• Aleathiel

Plantera bambu?

Jag har en bambu hemma (en sån där skruvad, om ni vet vad jag menar) som har stått i sin flaska ganska länge nu. Kan man plantera en sån i kruka, och hur gör man då? Alltså, hur mycket jord ska den han, hur ofta ska den vattnas o.s.v.?

• Svar på tråden Plantera bambu?
  • Katarina

Yes, det kan man! Min svärmor har nämligen gjort det och den lever och frodas. Exakt hur hon gjorde vet jag tyvärr inte, men jag kan ju lyssna med henne om ingen annan här har egen erfarenhet.

Jag tippar att den ska vattnas ganska ofta eftersom det är en vattenväxt och den klarar sig på bara vatten när den står i vas.

• Maria A

Om jag minns rätt från infopapperet jag fick tillsammans med min bambupinne (som fortfarande står i vatten) så stoppar man ner den del som rötterna kommer från under jorden. Har inte din bambu hunnit bilda smårötter skulle jag nog råda dig att vänta tills den har lite sådana. Det är därifrån de suger upp vatten och näring.

Bambu växer vilt i skogar, där pandorna mumsar på dom, så jag tror inte att de är sååå vattenkrävande.

Lycka till/ Maria

• Aleathiel

Jo, den har hunnit få ett helt gäng rötter, men om det bara är den delen som ska ner i jorden kommer den ju att stå jätteostadigt, eller?

• Fideli

Jag gjorde precis så - stopaade ned delen med rötterna i jorden (plus ett par extra cm kanske, totalt är nog ca 7-8 cm av "skaftet" under jord). Det blir lite ostadigt, men har funkat bra hittills, den har stått i över två år i kruka. Jag vattnar den när jag kommer ihåg det , dvs ganska oregelbundet, men ganska mycket när jag väl kommer ihåg...

• Youma

Tyvärr så är det ingen bambu ni har, utan en dracena. Jag ville gärna ha min i akvariet, och diskuterade det på ett fiskforum, det som kom fram är att pinnarna är inte bambu, utan dracena, och växten är giftig. Så såna blev det inte i akvariet..

Den kallas för bambu i handeln, men inga pandor mumsar på såna här.

Jag läste tråden i hopp om att nån hade hittat riktig bambu att plantera

• Ekorren Fagerlund

Min stackars pinne som jag lät stå i vatten började ruttna och dog rätt så snart. Den jag planterade i jord mår desto bättre! Den har ca 7 cm av stammen i jord. Jag vattnar den nån gång i veckan, den står skuggigt och växer som ogräs (dock inte som bambu!) Lättskött skulle jag kalla den..

Ekorren

• H2O

En liten varning bara om ni planterar riktig bambu. Det finns manga olika sorters bambu och en av sorterna sprider sig nagot makalost. Sa dessa bor man plantera i kruka och inte i rabatten.

Jag vet inte om det ar latt att fa tag pa bambu i sverige eller om de overlever ute i kylan (troligen inte, annars skulle vi val ha mer av det..). Sjalv bor jag i Australien och vi gick ut pa promenad och sagade av lite bambu och planterade i kruka (efter vattenbad forstas). Och nu vaxer det superbra!!

• Fru Westin

I somras fick vi en bambuplanta som växte som en tät buske i en kruka. Våra katter ansåg att den var gräs, så de åt friskt av den *suck*. Hur som helst planterade jag då ut den i rabatten istället. I somras levde den bra och höll sig frodig, men jag tvivlar på att den överlever den västerbottniska vintern...

• f.d. Svart brud

Mina har stått i vatten sedan jag gifte mig i augusti 2002! Fortfarande jättefräscha. Jag har skurit av skotten och satt dem i vatten också, men dessa tänker jag plantera så snart de fått rötter...

• gröna fingrar

Din så kallade bambu är en Dracaena 'Sanderiana'.Den kallas ofta för Bambu el Bambudracena eftersom stammen är väldigt lik bambu.Dracenan vill stå ljust men inte i direkt sol,den kan även stå en bit in i rummet.Rumstemperatur är bäst.Regelbunden vattning,hålls jämt fuktig.Mer sparsamt på vintern om du har den planterad i jord.Den kan bra stå i en vas med några cm vatten men då växer den långsammare.Glöm inte då att byta vatten och tvätta vasen minst en gång/mån.Mycket lättskött.They never die!I USA kallas deacenan för "lucky bamboo" som sägs ge lycka och tur.Såå...Lycka till!

Svar på tråden Plantera bambu?