• planeringsfreak

ett blygsamt tips

Jag skrev nyss detta i en tråd som jag startade och kom sen på att jag kan skriva det här. Alltid hjälper det väl någon!
    Jag har bestämt färgtema och de finns med i julhälsningarna jag har gjort. Jag köpte faktiskt dubbelvikta julkort billigt och gjorde en inlaga i bröllopets färg där jag med fin stil skrev en dikt om våra planer och önskade god jul. Inlagan fäste jag sedan med guldtråd. Har även köpt kuvert i samma färg och med hjälp av Publisher så skriver vi ut adresserna på kuverten med samma font. Stiligt och praktiskt- då har man ju allt förberett till inbjudningarna.

• Svar på tråden ett blygsamt tips
  • Tulle

Låter kalas ju!
    En fråga bara, hur gör du kuverten i Publisher? Har precis upptäkt att vi har Publisher98 i vår dator, men vet inte alls hur det funkar....
    Hjälp tack!!!

• planeringsfreak

Tulle: Trots att det är min blivande som är den datakunnige av oss två så ska jag försöka mig på en förklaring.

I Publisher så väljer du envelopes (kuvert) och därefter letar du fram något i stil gör en adresslista. Där finns olika fält där du skriver in alla gästers namn och adresser. Sedan gör du en ram (jag tror programmet föreslår en) där adresserna brukar stå på det kuvertet som visas och skriver in var du vill ha de olika fälten. Font och storlek och ev färg får du korrigera innan du väljer att skriva ut. Men skriv inte ut direkt på kuvert, du måste testa på ett vanligt papper så att du vet var i skrivaren du ska placera kuverten. Skriv sen ut.

Det är lite pyssel med detta, men det blir bra. Vissa skrivare använder för mycket värme ska jag tillägga (ofta färgskrivare) så då kan kuverten bli igenklistrade. Därför bör du prova dig fram lite.
    Hoppas du förstår hur det funkar i stora drag.
    Lycka till!

• Vattenbrud

Är det inte så att adressen egentligen ska skrivas för hand??

• Nojsan

Vaddå *ska* skrivas för hand? Det finns väl ingaregler för det eller?

• planeringsfreak

Det är möjligt att adresserna "ska"skrivas för hand. Själv har jag aldrig hört talas om det och trots att jag anser mig ha en god handstil så slår det inte en text skriven med t.ex. fonten Adine Kirnberg.
    Men där gör man ju såklart som man vill!

• Tulle

Tack för hjälpen!
    Ska testa och se hur det går! Har inte alls hört om några "måsten" för om det ska vara handskrivet, eller ej...

Ha det gott tjejer!!!

Svar på tråden ett blygsamt tips