• l i s a

Hjälp! alla dessa vita nyanser!!?

Jag är helt förvirrad över alla dessa nyansbeskrivande namn som finns med vid bröllopsklänningar! Vit, Ivory, Toffee, Offwhite etc etc... vad är vad? Vet någon en sida med beskrivningar och bilder? Eller måste jag gå till en tygbutik? Bilderna är svåra att se nyanser på... Jag vill ha vitt som går åt det kalla hållet. Typ med silvrig, blå-lila nyans men ändå vitt. Vad kan det tänkas heta?

Mycke ska man lära sig... ;)

• Svar på tråden Hjälp! alla dessa vita nyanser!!?
  • Sidonie

Den erfarenheten jag har är att de flesta klänningar som kallas vita, ofta ser ut som om de drar lite åt det kalla, blå hållet i dagsljus. Klänningar som kallas Ivory, benvit eller offwhite ser ut att ha en mer varm vit färg i dagsljus.

• l i s a

Tack! Får helt enkelt gå och titta på tyger... men uppenbart är att jag inte kan köpa en klänning på nätet eftersom jag verkligen "måste" ha en kall nyans *S* ;) Jag får la sy en själv när det bär av...

• bruden sanna

Jag skulle också vilja ha en vit som går ut det blåa. Tycker ni att det funkar att brudnäbben ändå har en vit klänning lite åt det varma hållet? Min blivande ska ha jaquette med kritvit skjorta!

• Tinja

Vad olika nyanserna pa vitt kallas beror for det mesta pa vilket marke brudklanningen i fraga ar. Nar du bestamt dig for vilken klanning du vill ha, kan du be om att fa se vilka farger klanningen finns att fa tag pa. Butikerna har vanligen klanningar av samma marke i flera olika farger eller sa har de provbitar pa tygerna som klanningarna tillverkas i.

Forutom vit, ivory, toffee och offwhite sa vet jag att brudklanningar erbjuds i fargerna french vanilla, diamond white och mocha :)

For det mesta sa ar den enkla vita fargen den som drar at det blaa hallet. Nasta steg at det varmare hallet ar diamond white. Men allt beror pa vilket marke du valjer.

• Frk Cattis

Vet någon vad det är för skillnad på Ivory och Off-white?

• Ettolrach

Jag har för mig att ivory (elfenbensvit) drar åt det lite gulvitare hållet men off-white går lite mer mot gråvit.

• Sinikka

Oj, jag tror att vi alla kan var glada att det är "normala" färger som gäller nu... Inte som när en av mina nära vänner gifte sig '99, hennes klänning var i "champagne-bubbel" färg, som det så fint hette. Var tydlígen det allra senaste då. Det ska vara detsamma som färgen på bubblorna i champagne... Skulle gissa på att den idag skulle kallas för ivory.

Så jag är iaf glad att jag får välja mellan vit och ivory, istället för en massa påhittade färger.... :)

• Tinja

Sinikka..
    den dar "champagne-bubbel" fargen kallas nog bara champagne idag. Det ar en offwhite/beige som dras at det rosa hallet.
    Det ar sa underbart med alla dessa nyanser pa brudklanningar sa kan man hitta en nyans av vitt som passar suverant med ens hudfarg :)

• l i s a

oj! många svar sedan jag kollade senast! En djungel uppenbarligen detta här. Klänningen blir förmodligen uppsydd så jag kan inte titta ut klänning först och sedan välja nyans... Får göra tvärt om i någon välsorterad tygbutik :)

TickTack för svar!

• Sinikka

Tinja
    Nej, det är inte samma färg. Den jag menar är vit. Alltså inte champagnefärgad, det ska tydligen vara samma färg som på bubblorna, inte själva champagnen.

Svar på tråden Hjälp! alla dessa vita nyanser!!?