Det här är mitt ämne! Jag har ägnat åtskilliga timmar (dagar-veckor!) åt att planera vår utomhusfest. Jag har tittat på tält och möbler och funderat på hela arrangemanget. Nu har vi bestämt oss! Det här är våra erfarenheter.
Vi bestämde oss för att ha festen i vår trädgård för att vi har väldigt stora utrymmen och bor lite lantligt med vacker utsikt. Första tanken var att hyra tält, men rent a tent visade sig vara dyra och något annat finns inte där vi bor. Då tittade vi på köptält och hörde oss för, men alla sa samma sak- de funkar jättebra om det inte blåser eller regnar. Man kan ju inte påverka vädret och det skulle innebära alldeles för stor nervositet över vädret och mycket förberedelse för att flytta festen inomhus. Då var vi tillbaka på ruta ett. På åkte in till Rent an tent och tittade på tält och möbler. Deras tält är oerhört stadiga, de används till och med under vintrarna (med termodukar), och de är väldigt flexibla med hur de kan utformas med sidoväggar med och utan fönster och hur de kan kombineras. Vi har räknat på vad det skulle kosta att bygga golv själv (vi ska också ha dans) mot att hyra deras golv och det blev klart billigare att hyra. Möblerna var vidare rejäla (borden har bla en "slammerduk") och går inte att köpa billigare.
Vi blir 55-60 personer och ska ha sittande trerätters middag och live-band med dans och bar. Tält, golv och möbler kommer att gå på runt 10 000 kr, men då får vi gott om utrymme och runda bord (vilket var dyrare, men vårt önskemål). Då får det regna bäst det vill för tälten håller och jag slipper oroa mig över det.
Vi tror att det kan bli en kanonfest och mycket gemytligare stämning än om man hyr ett slott eller en herrgård (vilket är väldigt elegant, men det blir en annan slags fest).