• lyckligast

hur nämner man önskelistan-på ett fint sätt

Undrar lite om formuleringar i bröllopsinfon om önskelista. Jag har försökt att formulera mig på ett fint sätt om att de kan se vår lista på nätet. Hur jag än skriver så känner jag mig så fräck. Ugnefär som att jag ber om presenter. Hur har ni skrivit?

• Svar på tråden hur nämner man önskelistan-på ett fint sätt
  • Sydneybruden

Jag har sett flera inbjudningar dar man har skrivit det pa baksidan av sjalva inbjudan, eller pa kuvertets baksida.

Alternativt kan man skicka ut en infopack till de som tackat ja, med vagbeskrivning osv, och inkludera onskelistan dar. Eller skriva att "Jannes mamma har onskelistan, tel xxxx" sa far folk ringa dit.

Det ar inte ofint att namna onskelistan, det ar ju en hjalp for gasterna att valja nagot ni kommer att uppskatta. Men jag forstar hur du menar om att det kanns lite overtydligt.

• Fideli

Vi skrev " Önskelista finnes vid intresse hos...", det tycker jag kändes ok. Jag tyckte också det var jättesvårt att hitta en bra formulering, men som Sidneybruden skrev så är det inte ofint att nämna önskelistan, och jag har inte som gäst tidigare upplevt någon formulering som fräck.

• ohlsson

har funderat på om man skulle be fästmannen att göra en "bröllopshemsida" som man tipsar de inbjudna, via inbjudan, att kika in på och där ha önskelista m.m. Någon som gjort så?

maja

• bimbim

Om man har en sida med mer info än bara önskelista, t.ex. vägbeskrivning m.m. så kan man skriva att mer information kring vårt bröllop finns på www.osv
    Ungefär som Maja skrev om här ovan.

• Biggan

Min syster fick till uppgift att maila/posta ett brev med önskelistan i samt adressen till vår bröllopssida här på BT. Hon är också den som prickar av vad folk köper från den så att det ej blir dubbelt. Vet ej hur reaktionen blev hos folk men vi hoppas de tyckte det var OK.

• Malin-bruden

Vi har snott en formulering från en annan här på BT. "Den största presenten vi kan få är Er som gäster. För den som ändå vill ge något kan vår hemsida på BT vara till hjälp".

Håller med dig om att det känns fräckt, lite som tiggeri. Men alla köper ju ändå något så då är det lika bra att få något man vill ha och behöver. Och faktiskt tror jag att många uppskattar att få hjälp och tips!

• nallemaja

Min undran är... Varför måste man nämna det på ett fint sätt????
    Jag har aldrig varit på ett bröllop där ingen köpt presenter... Natruligtvis måste man ju inse att alla har olika ekonomi så att man får tänka på att ha riktigt billiga saker med och en del exklusivare (som folk även kan lägga ihop till).
    Själva skrev vi bara rakt av i informationen under "presenter": önskelista finns på vår hemsida samt hos våra föräldrar.
    Tycker inte man ska behöva hyscha med det.
    Men om ni tycker det känns konstigt så skriv inget alls utan låt gästerna fråga istället.

• mli_b

Jag försökte med alla möjliga formuleringar, men min svärmor underkände hela idén med att nämna önskelista. Hon ar aldrig hört talas om en så konstig idé, det är upprörande att påpeka för gästerna att de kan komma med presenter. Samtidigt är hon den första att påpeka om någon skulle komma utan "för det vet ju alla att man gör" *suckar djupt*

När min svärmor fått en idé kan inte någon/någonting få den ur henne.

Slutsatsen tror jag blir är att om våra gäster (tydligen) uppfattar det som föraktligt att hjälpa dem med den informationen, så tänker jag inte anstränga mig med att ge dem den.

• Sydneybruden

Mli_b,
    bara for att din svarmor inte uppskattar iden betyder det inte att gasterna inte skulle tycka det vore bra att ha en lista. Vad hon tycker ar ju bara hennes asikt trots allt.

Kanske ni kan hora lite forsiktigt med andra i familjen vad de tycker? Om de haller med henne, ok, skippa den da, men de flesta andra kanske tycker tvartom? Tanker mest pa aldre gaster i hennes generation da.

Trots att vi hade onskelista hade ca halften av gasterna struntat i den och kopt egna saker anda. A ena sidan blev vi forstas glada over alla presenter vi fick, men a andra sidan fick vi tyvarr ganska mycket som vi av olika anledningar inte kan anvanda. Sa kan det ga...

• emy

Äh, strunta i svärmor! Min svärmor tyckte att vi gjorde bort oss som hade ett infoblad och att det var oförskämt av oss att ha annan kädkod är typ "valfri" eller "festfin". Gissa om vi brydde oss?

Det jag menar är att svärmor/mamma/pappa/fan och hans mormor inte alltid har rätt. Det är helt ok med önskelista, samt att nämna den. Förstår inte heller varför det skulle måsta lindas in fint. Vi däremot önskar oss pengar, vilket faktiskt känns lite ofint att skriva rätt upp och ner, så vi snodde en dikt härifrån och skrev om lite grann. I infobladet (och "gjorde bort oss").

Svar på tråden hur nämner man önskelistan-på ett fint sätt