Paus i förhållande-går det? Behöver stöd! Långt!
Hej!
Finns det någon som har GODA erfarenheter av att ha tagit en paus i ett förhållande. Jag behöver höra något positivt. Alla i min omgivning säger bara att en paus är bara ett typiskt fegt sätt att göra slut på. Enkelt för en utomstående att säga som inte ser hur komplext en relation kan vara.
Jag träffade en man i somras och allt kändes helt otroligt bra?som att ha funnit sin själsfrände. Han var oerhört intensiv i att visa sina känslor och vi skulle hitta på saker jämnt. Han sa däremot aldrig att han tyckte om mig utan berättade att han tyckte det var oerhört svårt att prata om känslor. När hösten kom gjorde sig verkligheten påmind. Hans jobb tog oerhört mycket tid och han var super stressad. Jag jobbade också mycket pga att jag fått nytt jobb. Troligtvis dök också , för honom, obearbetade känslor upp från hans skilsmässa och även hans barn mådde dåligt. Han kände sig oerhört stressad och förvirrad känslomässigt. Jag frågade om vi skulle ta en paus men det ville han inte. Han tyckte för mycket om mig och var rädd för en paus. Nu i december tog vi i alla fall en paus för han kände att han tyckte om mig men visste inte om det var tillräckligt. Han kände sig utbränd och känslomässigt förvirrad. Samtidigt pressade jobbet honom väldigt mycket. Han sa själv att om vi inte tog en paus så skulle det definitivt ta slut men att en paus kanske tom skulle stärka förhållandet. En paus var också hans sätt att skydda mig sa han. För hans del handlade det om att överleva alla krav.
Kan pausen stärka ett förhållande? Jag tror det själv men jag blir så osäker och tystnaden är fruktansvärd att bära. Jag måste hämta styrka och försöker göra det här. Det verkar finnas många kloka människor på detta forumet.
Kramar från mig!