ryggebol. Mycket hästgårdar...
Det Ölslanda där det finns mycket nya lägenheter ligger mellan Stenkullens "samhälle" och brandstationen.
Ha ha. Där har jag ridit. Man kör av vid station och kör sedan mot ryggebol ca 8 km. Där finns en väldans massa hästar hela den vägen
Japp, jag vet. Det jag tänker på är dock det som ligger ännu längre åt Gbg till, strax innan Kastenhofsmotet. Öxeryd kanske?? *funderar*
Hej !
Har bott i Lerum i 24 år och har bott tidigare på Höjden och bor nu på Ölslanda Gärde i Stenkullen.
Vill bara säga att Vi trivs kanonbra !
Trevliga grannar, jättefina lägenheter osv. Själv åker jag tåg till Göteborg varje dag och tycker att förbindelserna från Ölslanda än från Höjden. Jag skulle föredra Ölslanda framför Höjden, det känns dessutom mycket mer barnvänligt än Höjden.
Lycka Till !
Hej!
Jag och min sambo bor i Almekärr (platån)sedan 2 månader och vi stormtrivs. Ligger nära naturen och ändå nära till motorvägen. Ett ganska dyrt område eftersom man betalar ALLT själva (sophämtning, vatten, el mm) och samtidigt betalar en dyr hyra. Men vi trivs jättebra. Trevliga grannar mm. Lycka till med sökandet S