• mulann

sPrit på finlandsfärja-hur mycket?

Någon som vet vasd som gäller? Båten går från stockholm till helsingfors 36 timmar. Fattar ej tullreglerna på viking lines sida.

Verkar som man endast får ta med som från icke eu land dvs typ 1 liter sprit och 2 vinflaskor. Stämmer verkligen det??

• Svar på tråden sPrit på finlandsfärja-hur mycket?
  • Ananas

Ja det stämmer, om ni ska köpa Tax-free på båten. Om ni köper sprit i Finland och tar med er in gäller de nya införselreglerna.

• mulann

även om båten går via åland?

• Ananas

Det är tack vare att båten går via åland som man kan köpa tax-free-sprit på båten över huvudtaget. Om ni ska åka båt någonstans och vill köpa billig sprit ska ni åka till Tallinn istället. Där är iof nackdelen att det är det lilla ransonen som gäller eftersom Estland inte är med i EU.
    Efter 1 maj är det dock grönt med stor ranson från Estland då de går med i EU.

• mulann

ok, då vet jag. Jag trodde faktiskt att man kunde köpa mer när man åkte 36 timmar iom att man stannar över dagen i helsingfors. Då får det väl bli fler resor:) Jag har inte hittat någon billig resa till tallin så det kanske inte lönar sig ändå? Det är ju i alla fall billigare på ålandsbåten än på systemet. På ölen tjänar vi ca 500 kr och på spriten detsamma ca. Resan kostar ju men det får man ta som nöje.

• MissK

Så dom nya reglerna gäller då inte på båten el???

/K

• Ananas

Den sprit du köper på båten är skattebefriad, därför får du inte ta in mer än den lilla ransonen av den.

Däremot, får du köpa sprit till "ordinarie" pris i det EU-land du besöker och ta med in en stor ranson av.

• Jenny28

hur mycket får man ta hem om man kliver iland i finland o handlar spriten där?

Svar på tråden sPrit på finlandsfärja-hur mycket?