• minttu

Vilken veckodag?

Ringde till kyrkan i dag och bokade in vår vigsel, det kändes jätte spännande tills kvinnan på expeditionen sa att hon aldrig varit med om att ngn vill gifta sig en fredag..
    Det struntade jag i just då eftersom vi planerat att gifta oss på vår 10 års dag som infaller 6/8-04 men har nu börjat fundera på vad som blir bäst??
    Är det bara vi som inte gifter oss en lördag?

• Svar på tråden Vilken veckodag?
  • Electric Lady

Det är ovanligt att gifta sig på en vardag förutom lördag om man ska ha ett bröllop med gäster och fest och så. Annars går det ju bra. Men för de flesta är det svårt att få gästerna att ha tid på en vanlig arbetsdag. Då kräver man ju att de tar ledigt. Och om några ska resa långt blir det också svårt. Detta är skälet till att man oftast tar det på helgen.

• Mizz_

Du är ju ganska tidig ute, så om du låter dom få reda på bröllopet tidigt, så kan de ju eventuellt ta ut komp.dagar semester ledigt eller så, för den vardagen....

allt löser sig nog... lycka till :)

• minttu

Det är alltså ett eftermiddagsbröllop en fredag och gästerna bor max en halvtimmes resväg från kyrkan.
    Men börjar nu själv bli tveksam...

• Mizz_

Varför då? Det är väl hur häftigt som helst att ha det på en veckodag som inte många har på, dessutom kan de ju vara uppe hur länge som helst och dansa och festa, utan att oroa sig för jobb dagen efter (de som är lediga på helgerna)....

• Prästkrage

Minttu - ni är inte ensamma.

Vi gifter oss också på en fredag! Det är ingen som sagt något om att det är konstigt eller fel...det är ju så nära helgen.

Det är dessutom så mycket enklare med all planering...det är ju inte lika uppbokat hos frisörer, festlokaler m.m

Nej, stå på er och ta den dagen som betyder mest för ER!

Lycka till! Kram från Prästkrage

• West

Hej!

Jag har varit på ett fredagsbröllop en gång, vilket var väldigt trevligt! Visst kändes det lite "udda" först att få inbjudan till ett bröllop på en fredag, men vid närmare eftertanke var det riktigt bra!

Det finns ju som du skriver mycket riktigt många positiva saker med fredagar (frisör ect) men även att hela helgen "inte försvinner"! De som vill kan ju jobba halvdag eller liknande, och sedan har man ju ändå hela lördagen och söndagen!

Jag tycker "GO FOR IT"!! Ser bara positivt med det!! :)

• Bonzan

Vi skulle ha gift oss på en fredag men vart tvungan att flytta då lokalen vi ville ha var upptagen då så vi valde lördagen istället!

• BettyBoop

Det är klart att ni kan gifta er en fredag! Säger ni bara till i tid så kan de flesta säkert ta ledigt. Lycka till!

• 040404

Klart ni ska ha fredagen. En tioårsdag är för bra för att missa!

• minttu

Tack för alla svar, vad gulliga ni är.

• BARBAFIN

Hej Minttu! Vi gifter oss oxå på en fredag, vi ville gifta oss på vår 16 års dag 27/8-04 kl.15:00. Jag ser bara fördelar med det precis som några här har skrivit.Helgen blir längre vilket känns bra när man har barn & det är ju bara att skicka inbjudan i god tid så kan gästerna ta semesterdag el dyl.Det är ju ändå vår dag så vi måste ju ändå ha den dagen som känns bäst för oss. LYCKA TILL!!

• Ejla

minttu, hade damen på expen aldrig varit med om bokning av midsommarbröllop? Midsommarafton är en av de populäraste vigseldagarna och mig veterligt infaller den alltid en fredag

/Ingela (som gifte sig en tisdag)

• monsckin

Hej Minttu!

Jag är bara nyfiken på hur ni har bestämt er för att göra, ni har väl inte ändrat datum?

Jag blev väldigt glad över att hitta den här tråden och alla uppmuntrande svar som du fick för jag är i precis samma situation. Vi har planerat att gifta oss 13/8, en fredag för att det är exakt 10 år sedan vi förlovade oss då. Det känns bara så himla perfekt så vi har inte velat byta till lördagen fast vi har fått träliga kommentarer.

Minttu och BARBAFIN/ När tänkte ni skicka inbjudningarna? Vi vill skicka dem tidigt för att ge alla chansen att kunna komma men hur tidig kan man vara?

Svar på tråden Vilken veckodag?