• Pixie

Magkatarr - har ni några råd...?

Jaha, då var man tydligen stressad igen, för nu sitter jag här med en värkande mage! Det är så himla jobbigt! Var på apoteket och frågade om råd, men de rekommenderade Novalucol i vanlig ordning - och de funkar inte på mig... Så nu vänder jag mig till er, alla BT:are! Kanske kan ni en massa huskurer, råd o dyl som lindrar denna plåga...? Jag röker inte och undviker sur mat/dricka, försöker att äta lite men oftare... Om ngn har ngt råd så skriv gärna ett inlägg!

• Svar på tråden Magkatarr - har ni några råd...?
  • Ananas

Testa istället RAnitidin-preparat (t.ex. Zantac, Rani-Q el likn) eller Losec/omeprazol.
    Det bör kunna hjälpa dig. har du återkommande besvär varje dag bör du vända dig till din läkare.

Hoppas du blir av med katarren.

• Maica

Varm, "snäll" mat. Havregrynsgröt, kycklingfiléer och pulvermos är snäll mat.
    Och sen en kur losec på det.

• Maica

Måste bara förtydliga att med varm mat menar jag att man inte bara ska äta mackor och fil, vilket brukar kännas snällt.

• västerhejde 2004

Är du säker på att du har magkatarr? Det kanske finns olika symptom, för när jag hade det mådde jag bara illa, hade inte ont. Det enda som hjälpte var tyvärr att sluta jobba...

• skorpion

Hej!
    Havregrynsgröt är toppen för såna här tillfällen! Det har en lugnande inverkan på magen och lenar och lindrar ... Undvik bröd, i alla fall vitt sådant.

• Stjärna

Jag har bara haft det akut några gånger men mina tips är:

Links (finns äver i flytande form)

äta lite ofta, så att magen hela tiden har någt att jobba med.

Vila

INGET kaffe, the eller stress!

Undvik fet och starkt kryddad mat/godis

• Pixie

Tack för era råd!

Ska införskaffa föreslagna medel och äta havregrynsgröt imorgon!

Önskar att det kunde gå över _nu_!
    Hade i förrgår också... Det blir nog inte särskilt bra sömn inatt....

• Guldfisken

Pixie: Får man lov att fråga lite grann vad du har för symtom? (du behöver inte svara om du inte vill)
    Eller någon annan som kan det här med magar?

Jag har nämligen jätteproblem med min mage, typ tre veckor innan varje tenta och någon vecka innan tentaresultatet kommer (så det är rätt uppenbart att det är stress det beror på). Någon halvtimme efter jag har ätit något får jag jätteknip och blir alldeles kallsvettig och dan. Sedan måste jag kila in på hemlighuset och... ja, ni fattar. Det är jättejobbigt och jag kan inte koppla ihop det med någon sorts mat jag har ätit.

Tacksam för svar!

• Maica

Guldfisken- det låter mer som "stressmage" . Av magkatarr får man oftast ont uppe i magen, i magsäcken, även om det kan vara svårt att lokalisera smärtan när det gör jätteont.

• Pixie

Jo, guldfisken, stressmage drabbar även mig Men detta är, som Maica säger, en ihållande värk högt upp i magen som håller på liksom hela tiden... Inte kul. Börjar dock undra vad det är som pågår, för jag tycker att värken liksom har flyttat sig längre ner längs revbenen..?Man kanske borde ringa sjukvårdsupplysningen...

Svar på tråden Magkatarr - har ni några råd...?