• italien

Bröllopsresa Italien

Hej
    Vi ska gifta oss i augusti och planerar att åka till Italien på bröllopsresa i september. Är det någon som har några bra tips om var man ska åka. Vi skulle vilja kombinera resan så att vi både får kultur, sol och bad.
    /Sara

• Svar på tråden Bröllopsresa Italien
  • Zarah

Vi var en vecka i Toscana och bilade, det finns otroligt mycket att se i Pisa, Florens, kanske en avstickare till Venedig. Ni kan ju bila där och sen ta en vecka på Amalfikusten eller Capri, romantiskt och vackert. Om ni ska ha två veckor...eller fler kanske?

• brudimaj

Toscana är suveränt!
    Florens och Siena bjuder på massor av kultur, god mat finns i hela italien. kanke kan Rom vara nåt för er? Massor att av kultur och bra affärer!
    God mat finns ju i hela italien, och om ni tar ett par dagar längs kusten får ni ju bad oxå!
    Till Rom finns billiga resor om man tex vill boka flyg och hotell själv. Lyxiga och härliga hotell.
    Vi är på väg till italien men det verkar så dyrt att boka flyg till Sicilien nu och Rom är inte att tänka på för vi är absolut inga storstadsmänninskor! Så för vår del verkar det bli nåt annat...kan inte bestäömma oss! Jättejobbigt!
    Boka er resa så fort ni kan enas för sen kanske det inte finns det ni vill ha

• JOfors

Zarah,
    vad kostade det med flyg, hyra bil, hotell, vandrarhem?
    Vad besökte ni för resmål?
    Vilka museér och andra attraktioner tittade ni på?
    Var bodde ni(förutom ovanstående kostnad)?
    Bokade ni i förväg eller droppade ni in?
    När reste ni?
    Är det någon som vet hur hårt tryck det är i Italien med turister i slutet av juli och i början av augusti, min sambo vill bila runt och droppa in som vi känner på olika ställen. Detta på vår smekmånad och jag är orolig att det inte finns plats på något hotell eller så...

Hoppas att du, Zarah, har svar eller att någon annan vet. Hoppas på billiga tips så vi kan stanna i minst två veckor, så "billigt" som det nu kan bli i dyra Italien...

• Bröllopstokiig

Hej alla italienälskare!

JAg och min blivande drömmer om Rom, och helst på vår bröllopsresa i slutet av juli/ början av augusti. Men - vi har en fråga: Är det för varmt för storstadssemester i Rom under den perioden?

• Ling

I slutet av jul/början på augusti är det svinvarmt i Italien, särskilt varmt blir det i stora städer som Rom. Eftersom man som turist (särskilt i en storstad) går mycket, är det ganska jobbigt med den temperaturen som rpåder där då.

Annars är Rom helt fantastiskt!!

• Karin & Per

vi ska också åka till italien, vi har bokat flyg medan det var billigt (kanske är det fortfarande) via snowflakes.se (sas). vi har ett mål än så länge och det är cinque terra, ska vara helt underbart och romantiskt att vandra mellan byarna där. sedan lutar det åt elba när det gäller sol och bad. synd bara att det ska vara så dyrt att hyra bil i italien.

• hannake

Vi har bokat resa till Kalabrien i södra italien (alldeles på "tåspetsen"). Det är ett nytt resemål från sverige, vi åker med fritidsresor så det blir samma ställe i 2veckor. Vi ville ha en lugn och avslappnande sol o bad semester.Åker 20 juli!

• Rospigg

Som jag har skrivit i en tidigare tråd är mitt absoluta favoritställe Taormina på Sicilien. Vackert, romantiskt, faktiskt inte så dyrt och väldigt, väldigt mysigt.
    Har oftast varit nere i augusti och det har varit varmt! men inte outhärdigt. Finns massor att se, både kulturellt (historia!!) och naturen - ett besök p åEtna kanske.

• brudimaj

Har tyvärr ingen koll på flyg till tex Toscana.
    När vi va där åkte vi bil genom hela europa och svettades, i juli/ augusti just!! Ta en bil med aircondition i!
    Vi svängde av stora vägen - som oftast är avgiftsbelagda - strax efter Florens upp i en bergsby ( Tarnavelle)där vi hittade ett litet hotell med hjälp av den lokala turisbyrån.
    Dom är jätte hjälpsamma och kan snabbt ringa och kolla med olika hotell. Vårat va fantastiskt romantiskt men DEN utsikten kan jag säga, men det är dyrt med hotell i Italien!
    Vandrarhem är jättedåligt, enligt min/ vår erfarenhet. Dom ska ha vissa öppettider men det är inte alltid de kommer och öppnar så man kan checka in!
    En vecka hade vi hyrt lägenhet och det finns ju massor att välja på där, det vill jag gärna göra om!
    Florens upplevde vi som massor av bilar, flådiga affärer och varmt!! Men så är vi ju inga storstadsmänniskor alls! . Va även i Pisa, Siena( 100 ggr bättre än Florens!), Venedig, Bologna. San Gimignano en bergsby med charm, Chianti området är jättehärligt!
    Lycka till!!

• Åsa-Marie

Vi bilade från Sverige till Italien i somras och körde runt i tre veckor i norra italien, mest vid Gardasjön och Toscana.

JOfors: vi gjorde som ni funderar på att göra, körde dit vi kände och droppade in på olika hotell och det var inga problem. MEN det var i juni innan den verkliga turistsäsongen kommit igång. Många sa att det blir betydligt svårare under juli augusti. En annan sak var att vi undvek stora turistställen och bodde i mindre orter ute på landet... Vi hade tänkt vara en vecka på västkusten och sola och bada men där var TOTALT OMÖJLIGT att hitta något som helst boende (det var helg iofs så många italienare var där). Det är helt underbart att bila på detta sätt tycker jag, utan att veta var man ska nästa dag. Men det bygger ju på att det är relativt lätt att hitta bostad, annars skulle jag oroa mig hela tiden.

Mitt tips är Gardasjön som vi tyckte var helt underbart!!! Det var där vi förlovade oss. Vi bodde också på en vingård i Toscana, mycket romantiskt.

Håller också med brudimaj om att Sienna fantastiskt mysigt!!

Svar på tråden Bröllopsresa Italien