Rosblad som ris-idéer tack!
Kan inte ni komma med ideér på hur man delar ut torkade rosblad till gästerna att använda istället för ris? Ska man förpacka dem i ´portionsförpackningar' eller kanske ha en stor korg soom alla kan ta en näve ur?
Kan inte ni komma med ideér på hur man delar ut torkade rosblad till gästerna att använda istället för ris? Ska man förpacka dem i ´portionsförpackningar' eller kanske ha en stor korg soom alla kan ta en näve ur?
Jag har sparat en bild som jag hittade på nätet, kan maila över den om du vill.
Föreställer godisstrutar (du vet såna man kan köpa på marknader) fyllda med rosenblad. Alla strutarna ligger i en korg som man kan dekorera med sidenband eller nåt. Sen ställer man den vid entrén till kyrkan med en liten skylt som uppmanar gästerna att ta varsin strut.
Tror vi kommer ha så vid vårt bröllop :)
Åh det har jag sett, visst var det på den där engelska sidan där man kan köpa torkade rosblad?
Jag har hittat en jättebra ritning för hur man viker små papperspåsar. Gjorde 40 stycken igår kväll utan större problem och de blev jättesöta. Vita påsar med våra namn på i ett guldhjärta och så röda sidenband på :)
Modesty-Clara
Har Du möjlighet att maila över dina ritningar eller minns Du sidan Du hittade dem på (eller är det så illa att det är en IRL-ritning? )?
Hygglo!
miran@2die4.com
lillaEgo:
Här hittade jag beskrivningen, det är bara att testa sig fram tills man hittar rätt storlek... Jag vek med vanligt A4-papper som jag gjort kvadratiskt...
www.busungar.com
Ett par bekanta till oss hade fixat små cellofanpåsar som de hade lagt en blandning av ris och rosenblad i.
Så knöt de söta band kring påsarna bara. Snabbt, snyggt och enkelt.
jag ville också kolla papperspåsarna, men jag hittar dem inte. var finns beskrivningen? är jag helt blind?
Papperspåsarna finns här:
www.busungar.com/pyssel/presentpasar.asp
Tack!
Nu hittade även jag rätt men har ändå bestämt mig för att hoppa över rosblad och köra traditionellt ris tyllpåsar.
14 februari är inte rätt dag att öda pengar på röda rosor har jag insett.
Är det verkligen nödvändigt med torkade rosenblad? Jag antar att tanken med detta är att man kan kasta de längre, eller? Jag var på ett bröllop där vi kastade färska rosenblad. Fick en hel ros innan kyrkan, sedan tog man av rosenbladen och kastade. Funkade perfekt!
Kan ni som kom med pås-tips (eller någon annan) berätta var ni köpt rosbladen? Jag hittar bara siter i USA för det.
Bara en kort fråga, varför ska man ha ååsar med torkade rosenblad när man kan ha färska?
Färska rosenblad är ju klart finast, det var det bilden föreställde som jag beskrev tidigare i tråden.
Nä nu får ni sluta dissa torkade rosblad!
Torkade rosblad är ett måste eftersom vi gifter oss 7 februari och priserna på färska rosor (som vi hade tänkt tillhandahålla till gästerna) är skyhöga kring denna tid eftersom USA dammsuger marknaden inför alla hjärtans. Vi vill inte lägga ner flera tusen på konfetti!
040404: jag beställde mina av en irländsk firma: www.floralkeepsakesofireland.com
Förlåt, visste inte att det var så!
Då förstår jag!
Det är oki...
Var jättebesviken först för jag tycker också att det vore läckrast med färska rosblad...men sen när jag suttit i helgen och tillverkat 50 små papperspåsar som blev ursöta så känns det mycket bättre...
Jag skrev ut våra namn och datum på skrivaren, vek påsen, ritade guldhjärta runt namnen och avslutade med att trä i ett rött sidenband (vi har vitt, rött och guld som färgtema...). Kunde inte låta bli att visa påsarna för mamma för jag kände mig så nöjd och hon tyckte också de blev urfina :)
Nu väntar jag bara på att rosbladen jag beställt ska komma med posten...
Nu har jag fått hem mina rosblad på posten! Gick ursnabbt :D
De såg riktigt fina ut (beställde andrasortering eftersom de endast ska användas som confetti). De är tydligen frystorkade för att behålla färgen bättre...
Jag är supernöjd helt enkelt!
Vad roligt för dig att de har kommit!! Hur hade de klarat posthanteringe?
Får man lov och fråga vad det kostade allt som allt?
Vilken färg tog du? Överenstämde det med färgen du såg på nätet?
Tacksam för svar / Chricki
Chricki: De klarade transporten bra, några trasiga i botten på kartongen (men det kan ju berott på att det var andrasortering också). Paketet var märkt med ömtåligt på alla sidor så förhoppningsvis tar de hänsyn till sånt på posten...
Det kostade 40,5 euro tror jag för två kartonger plus frakt. Jag tror/hoppas det räcker till confetti för 45 personer.
Eftersom det var andrasortering (billigare) så fick jag inte välja färg, men det var övervägande mörkröda rosor i. Färgerna var verkligen jättefina (troligen pga frystorkningen) och det stod att man skulle förvara dem skyddat från solljus så att de inte bleks... Jag tycker att färgerna överensstämde bra med de jag såg på nätet, men jag tyckte inte att färgen var så viktigt eftersom det bara ska användas som confetti. Som dukningsprydnad skulle jag nog rekommendera förstahandssortering av rosblad...