• planeringsfreak

Någon som håller bröllopsfesten utomhus?

Hej alla glada, och god fortsättning!

Nu när man har klämt ner all julmat och haft några lata dagar är det dags att ta itu med bröllopsplaneringen igen.
    Vi funderar mycket över själva festen då vi har bestämt att vi ska hålla den i vår trädgård. Vi ser många fördelar med detta, men det blir ju en del extra pyssel. Jag har frågat lite efter tips från er förut och fått en del, men nu försöker jag igen.

Vi gifter oss den 24/7 och behöver tält, golv, mat, bestick, porslin, dukar osv. Vi har varit i kontakt med rent a tent och de verkar bra men dyra. Vad har ni för erfarenhet av tält köpta på Rusta? Är det någon annan som fixat utomhusfest någongång och har hittat smarta lösningar för t.ex. golv? Eller känner ni till något om uthyrning eller catering i Gävle-Sandviken området? Alla tips är värdefulla för oss!
    Mvh
    Planeringsfreak

• Svar på tråden Någon som håller bröllopsfesten utomhus?
  • lillaEgo

Det enda jag vet är att hyra tält och tillbehör till dessa är svindyrt. Sedan har jag hört att Rustas tält ska vara värdelösa (man får vad man betalar för ), fast det är bara ett rykte så... ?

Fundera på om det inte finns en lokal som är billig att hyra o att duka i dess trädgård om vädret tillåter.

www.google.com/search&hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=party+t%C3%A4lt

• medieval bride

Det man bör tänka på om man köper vanliga partytält (typ Rustas) och sätter ihop flera för att få mer tak så är det stor risk att det läcker in i skarvarna om det skulle gååstad och regna.

har själv funderat på rent a tent, men de blir alldeles för dyra samt att med den bordsuppställning vi vill ha så räcker inte deras största tält till.
    Troligtvis kommer det hela att sluta med att vi får konstruera takhistorian själva.

• planeringsfreak

Tack för svaren! lillaEgo: Det finns väldigt få herrgårdar och finare festställen i vårt distrikt. Däremot har vi en fantastisk utsikt från vår gård och stora ytor både inomhus och utomhus. Dessutom kommer vi att ha några barn med på festen och det är lättare att hitta sysselsättning för dem hemma. Även övernattningsmöjligheterna löses bäst på hemmafront. Men inte blir det billigare inte!
    Brud i Juni: Jag har kollat in aladdin nu, men det blir för dyrt med transporten från Stockholm. Tackar ändå för tipset.

medieval bride: har ni någon idé för takkonstruktionen? Även vi har spånat lite på hur man skulle kunna göra tak och golv själva och till vilket pris. Vi ska titta på materialkostnader imorgon.

• nina.t

Men om ni har gott om plats inne, kan ni då inte duka under bar himmel ute och flytta in festen om det blir regn?
    Så gör vi (visserligen bara 11 pers) och så har vi valt att gifta oss i augusti just för att vi hoppas att det minskar regnrisken.

• planeringsfreak

nina.t: Duka under bar himmel vore ju en idé förstås, men juli kan vara kanonhett så det kan bli jobbigt innan solen har gått ner. Men att flytta in festen ifall det blir regn, det har vi funderat på. Vi blir dock minst 55 vuxna plus några barn, så helt lätt blir det inte. Men med lite planering går det nog.

• Maria

Hej - jo visst går det alldeles utmärkt att ha festen utomhus - om bara inte vädret ställer till det förstås. Jag har varit på flera bröllop där antingen ceremonin eller festen eller båda två varit utomhus och det har fungerat jättefint. Men vädret rår man ju inte över...

OM det skulle regna så får man ju antingen ha ett backupalternativt eller vara inställd på att det helt enkelt blir blött - jag har varit med om både flyttat bröllop och bröllop i ösregn. Men det senare alternativet funkar bara om det är varmt - att vara ute i kallt regn känns rätt kallt och bedrövligt efter ett slag. Men nere på Filippinerna var jag med på ett bröllop där det störtregnade under ceremonin så man blev helt plaskblöt på mindre än en minut, men eftersom det var över 30 grader varmt så gjorde det inget, och efter en stund så slutade ju regnet.

Vad det gäller regnskyddskonstruktioner har jag sett flera varianter - allt beror ju på om det är varmt så att bara skydd mot regn behövs eller om man för värmens skull måste bygga väggar också. Rent regnskydd går ju lätt att ordna med träreglar och en presenning.

• Fii

Det brukar inte vara så svårt att ordna ett tak av ett par presenningar (eller ännu finare: segel). Det allra enklaste är att spänna ett rep mellan två träd och lägga presenningen över repet och sedan sträcka presenningens hörnen rakt ut åt sidorna (till andra träd eller på störar som man slår ner i marken.

Om man måste använda fler presenningar är det bra att tänka på att de måste sitta ihop enligt "taktegelprincipen" för att det inte ska regna in, dvs det ska vara högst i mitten, den högsta presenningen ska överlappa de lägre runt omkring och det finns inte finnas några svackor där vattnet kan samlas. Känner du ingen som är scoutledare eller liknande? På scoutläger bygger man ofta sådana här saker.

• medieval bride

vi håller på att funderar fram och tillbaka, ingen färdig konstruktionsidé än.

• Prästkrage

Mina erfarenheter:

Inte bröllop men när min sambo fyllde 30 hade vi fest utomhus. Vi var ca 30 personer och hade köpt tält på Jula (antar att det är samma som Rustas...billiga var de i alla fall).

Det hade regnat en månad i sträck men på morgonen för festen skingrades molnen och det blev strålande sol hela dagen :)

Nåväl, tälten stod där de skulle hela dagen men jag vet inte om de hade stått emot regn speciellt bra. Vi ville dock ha solskydd om inte annat. Vi hade tre tält i rad (de fyrkantiga minsta tälten). Vi resonerade som så att om tälten höll så var det smidigare att resa endast ett tält en annan gång än att resa ett jättetält igen.

Vi lät tälten stå kvar men efter några dar så blev det ordentlig "storm" ute och sen låg de ner med böjda rör...hehehe. Så ni ska nog var mer bekymrade för blåst om ni är utomhus.

Lycka till!

• planeringsfreak

Fii: var får man tag på segel?

Prästkrage: tack för att du delade med dig av din erfarenhet. Senast igår resonerade jag och min blivande om tälten och han sa att man kan säkert få dem att palla regn, men håller de inte för blåst är det nog inte mycket att göra. Hade ni alla sidoväggar uppe när tälten blåste omkull?

• Meddelande borttaget
  • västerhejde 2004

Vi funderar också på tält men usch vad dyrt det är. Vi behöver värmeslingor och lampslingor och gud vet vad (mitten av augusti, blåsig plats vid havet) så det skulle sluta på nästan 10 000. Det kan man bara inte betala för ett tält tycker jag

Hur gör ni med:
    bord
    stolar
    porslin
    dekorationer?
    Vi måst nog hyra allt vilket också blir jättedyrt. Dekorationer kan vi göra själva men jag vill helst ha blommor från florist. Funderar på tunna tyger/draperier för orientalisk stämning i tältet Och så ljus förstås - hur fixar man levande ljus som inte blåser bort? Värmeljus känns inte lika festligt tycker jag.

Jag trodde först att tält skulle vara ett ekonomiskt alternativ men vi har en bygdegård bokad för 1500:- . Börjar kännas som det bästa alternativet i alla fall.
    Ska kolla upp Rusta!

• Hannita

ett litet tips..om ni har det utomhus pa graset, sa ha inte skor med smala klackar pa! Jag var pa ett utomhusbrollop dar alla kvinnor hade jatteproblem for att de alla sjonk ner i grset, sag ganska roligt ut nar alla fick slita ut foten ur graset varje gang de tog ett steg.

• Ling

Västerhejde,
    var ska ni gifta er?

• planeringsfreak

västerhejde 2004:
    Vi hyr tält, golv, bord och stolar. För 65 personer går det på ca 10 000. Men då får vi två tält, ett för middag och dans (utan att man måste möblera om) och ett litet för bandet.
    Porslin hyr vi antingen separat eller tillsammans med maten (catering). Att vi inte vet vilket beror på att vi inväntar offerter på mat och att inte alla har porslin att erbjuda.
    Dukar och servietter hyr vi från ett tvätteri (40kr/duk, 5kr/serviett).
    Bordsdekorationerna ska vi köpa, men vi har ännu inte bestämt vad. På Ikea har jag dock hittat fina blockljus (brinner i 46 timmar) och glasfat för sammanlagt 35 kr. Jag har köpt hem och provat- de står stadigt och det i guld passar vårt färgtema. Men det finns ju sidoväggar med stora fönster på hyrtälten så inte tror jag att du behöver oroa dig för att ljusen blåser ut.
    Jag överväger också att ta blommorna till borden från en florist, men jag ska höra mig för om priser.

Tält är inte det billigaste alternativet, men mysigt är det.....

• västerhejde 2004

Ling - Västerhejde gifter sig i Västerhejde kyrka utanför Visby!
    Planeringsfreak - Hmm låter som att vi kanske kan komma billigare undan, behöver bara tält för middag. Tror inte vi blir fler än 80 i alla fall. Dansen blir på en utomhusdansbanai skogen, jättemysigt
    Men det är synd att allt kostar så mkt. Jag ska också göra några vändor till Ikea. Blockljus är en bra idé!

Svar på tråden Någon som håller bröllopsfesten utomhus?