• Kompiz

Rengöra ring som har briljanter?

Hej

Jag har hört att man kan "koka" ringarna för att få dem rena och för att stenarna ska gnistra extra mycket (måste få bort smutset i hålen som ju är UNDER stenarna, på ringens insida). Har för mig att man kokar upp vatten och häller sedan i lite diskmedel och helst även en svätt ättika. Sedan lägger man i ringarna och så blir de som nya =) Är det någon som vet om man gör exakt så eller har ett annat "recept", vill ju inte förstöra ringarna!!

• Svar på tråden Rengöra ring som har briljanter?
  • fru törnrosa

Jag kanske kan få ställa en fråga i din tråd och samtidigt flytta upp den.
    Tål ringarna alcogel som man använder inom sjukvården?

• Kompiz

Självklart, fru Törnrosa =)...men tyvärr har jag inget svar på din fråga, jag har inte en aning.

• Fru Fialoppa

Hej!

Jag lägger regelbundet min alliansring i blöt över natten i riktigt varmt vatten med diskmedel i.
    Det fungerar hyfsat.

Tar gärna emot fler tips!
    Vet att det finns speciella rengöringsmedel för smycken men det har jag ännu inte provat.
    Kram från Fialoppa

• Modesty-Clara

Jag har av misstag haft alcogel på min förlovningsring (rött och vitt guld, inga stenar) den blev gnistrande ren på två röda :D Sen vet jag ju inte hur nyttigt det är för ringen...

• Meddelande borttaget
  • 31 / 12 - 2006

Håller med Blivanden frun.
    Det är det bästa

• f.d. Svart brud

För vanlig rengöring: tvål, varmt vatten och en gammal tandborste. Låt självtorka på papper. Gnistrar som bara den sen.

Sedan kan man lämna in den till guldsmed för för ultraljudsrengöring. Då skakas smutsen bort. Mycket effektivt. Gör det med jämna mellanrum på pappas maskin (han har varit tandtekniker så han har utrustningen kvar...)

Svar på tråden Rengöra ring som har briljanter?