Hej Anna,
svar från fackman:
Företaget i Östersund heter Schalins. Dom och ett företag till (FU - Fleming Uziel i
Helsingborg) är branschens största tillverkare inom förlovningsringar. De har bägge stora hemsidor.
Ang: Gjutna ringar och repor. Alla ringar repas med tiden, både handgjorda, maskingjorda och gjutna.
Ang: Palladium i gjutning. Normalt använder man ej högre halt än 5-6% vid gjutning i vitguld, en teknisk gjutfråga.
Handsmidda är dock normalt med 14% pall.
Ju högre palladiumhalt desto mindre risk att ringarna gulnar med tiden.
Ang: Det är inte så lätt att se om en ring är maskingjord eller handgjord. Inte när den är använd ett tag. Anledningar till att man väljer handgjorda kan vara -
1) Man vill ha vetskapen om att ringarna är tillverkade SPECIELLT för oss
2) Man vill ha den höga palladiumhalten som "garanterar" att ringarna inte gulnar i första taget.
3) Man har eget "byrålådsguld" man vill byta in, eller kanske t o m låta farmors vigselring ingå i den nya ringen. När det gäller vitguld kan man dock oftast inte låta exakta guldet ingå, eftersom man normalt arbetar utifrån färdigt kontrollerat vitguld från guldcentralen.
4) Man har önskemål om design, bredd, höjd och annat som bara kan tillfredställas genom handsmide.
m.m.
Handsmidda ringar i vitguld är dyrare än maskingjorda både p g av arbetstid och p g av att palladium är kostsamt.
Precis som "Kräftan"s inlägg ovan så rekommenderar jag inte ringar under 2mm, dom skall hålla en livstid, dom skall kunna slipas om med åren och slutligen - det är lättare att hitta vigselringmodeller att välja på om ringen inte är för tunn.
Jag skulle kunna skriva spaltmeter om allt detta, men hoppas du hittar rätt. Som jag oftast brukar skriva här - det viktigaste av allt är förtroende för sin guldsmed.
Lycka till!