• Amberina

Är det nackdel att vara född sent på året?

Ni som fyller år sent på året, ser ni det som en nackdel eller är det inte en så "big deal"? Vore intressant att veta tycker jag!

• Svar på tråden Är det nackdel att vara född sent på året?
  • MissRut

Jag kan inte svara på din fråga, däremot på motsatsen. Jag fyllde år igår och kan bara se fördelar med att vara född tidigt. Utom kanske att jag fick skjutsa alla hit och dit ganska länge innan någon annan tog körkort. :)

• cherlindrea

Tja, man kunde ju utnyttja att man kunde köpa barnbiljett lite längre än de andra. Men egentligen spelar det ju ingen som helst roll.

• brud 04

Jag är född i oktober och jag kommer ihåg att när man började gå ut på disco och sånt så var det trist att alla mina kompisar kom in men inte jag pga åldersgränser. Vissa ställen körde med att om man var född ett speciellt år så kom man in, men alla gjorde inte det och då var det trist.

• Ejnie

Nackdelen som diskuteras är att man är nästan ett helt år yngre (och efter i utvecklingen) än dem som är födda i januari om man själv är född i december. I skolan _kan_ det få betydelse.

Å andra sidan är man yngst när alla fyller 30, 40, 50 osv så det blir ju roligare med åren

Barn är en gåva så jag tror ingen kan _planera_ att få barn födda en viss tid på året, det är slumpen som avgör (och några andra aktiviteter )

• Fjärilen

Jag fyller år dan före julafton! :)
    Tycker mest att det är skoj numera, men var trist när man var yngre och inte kom in på de ställen som kompisarna var, eller vi ta körkort lika tidigt osv...

• Freja

Jag läste för inte så länge sedan i en tidning (kan ha varit vetenskapens värld, men jag är inte säker) att för sent födda barn är det plus för den mentala utvecklingen, men minus vad gäller den fysiska.

Jag kommer inte ihåg exakt, men det handlade om att decemberbarn börjar ju tidigare i skolan än januaribarn och att de lär sig från ett tidigare stadium i livet, vilket ansågs vara bra.
    Å andra sidan hade de inte samma fysiska förutsättningar, så deras idrottsliga prestation blev sämre.

Hur detta hade framrönts minns jag inte, och om detta sågs universellt eller kontextuellt kommer jag heller inte ihåg.

/F :)

• donborwen

Jag är född i mitten av december och jag har aldrig upplevt det som en nackdel att vara född i slutet av året. Min make fyller år några dagar efter mig, och han har aldrig heller upplevt det som en nackdel att fylla år sent på året. För oss är det alltså ingen "big deal"! Det spelar ingen roll på året när man är född, tror jag. Men det var ändå intressant det Freja skrev....

• monalisa

Jag är född 19:e dec och kan väl inte påstå att jag lidit av detta, mer än att man inte kan ha mysiga födelsedagsfester utomhus då.. och som barn blev det väl lite mindre presenter sammanlagt eftersom födelsedagspresent och julklapp bakades in i varandra av släkten..

Men så var jag ju väldigt smart i skolan

• odin

Jag är född i januari men började skolan ett år för tidigt så jag var ändå yngst av alla. Har aldrig upplevt några problem med det. Det enda tråkiga var på gymnasiet då jag fick börja gå på krogen ett helt år efter vissa. Det var trist att sitta hemma heeela våren och heeela hösten ;)

• grön brud

Som barn kan väl i alla fall inte vara någon fördel. Själv är jag född den 1 januari och det hara bara varit fördelar. När man däremot blir äldre är det väl kul att vara yngre ett litet tag till.

Svar på tråden Är det nackdel att vara född sent på året?