• cassie
    Äldre 13 Jan 18:48
    47884 visningar
    18 svar
    18
    47884

    Tips på ämnen för muntlig framställning!

    Jag har nyligen börjat skolan och det känns jättekul att äntligen ha något att göra.
    Ska göra en muntlig framställning som inte får vara mer en 3-5 min lång.
    Jag skulle vilja hitta ett ämne som förvånar, chockar eller får folk att reagera. Något oväntat. Kanske något kul, eller något mer provocerande.
    Någon som har tips?

  • Svar på tråden Tips på ämnen för muntlig framställning!
  • Freja
    Äldre 13 Jan 19:08
    #0

    Vad sägs om bröllop? :)

    /F :)

  • 24 juni 2003
    Äldre 13 Jan 19:11
    #0

    Hej, kanske har du varit med om något förvånande eller chockerande någon gång som du vill berätta om, då brukar det bli roligast att lyssna. Själv har jag hållit tal om ämnen såsom organdonation, hur det är när någon närstående dras in i en sekt, men om man mest vill roa och förvåna så kan man berätta om något man hört och missuppfattat och spara förklaringen om hur det låg till i verkligheten till allra sist. Själv höll jag ett sådant tal vid ett tillfälle som handlade om hur jag hörde en diskussion för många år sedan där man mest uppfattade tonlägen och hur en kille ville få en tjej till något i rummet brevid på vandrarhemmet där jag bodde. Det lät lite läskigt faktiskt och jag hörde bara hur hon sa "NEJ" mer och mer bestämt. När jag nästan var på gång att hämta hjälp hörde jag att det var en debatt som handlade om Sveriges medlemskap i EU. Jag hade trott att det var något HELT annat som höll på att hända, och när jag dramatiserade detta litegrann blev det en ganska komisk historia. (Efter slutklämmen alltså). Med dramatisering menar jag inte att man skall springa runt i rummet och spela olika roller, men det kan bli dramatiskt genom hur du använder rösten och pauser.

    Hoppas att du hittar ett bra ämne! Lycka till!

  • Santa Fe
    Äldre 13 Jan 19:26
    #0

    3-5 minuter är ju inte särskilt långt, tvärtom, på 3-5 minuter hinner man inte säga mycket. Alltså tycker jag tiden är för kort för att du ska hinna säga nåt vettigt om "stora" saker som t.ex. blodgivning, organtransplantationer osv.

    Som ovanstående talare tidigare föreslog, kanske berätta om nån rolig grej du själv varit med om eller nåt annorlunda minne.

  • Okänd
    Äldre 13 Jan 20:39
    #0
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Äldre 13 Jan 20:39
    #0
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Äldre 13 Jan 20:39
    #0
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Äldre 13 Jan 20:39
    #0
    Meddelande borttaget
  • Tjinge­ling
    Äldre 13 Jan 20:40
    #0

    Jag fastnade i ett filter, kanske kommer tipset snart.... hihi!

  • Lill Anna 8/7-04
    Äldre 13 Jan 21:10
    #0

    Vilket skolämne ska du hålla föredraget i och vad ska det vara för publik?

  • Ekorre­n Fagerl­und
    Äldre 13 Jan 23:15
    #0

    Riktigt kontroversiellt är ju exv homoadoptioner och äktenskap mellan två personer av samma kön..

    Ska kungliga personer få bryta mot lagen för att de är just kungliga?

    Är mammor verkligen bättre föräldrar än pappor i en vårdnadstvist?

    Ska man få tala i mobiltelefon när man kör bil?

    Är det kränkande med alkolås?

    Varför är det värt mer att spekulera i aktier/sköta en maskin än att ta hand om våra gamla och sjuka?

    Varför är det högre straffskala för ett ekonomiskt brott än tex sexbrott/våld mot barn?

    Ska höginkomsttagare få barnbidrag/ ska låginkomsttagare överhuvudtaget få skaffa barn?

    Kommer inte på mer just nu, men återkom gärna om vilken nivå det hela ska ligga på.

    Ekorren.

  • eja
    Äldre 13 Jan 23:25
    #0

    Positivt tänkande kanske.
    Hur optimism påverkar oss och leenden smittar till andra etc. Relaterade effekter som att gudstro kan hjälpa vare sig Gud finns eller inte, precis som placebo.

    Ett engagerat framförande på detta ämne lämnar alla med små leenden och förhoppningsvis en känsla av stärkt tillförsikt, åtminstone en stund. :)

  • vilsen
    Äldre 14 Jan 20:00
    #0

    Jag pratade om förlovningar en gång. Hann tom göra en opinionsundersökning där jag frågade vad det betydde att förlova sig (Gifta sig snart, kanske gifta sig så småningom, att man tror på förhållandet ....). Föklarade varifrån förlovningen kommer, vad trolovning innebar, varför man har ringar, när man började sätta in förlovningsannonser och sådant. Finns faktiskt böcker på biblioteket som handlar om sånt!

  • Marina *fru*
    Äldre 15 Jan 13:19
    #0

    I så pass korta muntliga framställningar tycker jag att triviala saker är bästa ämnena, de kan man lätt "uttömma" på 3-5 minuter.

    Förslag:
    * Varför ringer alltid telefonen precis när man målat naglarna (och hur gör man då?)
    * varför sover männen närmast dörren (grottmän?)
    * Vart tar alla strumpor vägen i tvättmaskinen? (en hemlig strumpsekt?)
    *Varför går det inte att hälla mjöl ur en mjölpåse utan att minst en deciliter hamnar utanför?
    * Varför har fjärrkontroller bara symboler istället för text? (män som designar saker för kvinnor...)(vi har en fjärrkontroll där avstängningsknappen är grön.... snacka om hjärnsläpp!)
    * Varför missar man alltid bussen med 3 sekunder?

    osv... du kan säkert hitta fler infallsvinklar i dagstidningarnas kåserier.

    /marina

  • cassie
    Äldre 15 Jan 21:06
    #0

    Åh vad ni är bra! Det är i en komvux klass i svenska c jag ska hålla mitt föredrag. Konkurrensen är stenhård och man vill ju gärna sticka ut, med något bra förstårs

    Jag har fått massor bra tips här. Det tackar jag för. Nu ska jag klura lite på vad det kan bli...

  • Pixie
    Äldre 15 Jan 21:14
    #0

    Du kanske ska prata om att prata inför människor? Ganska kul! Tex lite grann om hur den som talar påverkar publiken och hur publiken även påverkar talaren?

  • cassie
    Äldre 15 Jan 21:21
    #0

    Pixie, det var en kul idé, har du något förslag på någon bok eller artikel som handlar om det?
    Det kunde vara lite kul att se hur publiken tänker på vad de gör och så..

  • Pixie
    Äldre 15 Jan 22:22
    #0

    Vad kul att du gillade idén. Jag gjorde faktiskt en sådan muntligt framträdande när jag gick i gymnasiet. (För länge sen ) Jag hade ingen litteratur, utan försökte tänka mig in i dels hur det är att tala inför folk dels hur det är att lyssna på talare. Tex vilka reaktioner brukar som brukar uppkomma.

    En avspänd och intressant talare som har humor får ofta en intresserad publik. När talaren märker att den har "publiken med sig" slappnar denne kanske av ännu mer och kan koncentrera sig på att förmedla sitt budskap. En talare som är nervös pratar ofta snabbt och entonigt med effekt att publiken blir uttråkad. Talaren märker att publiekn är uttråkat och blir kanske ännu mer nervös.. osv

    Det finns säkert böcker om detta, men jag vet inte några Kolla på ditt biblo!

    Lycka till!

  • Dea
    Äldre 15 Jan 23:00
    #0

    När jag och en kursare ville provocera en gång tog vi ett ämne och argumenterade rakt emot våra egna åsikter.
    "De positiva aspekterna av otrohet" blev ämnet. Det blev en rätt bra övning, för det blev lätt att koppla tekniken från innehållet.

    Det var roligt. Så här i efterhand kan man kanske tycka att vi skulle ha tagit kursarnas känslor och programmet på större allvar.

Svar på tråden Tips på ämnen för muntlig framställning!