• MissRut

Ge mig era bästa nyårsrecept!

Nu vill jag ha era bästa recept på sådant som är extra gott till nyårs och gärna inte jättesvårt att laga. Vi blir minst 4 pers, kanske några till. Så det behöver inte vara enkelt att laga till många heller.

Okej, få höra! :)

• Svar på tråden Ge mig era bästa nyårsrecept!
  • Jennie med ie

En variant av fläskfilé eller oxfilé provencal kanske? Man skär köttet i ca 2 cm tjocka skivor och bankar ut till ca halva tjockleken... eller så har man köttet helt och skivar efteråt... och saltar och pepprar och steker gyllenbrunt och _nästan_ genomstekt. Man gör också en "potatisgratäng" av potatis, salt, lite persilja samt grädde och/eller mjölk, något lite torrare än potatisgratäng, och gräddar så den är NÄSTAN mjuk. Och så gör man ett vitlöks- och persiljesmör. Så långt kan allt förberedas...

.. när det börjar närma sig matdags lägger man köttskivorna ovanpå potatisen och klickar över rikligt med vitlöks- och persiljesmöret och så skjutsar man in allt i ugnen i ca 175 graders värme. Efter ca 10 minuter ärd et klart (se till så att potatisen är genomvarm ifall den hunnit svalna emellan). Servera med t ex en god blandad sallad och ett gott brytbröd.

Det var min favoritnyårsmat innan jag blev vegetarian.

• MissRut

Ja det var ju lite oväntat, att få recept på fläskfilé av dig av alla människor. ;) Men jag tackar och bockar och tänker på saken. Det lät onekligen väldigt gott...

• Jennie med ie

Kul att kunna överraska lite ;)

• Gift Anna

det lätt verkligen smasken, Jennie!

• Ellte

Åh jösses vad gott...geee miiiig nuuuu ;)

• Millan28

Smördegsinbakt fläskfilé (funkar bra med quornfiléer med).

Lägg 1-2 skivor genomstekt fläskfilé på i en bit smördeg, tillsätt valfri mängd ost, jag brukar använda ädelost eller vitlöksost. Vik ihop paketet och pensla med uppvispat ägg. Kör in i ugnen tills det fått fin färg.

Servera med t ex klyftpotatis.

När jag gör samma sak med quornfiléer så brukar jag skära några skåror i den innan jag "bakar in den".

• Smulu

Tjälknul, potatisgratäng och enbärssås.

Tjälknul
    Ett kilo fryst nötkött ex fransyska stekes i ugnen på lågvärme 175 grader under 12 timmar. Köttet läggs sedan i saltlag
    1 dl salt och 1 tsk socker löses i 1 liter vatten lägg det stekta köttet i en påse häll i salt lagen och låt ligga i ca 5 timmar. Perfekt att göra över natten.

Potatisgratäng
    Skiva potatisen ca 8 st tunnt
    hacka en stor lök samt en vitlöksklyfta
    Varva potatis och lök i en form, peppra och salta mellan.
    Ställ in i ugnen i 20-30 min 225 grader.
    Häll över matlagningsgrädde och ost in i ugnen i ca 30 min eller tills den känns klar.

Enbärssås.
    8-10 enbär hackas, en liten lök hackas mycket fint och fräses tillsammans med enbären.
    1 dl madeira starkvin, (det fungerar även med sherry) hälles på, peppra och salta. Koka sedan i hop tills hälften av vätskan återstår. Tillsätt grädde 2dl och en burk cremefraiche. Smaka av med soya.

• MissRut

Tack för dessa förslag. Jag tar dem i beaktande men fiskar ändå vidare, finns det någon som har något bra tips på vad man gör med en stek? Förutom dom jag har fått redan då.

Svar på tråden Ge mig era bästa nyårsrecept!