• Badkulan

DJ eller trubadur??

Vi har ganska tidigt bokat en trubadur till vår bröllopsfest den 19 juni. Nu börjar vi däremot fundera på om vi skulle ha DJ istället. Trubadur är jättemysigt, men kan det bli för "segt"? Å andra sidan ska musiken passa alla och gästerna är ganska jämnt fördelade från 25 (förutom barnen) upp till 76 år.

Vad tycker ni, DJ eller trubadur?

• Svar på tråden DJ eller trubadur??
  • grön brud

Vi hade DJ och jag rekommenderar verkligen det. Han kan styra musiken på ett friare sätt än vad trubadurer gör. Det blir lättare att variera sig. Vår DJ erbjöd sig att ta med gitarr för att spela lite till maten också om vi ville. Om du hittar någon sådan kan du ju få båda delarna.

• Meddelande borttaget
  • rebbis

Svaret på din fråga är ja! Det är ju lite som att jämföra äpplen och päron. Dom är helt enkelt bra till lite olika saker. Ska du ha dans så blir det lätt lite tunt med en trubadur men är det för att bjuda på musik till kaffet och lite underhållning så är det helt klart att föredra. Sedan finns ju dessa trubbisar som gör med bakgrunder så det låter som en hel orkester och verkligen kan hålla igång en hel dans men det är ju nästan mer ett enmans coverband än en trubbis.

• Badkulan

Tack för era svar, men huga vad svårt! Vi har också fått tipset att varva trubadur med vanliga skivor i en stereo. Fast det tyckte jag kändes sådär....

• jami

Hejsan!
    Vi kommer att ha både trubadur och Dj på vårt bröllop. En kompis till min blivande är gitarrist i ett band så han ställer upp gratis. Dj vi har bokat är Dj Oscar som finns med här på BT.
    Lycka till!!

• Ruffa

Vi hade trubadur som verkligen fick igång allsången , underhöll på flygel under "minglet" och sjöng lite av varje till kaffet. Sedan blev det band som vi spelat in från skivor (idag är väl cd att rekommendera ) men visst hade det varit kul med en DJ. Det var en kostnadsfråga så jag tycker ändå det blev lyckat.

• ulla

Tänk så här: Kan en DJ förutom att spela skivor, gå runt bland borden o spela, kompa o leda allsång, med lätthet flytta sin musik mellan olika rum ? Nix. Kan ett par trubadurer förutom ovannämnda spela disco på sin ljudanläggning ? Javisst ! Numera innebär inte "trubadur" en skäggig typ med nylonsträngad gitarr sjungandes deppiga sånger om livet o döden. Nu finns det "trubbisar"( ofta duon ) som har ALLT: allsånger, stor ljudanläggning, ljus, disco och blandad dansmusik.

• Emilia

Varför inte både och?

Det ena utesluter ju inte det andra... om plånboken tillåter. :) De blir säkert en bra kompleteriing till varandra... trubadur/musiker till mingel och kaffet och sedan DJ.

//Emilia

• Badkulan

Plånboken är inte allt för fet så vi kan inte ha både ock. Trubaduren känner vi så han spelar till ett kompispris. Vi vet att han är duktig och bra på att "showa" . Men det lutar nog ändå åt dj, men vem vet, vi hinner nog ändra oss igen

• corinne

Kan er kompis inte först vara trubadur, leda allsång, eller hur ni nu vill ha det. Spela de närmaste 30 min efter valsen om ni vill ha "styrdans" för de som vill dansa så, och sedan låta honom sköta de av er färdiginspelade CD-skivorna (om ni har sådana)? Det kan ju vara skönt att ha någon som är ansvarig för musiken även om det bara är CD-skivor. Sen får ni väl kolla med honom om hantror att musiken är så stark så den går att dansa till, men en mick kan väl inte vara så svår att hitta. Lycka till

• corinne

menade inte att ni skulle leta och "hitta" en mick, snarare att det inte borde vara så svårt att fixa! "mej svenska är det inget fel på"

• Badkulan
    Jag förstod vad du menade Corinne!
Svar på tråden DJ eller trubadur??