• LillaC

Fråga om sex

Hej.
    Jag gjorde en medicinsk abort förra året och då jag nu inte vill bli gravid på nytt är jag jätteorolig för att ha sex ÄVEN om både kondom och mini-piller finns med i bilden. Ska jag behöva vara orolig. Är det någon som blivit gravid TROTS kondom och mini-piller...Kram från mig :)

• Svar på tråden Fråga om sex
  • Mrs Brady 2 B

Risken finns alltid.Varför prövar du inte att sätta in stavar?? dom håller i fem år och risken att bli gravid är minimal!!

• LillaC

Men hur fungerar det då den dagen man VILL ha barn. Då kanske det tar ett år innan cykeln sätts igång..

• Johanna = en lat kock

med p-stavar tar det enligt min gynekolog normalt max tre månader innan ägglossningen är igång för de flesta redan samma månad...

(jag liter på vad hon säger)

• Mrs Brady 2 B

jo det är sant,men det är ju ganska bra egentligen för då har ni tid på er att planera det hela!!
    Själv har jag p-sprutan och jag stortrivs med den.Men jag kommer också at få vänta mellan 6månader till ett år innan jag kan bli med barn igen.

• Mrs Brady 2 B

Jag tror att det är väldigt olika mellan olika människor hur kroppen regerar och hur snabbt den reagerar....

• Ekorren Fagerlund

fru.nic:

Snacka om "otur", fast ni kanske inte hade nåt emot en liten till? Vi hade inte ens börjat ha ett sexliv 2 månader efter förlossningen. Jag var jätteöm och blödde hur mycket som helst..

Nu hoppas jag i alla fall att jag ska bli gravid i sommar, för trots missar med mina minipiller har jag inte blivit gravid än. De är nog ganska säkra tror jag! Trådstartaren som garderar med kondom också borde verkligen vara på den säkra sidan.

Ekorren.

• Meddelande borttaget
  • mamma2

Hur funkar de där stavarna? För det är väll inte hormon spiral ni menar?

• Malmöflicka

Nej stavarna är små och sitter under huden, t.ex. på överarmen. Man brukar nog inte ha mer än en. De innehåller samma hormon som mini-piller.

• Malmöflicka

Varför flyttades inte tråden upp när jag skrev mitt inlägg?

• odin

Jag är också orolig för att bli gravid men vi använder "bara" kondom ändå. Om den sitter på hela akten och är hel så ger den ett gott skydd. Vi har använt den metoden i flera år nu eftersom jag inte vill tillföra hormoner till min kropp (har ätit p-piller under flera år tidigare). Känner mig faktiskt mer säker nu när inga spermier kommer in, än förr när de gjorde det.

Känner folk som har blivit gravida trots att det skyddat sig med p-piller, mini-piller, kondom, spiral eller p-stavar! Finns inget utom återhållsamget som skyddar till 100% - vill befruktning ske så sker befruktning :)

• Nessie

det finns två typer av p-stavar, den ena är bara en stav, den andra är 6 stavar. Den med en stav kostar mycket mer, och håller 3 år, den med 6 är mycket billigare, och håller 5 år. Mitt självklara val var att ta den med 6 stavar. Har hört om folk som blivit gravida en vecka efter att stavarna plockats ut.
    Nu ska jag dock gå över till p-sprutor, då jag har på tok för långa blödningar med stavarna, men för många blir det tvärtom.

• Ekorren Fagerlund

Ett tillägg om p-spruta.. Jag slutade med min i februari 2001. Sedan dröjde det till november 2002 innan jag fick tillbaka mensen. Jag har inte heller lyckats bli gravid under den tiden. I mars 2003 skaffade jag minipiller och jag ska sluta med dem nu sommaren 2004. Jag hoppas att effekten av dem försvinner fortare än den från p-sprutan!

Fru.nic: Åh, så tråkigt! Hoppas att det vill sig för er en gång till. Det är ju som du sa underbart att bära ett liv i sin mage och känna den lill* sparka och fara runt. *längtar*

Ekorren.

Svar på tråden Fråga om sex