• Tommy S

Fria med eller utan ring?

Skall fria till min fästmö på julafton är det tänkt.

Hon är ovetande om det hela men jag har hennes fars tillstånd :)

Nu till frågan... vi har inte tittat på ringar, men jag vet ungefär vad hon gillar. Skall jag köpa en ring till frieriet för knäböjandet och det eller skall jag hellre låta bli?

Vad gör man med ringen fram till brölloppet? (Pingst)

Tacksam för synpunkter :)

• Svar på tråden Fria med eller utan ring?
  • liina

Hej!

Det är ju lite olika hur man är, vissa uppskattar säkert att killen valt ringen medans andra vill vara med och välja själv...

Jag vill absolut vara med och välja ring och skulle mycket hellre vilja ha ett mysigt frieri där killen överlämnar något symboliskt såsom en ring eller annat smycke.
    Det finns ju många smycken som faktiskt är riktigt billiga.
    Sedan skulle jag vilja att vi gick ut och valde ring tillsammans.

Du undrade vad man gör med ringen fram till bröllopet?
    Förlovningsringen sätter ni på fingret när ni förlovar er/friar, och vigselringen kan ni väl inhandla när det är dags för bröllop.

Lycka till!

• Ettolrach

Du friar inte med en vigselring utan en förlovningsring, och du ska också ha en förlovningsring om du ska följa den svenska seden.

Tips, låna atrappringar som du kan fria med och så kan ni sedan välja förlovningsringarna tillsammans. De flesta kvinnor vill vara med och välja ringen själv.

• Anaurora

Med ringar!!! Såååååå romantiskt!

Jag har hört att man kan få låna såna där ringar som man provar (inte i guld) från guldsmeden. Då kan ni gå och välja ut riktiga ringar tillsammans sedan. Men om du väljer en vanlig slät ring (fråga guldsmeden - de har bra koll på vad som är bra) tror jag inte att din blivande fästmö blir besviken på ringen. Det är ju en kärleksgåva från dig så den är speciell hur den än ser ut!

• Gott å Blandat

Tommy S
    Oj vad roligt!! Hoppas att allt går bra!
    Själv blev jag friad till utan ring och det gick jättebra!
    Sen gick vi och kollade ut förlovningsringar tillsammans! Och i dom så står frieridagen datum graverat!
    Det är mitt tips! Att ni köper förlovningsringarna tillsammans efter att du har friat.

• Lill Anna  8/7-04

Utan ring! Jag känner fler tjejer som helst skulle vilja ha en annan ring än vad deras fästmän valt då han firat.

Så välj ringar tillsammans, då blir båda nöjda.. Men köp kanske en fejkring, tex en leksaksring så har du något att sätta på fingret.

• Fenomena

Utan ring! Det är så romantiskt ändå. Säg gärna några vackra ord om varför du vill leva med henne, och sen friar du! Gärna på tumanhand...
    Förlovningsringarna vill hon nog gärna vara med och välja ut. Det blir ytterligare en mysig stund.

Lycka till!

• Maica

Jag röstar nog också på att du friar utan ring.
    Har varit med om att inte få välja en gång, den ringen var superfin, men det var nog ren och skär tur. Det är naturligtvis romantiskt att få ringen på en gång men den ska ju sitta på fingret för resten av livet så då vill man ha något man verkligen tycker om.

• Lundabo

Min blivande man hade samma problem som du med att välja ring. Han löste detta genom att fria med en ring, en så kallad frieri-ring som är en vacker ring med urgullig personlig inskription. Denna ring bar jag fram tills dess att vi tillsammans hade hittat ringar som vi båda tyckte om. Jag tycker själv att detta sätt att fria var otroligt romantiskt och jag kommer alltid ha kvar min frieri-ring som ett minne av den dagen.
    Lycka till med frieriet!

• Gun

Jag tycker man ska fria utan ringar, så ni sen tillsammans kan beställa dem. Så får båda nåt att tycka till om. En förlovningsring är ju inte som vilket smycke som helst. Om du vill kan du ju fria med en fejkring (men då bör det kanske vara uppenbart att den är just fekj, så hon inte tycker att du är konstig.)

• Mickes isprinsessa

Jag uppskattade att få vara med och välja ringar...
    men vi gjorde så att vi köpte ringarna tillsammans,sen var det min fästman som bestämde datumet utan att jag fick veta något...sen en vacker dag hade han planerat den mest romantiska dagen som jag någonsin upplevt och friade till mig :)

• Pys

Om du vet att din tjej vill ha en slät förlovningsring och vet vilket material hon vill ha den i så tycker jag det är fint om man friar med ringar. MEN om hon vill ha något annat, eller du inte vet riktigt vad hon vill ha så kör utan ringar. Risken är annars stor att det blir fel. Det kan också knepigt att lista ut vilken storlek hon har, eftersom de flesta inte har ringar på vänter ringfinger om de inte är gifta/förlovade.

• Tommy S

Trodde att "fästmö" skulle visa att vi redan är förlovade, men det gick visst förbi. Hur som helst vi 'r förlovade sen 2001-01-01 och har varsin slät förlovningsring. Det är det som är kruxet...

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Tommy S

Bra idé det där fru.nic

Hoppas guldsmeden hinner gravera... Briljanter... dyrt?

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Fria med eller utan ring?