• Bröllopstokiig

    kristet/katolskt bröllop

    hej ,

    Jag ska gifta mig med en fransman, först borgeligt i Frankrike sedan kyrkligt i Sverige. Jag undrar om nagon vet om man kan kombinera ett kristet/katolskt bröllop, kan man ha tva präster som delar pa ceremonin, eller hur gar det till?

    tack pa forhand
    sara.

  • Svar på tråden kristet/katolskt bröllop
  • Bröllopstokiig

    På bröllposgiuden.se finns en berättelse/dagbok av en tjej som gifte sig med en fransman. De fick problem med att om man redan är gift i ett EU-land så kan man inte gifta sig igen i ett annat... Kan vara värt att kolla upp så att det inte blir några konstigheter.

    /Titti

  • Bröllopstokiig

    hej,
    nej man kan inte gifta sig tva ganger men i frankrike maste man vigas borgeligt innan den kyrkliga vigseln for att den franska lagen skall godkanna aktenskapet.
    den kyrkliga ceremonin kommer att vara en rent religös ceremoni. jag vill veta hur man kan kombinera en kristen/katolsk ceremoni.

  • Bröllopstokiig

    det enklaste för din del är att ta kontakt med en katolsk kyrka i din närhet och prata med dem angående en vigselceremoni här i sverige. Jag kan tänka mig att man "bara" tar bort de juridiska elementen i den katolska vigselceremonin, men har kvar frågor etc.
    www.catholic.se/ kan du fråga om inte annat!

  • Bröllopstokiig

    Hej, Jag gifter mig med en katolsk österrikare och vi har valt att bara gifta oss kyrkligt (protestantiskt) i Sverige. Vi har en jätte bra präst (tvåspråkig) som gärna diskuterar texter och hela upplägget. Vi är väldigt fria (inom vissa ramar naturligtvis)att kunna forma vigseln hur vi vill ha det och på 2 språk.

    Ta kontakt med en två-språkig präst, han/hon har säkert många erfarenheter att dela med sig utav.

    Den katolska kyrkan är fortfarande väldigt konservativ och ibland måste man för att överhuvudtaget få gifta sig skriva under papper på att man uppfostrar e.v barn i den katolska läran osv. Jag vet inte om du även måste konvertera i vissa länder. - du får kolla upp det. Ring svenska ambassaden i Frankrike.
    Lycka till

  • Bröllopstokiig

    Här kommer min teori om det hela:

    Om ni gift er borgerligt och sedan vill gifta er kyrkligt, så är den intressanta frågan inte vad EU anser om den borgerliga vigseln utan vad den kyrka som ni vill gifta er i anser.
    En katolik som gift sig borgerligt är inte gift i katolska kyrkans ögon. Alltså gäller inte ert äktenskap i katolska kyrkan förrän ni gift er katolskt också. Ur den aspekten kan ni alltså mycket väl gifta er borgerligt i Frankrike och sedan komplettera med en katolsk vigsel i Sverige.

    Att ha en katolsk och en protestantisk präst som båda officierar vid en vigsel är fullt möjligt, det händer inte sällan i Sverige. (För jag antar att det är protestantiskt/katolskt du menar när du säger kristet/katolskt).
    Det som måste beaktas i så fall är att Svenska kyrkan kanske anser att ni redan är gifta. Då får man väl på något sätt ha en kombination av katolsk vigsel och svenskkyrklig välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap... skulle jag tro. Hoppas det går att genomföra!!

    Ja, detta är min tolkning av läget, men det är förstås bäst att prata med en katolsk präst i Sverige om vad som gäller. Själv är jag ju inte präst (hör och häpna ) utan enbart en vanlig katolik som på grund av personliga erfarenheter blivit tämligen insatt i förvecklingarna kring detta särskilda sakrament.
    Lycka till önskar jag!

  • Bröllopstokiig

    Jag gifter mig ocksa med en fransman.
    Vi kommer att ha en katolsk vigsel i Sverige,
    och iom med att det "racker" som juridisk grund i Sverige blir det ocksa giltigt i Frankrike. Vad galler protestantisk/katolsk vigsel sa ar nog det fullt mojligt ocksa.

Svar på tråden kristet/katolskt bröllop