• mediana

Vietnamn eller Malaysia?

Vi ska åka bort nästa höst under vecka 44-45 men vi kan inte bestämma oss om vi ska åka till Vietnamn eller Malaysia.

Vi har bokat flygresa till Vietnamn Saigon men funderar nu på att ändra till Malaysia då det anses vara mer "västerlänskt". Vi är inte ute efter att backpacka utan en lung trevlig semester med bad och möjligtvis en och annan dagstur :)

Vad säger ni, några förslag?

• Svar på tråden Vietnamn eller Malaysia?
  • Pesco

Malaysia, helt klart jättejust. Var där förra året och vill dit själv på bröllopsresa. Handlar främst om vad du har tänkt dig för slags resa. Jag besökte Kuala Lumpur på fastlandet och Borneo, och det var en av de bästa saker jag gjort...trots att resan blev dyr pga ojust resebyrå i Sthlm. Kom för all del ihåg att kolla med Kammarkollegiet att er arrangör har IATA-försökring, så att ni inte står utan resa om arr konkar.

Bra med malaysia:
    Människor är glada, mycket vackra. Ingen försökte lura oss på pengar. Snarare undvek man att ha med det att göra, nästan på ett naivt sätt, pengar är lite "fult". Fåtal tiggare på turistiska ställen.

Maten är...slurp så god. Mycket kyckling och ris. Jag var inte magsjuk en enda gång, men hade vaccinerat mig mot turistdiaree. Ibland stark mat. Tyckte bara illa om en slags grönsak (ormbunksliknande) och frukten durian. Föredrog malaysisk mat framför den indiska och kinesiska som gick att köpa (mycket invandrare där).

Djungeln är bäst. Borneo är så fint, och kommer att fortsätta vara det ett tag till. Färger, former, fantastiska insekter. Jag har sett tusenfotingar,ett antal kackisar, såg nästan elefant, har sett makak-apor, ett par justa blodiglar, krokodil, proboscis-monkey (m stor sladdrig näsa) och en massa annat, inkl orangutanger, som lever där vilt. Kan kolla uncle tan´s wild life camp (jag träffade honom då han var i livet) där det finns många fina bilder på nätet.

Folk har läckra kläder...inte den bild jag hade med folk med den trosinriktningen. Läckra färggranna tyger.

Många har på Borneo fortfarande inte sett vita. De tycker vi ser roliga/läskiga ut. Framför allt är vi mycket större. Det finns mnänniskor med hela kropparna fyllda av tatueringar, och stora stora hål i öronen.

Justa badvatten, bland annat mot Robinson-ön till. Den sidan av Borneo, långt ut i havet, kan vara lite riskfylld. Det finns en historia av kidnappningar av filippinska sjörövare. Det var dock några år sen tror jag. Sipidan kan du söka på, det är en av världens bästa snorkelplatser. Uncle tans hade fördelaktiga priser dit.

Min resa:
    Kuala-Lumpur(Malaysia)-Kutching (Borneo)
    Rundresa i trakten av Kuching
    Flyg Kuching-Miri
    Flyg Miri-Mulu national park (djungel)
    därifrån genom djungel och med båt till Kota Kinabalu, stad och rundresa, bl a till Mount Kinabalu (justa nationalparker)och Kinabatangban-floden och Uncle Tan's camp. Åter KL. Inrikesflyg är sketabilligt. Justa hotell kostar ett par hundra, halvjusta mycket billigare.

Som tjej rekommenderar jag andra att resa i blus eller skjorta. Folk visar inte mycket hud,inte heller på bröstet eller axlarna. Man blir uttittad i shorts och linne, vilket i stort sett motsvarar att gå i stan med bara underkläder på. På stranden går det bra med badkläder, men ingen är topless. Sarong (från midja till fötter) är poppis, om man köper en lokal sort. Finns vackra handtryckta tyger.

Jag rekommenderar Jade Travel i Stockholm, som är mkt kunniga och pålitliga. Se till att ni har tillräckligt med tid på mellanlandningarna, så att ni får bagaget i tid.

Vad är det ni vill göra på er resa? Vad vill ni få ut? Vad har ni för intressen?

• New York brud

Tycker ocksa mer om Malaysia an Vietnam...

• Monn

Jag älskar Vietnam!!! Saigon är en livfull och mysig stad och man kan göra många längre eller kortare utflykter därifrån. Sen är det lätt att ta sig vidare upp i landet (det är i och för sig lätt att resa i Malaysia också). Stränderna i Nah Trang är super (finns fler strandstäder också). Den mysigaste staden heter Hoi An. Det är en liten stad där alla är snälla och glada. Maten är supergod, man kan till och med gå matlagningskurser, och det finns hur många skräddare som helst (mycket billigare än Thailand, 1/3 av priset, vi sydde till och med upp vinterkappor). Det finns en strand väldigt nära, man tar bara cykeln och så finns det ett "gamla stan" som är väldigt mysigt.

• MCK

Jag älskar också Vietnam, dock tycker jag bättre om norra delen än södra, så jag skulle hellre åka till Hio An, Hue el. Hanoi än Saigon.

Men till saken, för ert syfte tror jag att Malaysia passar bättre, för det är lite back-packer stuk på hela Vietnam måste jag säga. Ni vill väl bara njuta och ha mysigt, inte "sightseea" så mycket.

• Hanna-Maria

Hej!
    Jag och min blivande är ute efter precis tvärtemot trådstarten: Vill gärna backpacka och bo i bungalows etc. Har hört mycket bra om Vietnam av kompisar som rest runt i Asien. Någon som kan rekommendera bra resebyrå?

Vi gifter oss i miten av juli, och funderar på att antingen åka ca en vecka efter bröllopet, ELLER i november. När ska man undvika att åka dit? Skillnad norra södra Vietnam?

• Sydneybruden

Ar det inte hogsommar i Asien i juli = dovarmt? Vet inte sakert hur vadret i Vietnam ar, men jag var i Thailand i jan-mars och det var perfekt, medan juli var alldeles for varmt for min smak (over 40 grader manga dagar).

• jesslin*fru*

Maylasia helt klart. Vär i Langkawi, Penang och Kuala Lumpur i Juli förra året på våran bröllopsresa. Langkawi är helt klart bäst av dessa tre ställen. Ligger på rätt sida av Maylasia när det gäller vädret på sommaren. Mycket sol, dock kan det komma några skurar ibland. Men oftast ligger temperaturen vid 30-35 grader. Vi bodde på langkawi village resort. Mysigt, inte dölyxigt men klart värt pengarna.

• Zarah

Måste hålla med om att Borneo är helt fantastiskt. Men då ska man vilja åka till Östra sidan och se lite djungel och åka ut på Turtle Island, mm. Det är upplevelser som jag aldrig glömmer. Kota Kinabalu är inte jättekul.

• Scarlett

Rent generellt är Malaysia mer lättrest och mer turistigt (speciellt för turister med pengar) än Vietnam. Båda länderna är vackra, har god mat och bra bad. Så om man är ute efter en lugn semester utan alltför mycket strapatser skulle jag välja Malaysia. Är man lite mer äventyrslysten är Vietnam lite mer "rough" ch oförutsägbart. Jag älskar båda länderna - men de har olika charm.

• mayapuh

Var oxå liksom Jesslin på Langkawi....Helt underbart!
    Tror att vi bodde på Holliday villa...
    Men den lilla byn var ju inte speciellt trevlig tyckte vi så vi höll oss mest på resorten...

Svar på tråden Vietnamn eller Malaysia?