• Scarlett

Förrätt till snaps

Vi ska preliminärboka menyn om någon vecka och funderar på förrätten. Det enda vi säkert vet är att vi ska servera öl och snaps (vi är en hop körfolk som givetvis inte vill försitta chansen att sjunga snapsvisor och dessutom brukar det bli bra fart på festen från början). Eventuellt blir det en lime- och salviasnaps som är god och rätt mild och borde passa de flesta - fast smaksättningen kan vi ju förstås ändra så att det passar till förätten.

Men vad ska vi ha till förrätt? Det självklara är ju sill och potatis - men det känns ju inte så spännade direkt! ;) Finns det någon kul variant man kan göra? Eller har ni andra förslag på förrätter som passar till snaps? Vi gillar det mesta.

• Svar på tråden Förrätt till snaps
  • grön brud

En av mina favoriter är gubbröra. Ni kanske kan fylla tunnbrödskorgar eller krustader med det.

Jag har inga recept tyvärr. Detta var bara en liten idé.

• Nonna

Vi kommer att köra med klassikern SOS dvs Smör, Ost och Sill och lyxa till det lite. Kanske kan det inspirera!
    Lycka till

• Amelie

Vi tänker köra löjrom på råraka med västerbottenost, rödlök och gräddfil.

• evas

Varför inte göra en Matjesill tårta på kavringbotten med löjrom och garnera med gräslök? Jättegott och mycket snyggt!

Själv har jag tänkt att göra det, servera i små fyrkanter, men även en liten laxmousse på hjärtformade toast. Till det skall vi ha citronsnaps som vi gör själva, jättegott.

Vi skall sedan ha buffée.

• Fru R

Vi fick sill o potatis, ost på ett bröllop. Det var verkligen jätte gott. Det var fin sill och lyxig ost och ett kanon gott knäckebröd. Det var super! Kan ju även ha en krustad med på tallriken, fylld med rödlök, gräddfil o toppa med löjrom det är jätte gott. Se dock till att inte fyllningen ligger i krustaden för länge, den blir "saggig".

• Scarlett

Tack för alla tips - det finns ju verkligen roliga varianter att servera sill på! Eftersom vi har många utländska gäster känns det dessutom kul och svenskt med sill och snaps. Jag tar gärna emot fler tips, så har vi fullt av uppslag inför menyplaneringen!

• betsy14

Vi funderar på att ha västerbottensostpaj. Dt tycker jag går utmärkt att snapsa till.

• Myosotis

På vårt vinterbröllop (om knappa 6 veckor) bjuder vi på blinier med rom och smetana till snaps och öl.

• Lindus

En förrätt med sill som jag tycker är god.
    Skär inlagd sill i tärningar, hackad gräslök , hackat ägg och kalles kaviar. Blanda ihop ev. med lite creme fraiche eller majjo för att binda ihop. Lägg på kavring eller annat grovt bröd.Servera med någon marinerad kokt potatis. Lite "roligare" än vanlig silltallrik.

Lycka till!

• liina

Hej!

Måste också rekommendera matjesillstårta med kavringbotten. Jättegotta och perfekt till snaps!
    Insåg precis att jag sjunger snapsvisor alldeles för sällan!!!

/liina

• viggen

Här kommer ett recept på matjespaj som vi funderar på. Har ej provlagat den ännu, men bilden är urläcker.
    6 portioner (borde bli mycket mer om det är förrätt)
    Pajdeg
    250 g smulad kavring
    100 g lättmargarin
    dill
    Fyllning
    2 dl gräddfil
    2 msk lättmajonnäs
    2 msk söt senap
    1 burk matjesfiléer (200g)
    2 hårdkokta ägg
    1 msk finhackad rödlök
    1 msk finhackad purjolök
    1 msk finskuren gräslök
    1 msk finskuren dill
    1 liten burk röd stenbitsrom (50g)
    Dekoration
    salladsblad
    dillkvistar
    rädisor

Mixa i matberedare ihop smulad kavring, margarin och dill till en mustig pajdeg som inte kräver gräddning. tryck ut den i en låg vid pajporm ca 25 cm i diameter. Låt formen stå i kylen medan du gör iordning fyllningen. Rör ihop en sås av gräddfil majonnäs och senap. Strimla matjesfiléerna mycket fint och blanda i såsen tillsammans med hackade ägg, löksorterna och dillen. Vänd försiktigt ner rommen. (rör inte för mycket då kan det lätt bli löst) Bred fyllningen i pajformen. Stick i salladsblad, dillkvistar och ansade rädisor.

Svar på tråden Förrätt till snaps