• Lady Java

Lillejulafton

Jag sitter här med en liten fundering: lillejulafton, är det bara ett skånskt uttryck eller finns det i andra delar av Sverige också? Vet någon om det finns några särskilda traditioner kopplade till den? En kanske ointressant, men dock julig, fråga.

• Svar på tråden Lillejulafton
  • Jennie med ie

Nej det är nog inte bara ett skånskt uttryck tror jag utan det finns nog lite varstanns i landet.

Ang traditioner så är det mest uppesittarkväll jag kommer att tänka på. Numera har de ju uppesittarkväll på TV, med rimstuga och liknande, men det behöver det ju inte vara utan det kan lika gärna vara med familj och vänner bara. Med rim till juklapparna, sista-minuten-jolgodis och liknande. Hur utbrett det är vet jag däremot inte.....

Min högst ofrivilliga tradition på lille julafton är att jaga fatt i de sista julklapparna, hur mycket jag än bestämmer mig för att INTE vara så sent ute med de sista så brukar det bli så ändå.

• Linganlotta

Jag kommer från småland och jag hade aldrig hört uttrycket innan jag flyttade till Malmö. Min familj känner inte heller till det. Så jag skulle säga att det var skånskt!! Men man vet ju aldrig! :)

• Maica

Vet att mina kusiner i "Mellan-Norrland" firar Lilla julafton, antar att det är samma idé.

• Neneh

Jag är också från Småland, och jag har hört om lillejulafton sen barnsben. Däremot aldrig firat det. Vad jag vet är det precis som "vanliga" julafton, fast senare. Man skaffar sig en gran, äter julmat, etc.

• phoebe

I Finland är lilla jul jättepopulärt. Kanske inte så hemskt "juligt", men speciellt de flesta företag firar lillajul. Går ut och äter och festar hela personalen.
    Då jag var liten kommer jag också ihåg att vi alltid firade lillajul hemma. Vi hade en minigran, och åt lite julmat, fick kanske några små julklappar.

• swahili

Jag bor också i mörkaste småland, och vi i vår familj brukar fira lilljulafton dan före julafton eller rättade sagt kvällen före.

• jesslin*fru*

I Blekinge säger vi så i alla fall.

• Lady Java

Min pojkvän, som är skåning, menar att lillejulafton är dan (eller kanske kvällen) före julafton. Jag, som är norrlänning, kallar det dan/kvällen före julafton rätt och slätt. Då klär man granen och gör sillsallad (uäck!).

När jag var liten firade vi lilla julafton i olika sammanhang, körer t ex. Då hade alla med sig en liten julklapp som de lade i en stor säck och så fick man ta en klapp ur säcken. Det var ju då nåt annat än lillejulafton. Hm... Det börjar bli lite invecklat.

• Johanna = en lat kock

lillejul är olika beroende på var i sverige man är... på många håll är det rätt och slätt dan före dan på andra uppesittarkväll och för vissa lillejul

lillejul är i vissa sammanhang en sammankomst före jul (veckan innan) då man träffas och delar ut lite julklappar och äter julbord....

fruktansvärt förvirrande när man flyttat runt lite

• hea

I värmland har jag aldrig hört någon säga så men i skåne säger"alla" så!

• Santa Fe

//Phoebe

Visst är det så att när man firar lilla jul i Finland så är det sista lördagen i november, alltså dagen innan första advent??

• Littletiger

Min kusin m.familj brukar fira "lillejulafton" den 23 med deras vänner och familjer och byta julklappar-sedan träffas dem inte så mycket under julveckan. Hon började för många år sedan med bästa kompisen (eftersom dem inte skulle ses under julen) och sedan blev dem fler och fler - sist var dem drygt 20 pers inkl.vuxna & barn! (Hon bor utanför Göteborg.)Vet ej dock om detta är nån direkt vanlig tradition här eller inte. Men roligt brukar dem ha!

• phoebe

Santa Fe, Jovisst, den "riktiga" lillajulen är just det veckoslutet som du säger, men det har litet spåra ut på ett sätt, så nuförtiden kan man fira sin lillajul egentligen vilket veckoslut som helst inpå julen. T.ex på mitt jobb firade vi lilla jul redan den 8.11.
    Men traditionellt sett så..

• Maria A

Jag kommer från något som tidigare benämts som mellan-norrland (fiffigt uttryck som jag aldrig hört förr) och vi har så länge jag kommer ihår firat lillajulafton. Då träffs vi två familjer, äter Jansons och julgodis, pratar och byter lite julklappar. Denna kväll är för mig minst lika viktig som julafton och jag tror att vi barn i familjerna kommer att träffas även efter det att våra föräldrar blivit för gamla för att bjuda in.

• Jj?

lillejulafton är kvällen före julafton. (Men så är jag ju skånska också...) Då brukar vi klä granen (den tas in 4:e advent och då sätter man ljus i den), griljera skinka, slå in julklappar, sista-minuten dona och sedan när skinkan är färdig så smakar man på den VARM med en nubbe till.

• lamie

Jag är från Småland och vi har alltid firat "lillejulafton" hemma!
    Vi klär granen kokar och griljerar skinkan, och proväter julens alla maträtter
    Det är för oss den lugna och sköna julen eftersom julafton ibland varit lite stressigt med många stopp hos olika släktingar.
    De flesta jag känner här firar "lillejulafton" också.

• Kicker

Jag ska på lillajulsfest med jobbet imorgon,(6.12) Finlands självständighetsdag!

Svar på tråden Lillejulafton