Erfarenheter av Azorerna?
Vem har erfarenheter av Azorerna? Hur var det där? Vad gjorde ni? Vilken tid på året är det bäst att åka? Gör man av med mycket pengar?
Vem har erfarenheter av Azorerna? Hur var det där? Vad gjorde ni? Vilken tid på året är det bäst att åka? Gör man av med mycket pengar?
Jag var där våren -03. Vi var där i slutet av april. Vi åkte till Sao Miguel, största ön. Man bor i "huvudstaden". Vi åkte med Solresor, som mig veterligt är de ända som åker till Azorerna från Sverige. Vi bodde på ett lägenhetshotell, Talisman. Det var dock inget att rekommendera utan boka vanligt hotellrum, fanns sådana också på Talisman. De vi pratade med som gjort det var väldigt nöjda. Talisman hade för övrigt en underbar restaurang, mycket god mat.
Det är billigt att äta och de är inte trötta på turister än! Kan rekommendera en mexikansk restaurang neråt havet. Trodde själv att det skulle serveras mycket fisk, eftersom det är en ö. Men de lever på mjölkproduktion bland annat och därför serveras övervägande kött. Fisken exporteras.
Det som är dyrt är dock att hyra bil men väl värt pengarna. De utflykter de hade var också svindyra. Vi köpte ett bilpaket med olika rutter. Där stod exakt hur man skulle köra och vad som fanns att se. Väldigt bra.
Mycket vacker ö, otroligt grön. Vi ska dit igen och vandra!
Det är som sagt inte särskilt turistanpassat än, fördelar och nackdelar. Se till att inte pricka in deras helgdagar för då är ALLT stängt förutom hotellen.
Hoppas du fått någon vägledning!
Jag var på Azorerna hösten -02 och tyckte det var fantastiskt vackert! Vi åkte dock i slutet av oktober och det var lite i senaste laget för många blommor hade vissnat och det var mycket dimma. Men jag kan bara tänka mig hur det ser ut under högsäsong. Allting är fantastiskt grönt och fint. Ni måste definitivt hyra bil och åka runt. Det gjorde vi.
Själva staden är inte så mycket att se utan man måste komma ut på landet och titta. Det är som att resa tillbaka i tiden, där de som sagt lever på mjölkprodutkion. Det är kor och gröna kúllar överallt och mycket av arbetet sker med häst, t ex att bära hem mjölkkannorna. Många talar inte engelska, men vi hade inget större problem med det.
De rutter som man får tips om från STS Solresor är bra och väl värda att se. Vi åkte på flera av dem och tyckte det var fantastiskt att bara åka runt och titta på landskapet. Ibland var det lite dåligt skyltat och det kan bli total tjocka med dimma helt plötsligt och då ser man absolut ingenting.
Jag tycker helt klart att Azorerna är väl värt ett besök. Om ni är vegatarianer som min syster så får ni räkna med lite motstånd. De verkar inte veta vad det är och kött serveras som sagt överallt. Men det går att lösa.
Det som kostade pengar var att hyra bil. Maten däremot är billig!! Kan rekommendera både ett pastaställe och ett mexikanskt!!
Jag har själv aldrig varit på Azorerna men min storebror åker dit så fort han kan! Han verkligen älskar Azorerna!
Och till saken hör att han tillhör dem som rest runt hela jorden två varv ungefär så om han säger att det är vackert där så kan jag garantera att det är det!
Verkar finnas massor med skoj:iga saker att göra där med, bergsklättring å sånt för den äventyrliga, bad och sol för den mysiga, och massa spännande upptäcksfärder för alla!
Tackar för tipsen!
Fler erfarenheter? Hur är Azorerna i februari, tro?
Hej!
Jag var på Azorerna i januari förra året. Det var otroligt vackert men om jag skall åka dit igen så väljer jag nog att åka på sommaren istället. Flera dagar var det dimmigt och även regn. I januari skall man nog inte räkna med någon sol och badsemester. Antagligen har vädret blivit lite bättre i februari men jag skulle nog vänta till senare under våren.
Vi var där i slutet av mars 2002 och kommer sannolikt inte återvända trots att vi tyckte det var vackert och intressant.
Varför:
- maten var trist
- ät INTE kökött, de är dåliga på att laga till det (enligt azorer jag pratade med), välj hellre sånt de importerar.
- det är inte ett ställe man badar på - det finns inga stränder.
- ingen shopping om man skulle var intresserad av det.
-vi avverkade hela Sao Miguel på mindre än en vecka (inkl vandringar).
Däremot var det jättehäftigt att uppleva påsken med mässor och midnattståg (de är katoliker). Delfinsafarin var JÄTTEKUL!
Sammanfattningsvis:
- om man inte är passionerat intresserad av antingen vandring eller golf tycker inte jag Sao Miguel har så mycket att erbjuda för mer än en resa.
Vi var på Azorerna (Sao Miguel - Ponta Delgada) sista veckan i mars 2002. Gillar man natur och växter och sånt är det ett underbart resmål. Vi hyrde bil några dagar och försökte åka lokalbuss några (en upplevelse - men inte så effektivt *ler*). Vi bodde på ett enklare hotell men det var rent och fint (solresor).
Ni får inte missa Delfinsafarin och badet i det varma vattenfallet (Caldeira Grande), för lite extra romans så gå över den lilla kanten och "upp ett steg" i vattenfallet (lite trekking alltså), där hittar ni en mindre "pool" och förhoppningsvis är ni ensamma... Djungelvandringen var oxå jättebra men jag skulle rekommendera er att hyra en privat guide, blir lite ank-mamma-syndrom annars. Badet i "ungdomens källa" rekommenderar jag också gärna.
Tvillingsjöarna var aningens överreklamerat.
Baden i havet är väl inte så mycket att hurra för (brr kallt) men värst av allt tycker jag ändå att maten var.... gick knappt att hitta något ätbart förutom pizzan och den mexicanska restaurangen. Billig öl och gott kaffe dock.
Vägarna är på sina ställen ganska usla... försök ta de lite större vägarna och undvik de minsta kostigarna - man vet nämligen aldrig var eller när de slutar....
Har dagbok men bara handskriven - är du i närheten av halländska västkusten så maila på marinaeinarsson@hotmail.com så kanske vi kan ordna något.
/marina
Mycket vänligt, Marina!
Tyvärr lär det dröja innan jag passerar dig, men det var ändå mycket matnyttigt!