• Sissan

Måste man ha två ringar som tjej?

Hej!

Jag och min pojkvän ska förlova oss och vi har precis beställt våra ringar. Det jag undrar över är om man som tjej kan ha en ring som kombinderad förlovnins-/vigselring såsmåningom när vi ska gifta os?. Jag är nämligen ingen fantast av smycken och vill helst inte ha två ringar.

/sissan

• Svar på tråden Måste man ha två ringar som tjej?
  • paris i maj

Klart du inte måste, själv ska jag göra precis som du. Jag ska bara lägga in lite stenar i förlovningsringen och använda den.

• lillgrodan

klart du inte behöver två ringar! Kör på en du, om det känns bättre för dig. Det ska jag göra också om jag nån gång ska gifta mig :)

Min mamma har bara en ring eftersom de aldrig förlovade sig...

• Stines

Det är väl helt valfritt!!

Hade själv tänkt att ha bara en ring eftersom jag från början hade tänkt att ha en vigselring med ganska många små diamanter.

Men nu blir det 2 ringar i alla fall (med "bara" en diamant i vigselringen)

• helmi

Du måste inget, MEN jag var precis som du, tänkte som du och har en ring. Tyvärr kan jag inte låta bli att tänka att det inte syns att vi är gifta. jag trodde inte att jag skulle säga detta och jag hoppas att ingen som jag känner läser detta. I och med att vi inte har samma efternamn så finns det inga "symboler" som visar att vi är gifta. jag älskar min ring över allt annat och jag ångrar inte den, men jag har börjat snacka om en ring till efter att ha varit i Australien där folk har 3 ringar och en av dem kallas för eternetyring och som man kan få efter första barnet, om 10 år eller "när man förjänar det" som en sa.

Men sist, Du måste inget ,men tänk på det att folk kommer att ha åsikter om att du bara ha en ring. Det flesta ser "besvikna ut" när det ser att jag bara har en ring men säger inget.

• Ekorren Fagerlund

Jag har bara min vigselring eftersom jag bytte ut förlovningsringen vid bröllopet. Den är vacker och jag älskar den, men det "syns inte" att jag är gift. Därför har min man lovat mig att jag ska få en till ring i sommar. Det kommer att kännas skönt för mig för jag vill att alla ska kunna se direkt att jag är gift!

Ekorren.

• lillgrodan

Intressant, tänker ni själva på om folk är gifta eller inte? jag bara undrar, för själv lägger jag definitivt inte märke till om folk har en eller två ringar (eller någon alls) Fast jag är nog rätt o-observant också, så kanske inte riktigt representativ...

• Cotterpin

Eftersom man är så mitt i planering och tankar så lägger jag märke till om en tjej har en eller två ringar på sig, ganska direkt. Men å andra sidan så älskar jag smycken.. :)

• Ekorren Fagerlund

Jag vet inte.. För mig är det viktigt att alla ser att jag är gift. Hmm, undrar varför? På krogen exv. känns det som att det är mer respekterat än om man "bara" är förlovad. För mig är båda löftena lika viktiga, men en del har svårt att acceptera att man är "tingad". Har man 2 ringar känns det som att man får mer tyngd bakom.

Eller nåt, svamlar Ekorren.

• Kattfot

Jag gillar inte heller smycken till vardags, men vill ändå ha två ringar, tror jag. Jag har en nästintill slät förlovningsring och tror att jag kommer att komplettera med en likadan, fast bredare, när vi gifter oss.

Jag bryr mig inte om huruvida folk är gifta eller "bara" förlovade eller ingenting alls, men när det gäller mig själv så vill jag att det ska synas att jag är gift. Vet faktiskt inte riktigt varför, dock.

• maria P

Jag fattar ingenting, men det kanske ar for att jag inte bor i Sverige.
    Jag har en helt slat klassisk vigselring pa mitt hogra ringfinger. Tank sa olika det kan vara fran land till land. Men min mamma bor i Sverige och hon har aldrig haft nagot annat an sin slata vigselring, och det ar aldrig nagon sn tvivlat pa att hn varit gift. Jag fick min forlovningsring da min man friade, och hade den tills smekmanaden var over, da tog jag av mig den (och tar pa mig den til fest) i och med att den har en sten som ibland inte ar sa praktisk. Om jag ser en kvinna med en slat guldring sa forutsatter jag att hon ar gift.
    Men jag kanske har fel, for mig ar slata guldringar vigselringar, och guldringar med sten forlovningsringar, he he.

Jag tycker du skall gora som du vill, for mig behover ingen ha 2 eller 3 ringar pa sig for att man skall se att hon ar gift. Nar borjade man med det?

• Kattfot

En kompis till mig som bor i UK säger också att det är släta guldringar som gäller vid vigsel. I stället är förlovningsringen "the fancy one", med diamanter eller andra detaljer.

• Mrs Brady 2 B

Jag kommer att köpa en guldkedja och hänga min förlovningsring runt halsen, för den är guld och vigselringen är vit guld...kanske inte passar att ha båda..??

Svar på tråden Måste man ha två ringar som tjej?