• Julibrud2004

P- stav?

Min fråga är till någon/några som tagit ut sin p-stav.
    Hur länge tog det innan ni blev gravida??

Sjuksköterskan säger upp till ett år. Men jag vill höra från någon som haft en stav insatt.

• Svar på tråden P- stav?
  • nina.t

Jag har min kvar, men till mig sa barnmorskan att man kan bli gravid på direkten.
    Det sa hon flera gånger och nämnde det som en fördel gentemot p-piller.
    Jag hoppas verkligen att hon inte ljög för mig! Att allt kommer igång på direkten är ju en faktor som vi räknat med när det gäller barnplanering.

• *Tjorven*

Kroppen kommer igång direkt efter P-staven, men det kan ju ändå ta upp till ett år innan man blir gravid oavsett om man använt p-stav eller kondom.
    Man har ju inte speciellt lång tid på,sig varje månad att pricka rätt (mellan 12 - 48 timmar)
    Så det kan nog ta ett tag även om kroppen funkar som den ska.

• Johanna = en lat kock

man kan bli gravid direkt efteråt!

men precis som tjorven skriver man får räkna med att det kan ta i vart fall ett år....

• nina.t

Usch, ja,,,jobbigt kapitel det där. Man tror så lätt att det bara är att beställa barn när det passar in. Hoppas att det inte tar ett år för oss när vi (han) väl känner oss redo OCH att vi kan få barn överhuvudtaget.

• Julibrud2004

Tack för era svar! :)
    Jag är medveten om att det kan tid att bli gravid.
    Ville bara höra mig för lite.

Min skulle varit ute nu, om det inte varit för att jag fick en tid hos en läkare som inte tagit ut någon förut... Så det var bara att åka hem igen.. Med staven kvar... :(

• nina.t

Inte klokt med vården nu för tiden......
    Ingen får hjälp, alla får vänta, ingen vet vart de ska vända sig.

• Hestia

Min barnmorska som satte in p-staven sade att jag teoretiskt sett kan bli gravid direkt när jag tar ut den.

Svar på tråden P- stav?