• Bröllopstokiig

Kläder till brudgum

Frack eller Jaquette, Frack eller Jaquette...Hmmmmmm... vad tycker Ni där ute?

• Svar på tråden Kläder till brudgum
  • Bröllopstokiig

Frack eller Jaquette!;)

• Bröllopstokiig

Min sambo ska ha Frock Coat på sig på bröllopet. Den är en lång kavaj/rock som man bär med väst under. Man kan ha randiga eller enfärgade byxor. Min sambo ska ha svarta byxor, därmed kan kläderna användas som vanlig kostym efter bröllopet. Jag tycker att utstyrseln är snygg, modern och tuff. Att man kan använda den efteråt är ju ett klart plus - hur ofta klär man sig i frack? Lycka till i väljandet!

Hanna

• Bröllopstokiig

Frack!! Klassiskt och stilrent. Eller jaquette...också snyggt!!! Du kanske kan prova och se vad du trivs bäst i.

• Bröllopstokiig

Lite respons på Hannas inlägg.
    Du skriver: Hur ofta klär man sig i frack? De flesta klär sig inte speciellt ofta i frack. Hur ofta gifter man sig? Inte så många gånger för de flesta. Ett bröllop är ju så speciellt och man vill ju också få känna sig speciellt klädd den dagen. Så visst ska man passa på att få klä sig i högtidskläder på en högtidsdag. De flesta brudar vill ju klä sig i långklänning!

• Bröllopstokiig

Mina!
    Jag håller med dig - naturligtvis ska man klä upp sig, även gossarna. Men frågan var vilken typ av högtidskläder som var "bäst". Ett av mina argument är att man kan använda en Frock Coat även efter bröllopet. Tycker man inte att det är så väsentligt ska man naturligtvis ta det som man känner för...
    Mvh. Hanna

• Bröllopstokiig

Hej!

Min prins ska ha mörkgrå frockcoat med ljusgrå väst med mörkgrå detaljer. Svarta byxor och lite grövre finskor till det. Så snyggt! Marsalken matchar med mörkgrå kostym och likadan väst. Känns helt rätt på en 23-årig kille. :) Han vill ju också vara modern när jag köpt en 2002-klänning. Förstås...

Alla val är bra om det känns rätt!

• Bröllopstokiig

Jag ville absolut att min man skulle ha jackett eftersom jag tycker att det är så himmla snyggt. Men maken ville hellre ha frack eftersom han tyckte att han passade bättre i det, så jag fick ge mig, och naturligtvis var han väldigt stilig även i frack. Nått måste väl "stackarn" få bestämma.....

• Bröllopstokiig

Vi har valt frockcoat till brudgummen. Stiligt och modernt! Om vi hade gift oss på en herrgård/slott med hundra gäster i aftonkläder hade vi säkert valt frack i stället. Frockcoat känns mer rätt för vårt kyrkbröllop med fest på närmsta värdshus.
    Frack känns alldeles för stelt för oss, tycker inte ens det är snyggt. Vissa passar i frack, andra inte. Numera har man mer och välja på, så välj vad som passar för just ER och gå inte på vad man "bör ha".

• Bröllopstokiig

min blivande ska ha sin farfars frack, för att det kändes rätt för honom. det kvitttar vad man har på sig bara det känns rätt för en själv.

• Bröllopstokiig

Frack - eftersom vi hade frackbröllop ;o)

Skämt åsido - för Henrik var fracken ett självklart val - av flera anledningar:

1) Han hade redan en frack
    2) Han trivs i & känner sig bekväm i frack
    3) Han är urstilig i frack (vilket han iofs är även utan ;o)
    4) Vi gifte oss på vintern
    5) Frack var klart bästa alternativet att ha till min klänning (vilken han hade varit med & valt ut)

Lycka till!!!

Jeanette

ps Hur ofta klär man sig i frack? Henrik använder sin mellan 6 & 12 ggr/år ungefär ds

• Bröllopstokiig

Vi är väl lite inne på frockcoat i vår tanke. Men min blivande har dock ännu inte varit och provat olika alternativ, så vi får väl se då vad han ser snyggast ut i och vad han tror att han känner sig bekväm att bära en hel dag.

Sven, jag tycker du ska prova dig fram till vad du helst vill ha.

• Bröllopstokiig

Min sambo har (till min stora förvåning) bestämt sig för frockcoat! Trodde inte alls att han skulle falla för en sådan men det gjorde han alltså och det blir hur snyggt som helst! I valet mellan frack och jaquette röstar jag annars för jaquette - ser lite mer avslappnat ut än frack och är mycket snyggare tycker jag! Får lite pingvin-känsla av frack tyvärr...!

Svar på tråden Kläder till brudgum