• mima

Hjälp! Efarenhet Partytält..Vad tror ni?

Hejsan på er,

I juli ska vi gifta oss och jag märker att gästlistan börjar dra iväg så jag är rädd att lokalen vi bokat kan bli för liten..?
    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet eller varit på bröllop där man haft ett stort partytält ute och ätit och dansat osv i det?

Vad har ni för tankar om det?
    Platsen vi ska vara är oerhört vacker med stilla natur och vatten, men jag är rädd att det blir tråkigt i ett partytält??

Jag blir så velig, tacksam för lite goda råd!

Kram på er!

• Svar på tråden Hjälp! Efarenhet Partytält..Vad tror ni?
  • corinne

Om det funkade för oss så skulle jag jääääättegärna ha vårt bröllop i ett partytält. Verkar ju perfekt med så vacker omgivning! Suck...vad romantiskt, kulörta lyktor, syrsorna som spelar...

Nä, nu ska jag gå och knoppa innan jag spårar ur alldeles ;) Sov gott o lycka till!

• lillaEgo

Jag har varit på bröllop i partytält och det fungerade lika bra som i en festlokal. Finns det bara tillgång till ström och övriga bekvämligheter så är det ett toppenbra alternativ.

Däremot...... Har Du kollat upp vad det kostar att hyra ett partytält med all utrustning?
    *tar mig för pannan*
    Det är verkligen SVINDYRT!

• mima

Tack för era svar, jag kan nog tänka mig att det är svindyrt med partytält, ideen är så ny så jag har inte hunnit kolla upp priser ännu
    Men jag spånar vidare

Ha det bra!

• mulann

ja det är svindyrt, jag har kollat. Därför ska vi ha vanliga partytält köpta på biltema. Dålig kvalite, ja! Men vad har vi för val när det inte finns någon likal i närheten.

Hoppas bara att det inte regnar för det lär ju bli trångt i tältet oxå.

• jajjan

Har hört att de har billiga partytält på Jysk.
    MEN att de ska vara ruskigt ostabila och dåliga.
    Så kolla upp kvaliteten, det kan tyvärr springa iväg i kronor då dock...

• jajjan

Jo just det,det man bör kolla upp är om de är regntåliga.Tydligen är det inte många som är det.
    Det är ju lite av hava vitsen med dem, att de inte tyngs ner och faller ihop/regnar in om det blir taskigt väder.
    (Vilket vi får hoppas att det inte blir)

• mulann

jo det är det som är det stora problemet. Att de tält man kan köpa billigt inte tål regn utan bara några droppar. De får heller inte blåsa för mycket. så man får ju hoppas på det bästa....

• Carro W

Har för mig att de tält man köper billigt på Rusta eller Jysk är "solskydd". Det är inte meningen att de ska tåla regn. Och det kan man ju ha sina åsikter om...

• mulann

ok det kanske är solskydd men då tror jag faktsikt inte man kna köpa riktiga partytält utan bara hyra.

• jajjan

Så är det nog Mulann!
    Eller går och går...det gör det säkert, men då är det nog billigare att köpa Grand Hotell och ha festen där!

• Johanna = en lat kock

Tror att Rusta har ett lite dyrare tält som inte bara är solskydd

(ganska rejäla rör och en riktig pressening)

en billig grej som vi gjorde var att köpa billiga partytältväggar (tror det var jysk) och presenning på biltema- träkonstruktion under...

äh kolla här
    f1.pg.photos.yahoo.com/ph/johanochjohanna/detail&.dnm=t%e4ltet+under+byggnad2.jpg

f1.pg.photos.yahoo.com/ph/johanochjohanna/detail&.dnm=t%e4ltet+under+byggnad.jpg

(om inte länkarna funkar så gå in på photos.yahoo.com/johanochjohanna under diverse)

• planeringsfreak

Det här är mitt ämne! Jag har ägnat åtskilliga timmar (dagar-veckor!) åt att planera vår utomhusfest. Jag har tittat på tält och möbler och funderat på hela arrangemanget. Nu har vi bestämt oss! Det här är våra erfarenheter.
    Vi bestämde oss för att ha festen i vår trädgård för att vi har väldigt stora utrymmen och bor lite lantligt med vacker utsikt. Första tanken var att hyra tält, men rent a tent visade sig vara dyra och något annat finns inte där vi bor. Då tittade vi på köptält och hörde oss för, men alla sa samma sak- de funkar jättebra om det inte blåser eller regnar. Man kan ju inte påverka vädret och det skulle innebära alldeles för stor nervositet över vädret och mycket förberedelse för att flytta festen inomhus. Då var vi tillbaka på ruta ett. På åkte in till Rent an tent och tittade på tält och möbler. Deras tält är oerhört stadiga, de används till och med under vintrarna (med termodukar), och de är väldigt flexibla med hur de kan utformas med sidoväggar med och utan fönster och hur de kan kombineras. Vi har räknat på vad det skulle kosta att bygga golv själv (vi ska också ha dans) mot att hyra deras golv och det blev klart billigare att hyra. Möblerna var vidare rejäla (borden har bla en "slammerduk") och går inte att köpa billigare.
    Vi blir 55-60 personer och ska ha sittande trerätters middag och live-band med dans och bar. Tält, golv och möbler kommer att gå på runt 10 000 kr, men då får vi gott om utrymme och runda bord (vilket var dyrare, men vårt önskemål). Då får det regna bäst det vill för tälten håller och jag slipper oroa mig över det.
    Vi tror att det kan bli en kanonfest och mycket gemytligare stämning än om man hyr ett slott eller en herrgård (vilket är väldigt elegant, men det blir en annan slags fest).

• lisa2004

Hej!

Vi hade tältbröllop i somras och allt fungerade kanon. Visst kostade det en hel del pengar men då valde vi att vår leverantör (Rent a Tent) skulle sköta allt till oss. Vi ficvk en bekräftelse från Rent a Tent och sedan var tältet på plats dagen före bröllopet. Kändes väldigt lyxigt att få sin "egen" festlokal placerad exakt där man ville ha den och möblerad exakt på sitt eget vis. Ett bröllop är ju ganska personligt och då känns det bra om man får sätta sin egen prägel istället för att flytta in i en färdig festlokal. Hos Rent a Tent fanns det flera hyresalternativ så att man även kunde hämta allt själv och montera själv för att spara lite pengar. Vi var mycket nöjda!

Svar på tråden Hjälp! Efarenhet Partytält..Vad tror ni?