• essex

har ni roliga förslag till gästboken?

hej,

var runt på stan idag för att köpa gästbok. Hittade inte en enda fin!!! De är alla så tråkiga och vanliga tycker jag. Om det åtminstone hade funnits en i vitt...

Hursomhelst har jag inte gett upp, ska leta vidare. Alla tips på snygga gästböcker för bröllop är välkomna! (helst inte med svensk text utanpå eller innuti)

men, nu till min fråga:
    vad kan man göra med gästboken för att slippa få det där vanliga "Tack för en trevlig fest...lycka till i framtiden" osv ????
    Vad kan man göra för att få den lite roligare? Kan man uppmana folk att skriva något speciellt? Kan vi fylla den med blandade saker (kort, roliga episoder...?)??

Först hade jag en idé att bredvid gästboken skulle en polariodkamera ligga med en liten skylt som bad gästerna att ta ett kort, sätta in det i boken och sedan skriva något vid sidan om.
    Kul idé. men. filmen är riktigt dyr, 10 kort per film bara och vi blir 200 gäster... skulle gå på flera flera tusen.

kram
    essex

• Svar på tråden har ni roliga förslag till gästboken?
  • Johanna = en lat kock

Hej

Vi körde med lösbladssystem med några frågor på (ungefär som "mina vänner")
    som de sen satte in i en pärm som låg framme....

ex på frågor:
    jag heter
    min relation till bruden/brudgummen/brudparet
    mitt första minne av bruden/brudgummen/brudparet
    mitt bästa minne av bruden/brudgummen/brudparet
    mitt pinsammaste/värsta/konstigaste minne av bruden/brudgummen/brudparet
    det här tror jag kommer hända de närmaste åren

• Skumpan

Ställ fram en vanlig kamera och låt någon ha ansvaret att byta film. Antingen om gästerna tar kort själva eller ha någon som tar korten åt dem. I efterhand kan ni sätta in kort på gästerna brevid deras text.

• körsbärsblomman

köp en bok på ordning och reda och dekorera den själv med pärlor, glitter,blomblad och sätt ett lösblad längst fram med frågor de skall besvara

men ta gärna lite roliga frågor som:

Vad var det godaste du blivit bjuden på här i kväll?

Var tror du brudparet tillbringar bröllopsnatten?

Ge ett framtida råd till brudparet:

Vem av gästerna tror du gifter sig härnäst?

Skulle du vilja ha någon av de presenter som brudparet får/fått och vilken i så fall?

Rita en bild eller skriv en dikt som sammanfattar denna dag:

det blir lite lättsammare

• MarinaI

Vi köpte färdiga "mina vänner"-böcker (finns på bokus bl.a), det tog lång tid att fylla i men var väldigt roliga att ha efteråt!

/marina

• brunetten

Ett tips är att ha lösblad eller ha fler gästböcker. Det tar ganska lång tid för varje person att fylla i boken eftersom man naturligt läser vad andra har skrivit. Är ni så många som 200 personer kommer alla inte ens få en chans att fylla i den om ni bara har en.

Vi gjorde så att vi hade ett lösblad under varje tallrik och gästerna uppmanades att skriva något till oss - jag tror att vi fick in hälsningar/historier/bilder från ca 80% av våra gäster. Superkul att ha nu i efterhand.

• ninonica

Vi hade oxå lösbladssystem. La ett tomt blad tillsammans med festprogramet, och så uppmande vår toastmaster alla att skriva nånting på det. Foton på alla tog en kompis medan de väntade på att vi skulle ta oss till festen. Så nu har jag kort på alla gäster, och en hälsning från ALLA gäster att sätta in i gästboken.

• Neneh

Jag tanker be vara toastmasters ta kort pa gasterna nar de anlander, sen kan jag klistra in korten i efterhand.

Annars funderar jag pa att kopa ett ganska stort stycke tyg, be gasterna skriva sitt namn, kanske rita nagonting eller skriva nagot snallt, sedan tankte jag anvanda det som broderi. Om man gillar att brodera (eller kanner nagon som gor det) sa tror jag att det kan vara ett ganska roligt minne.

Lycka till.

• Arwen75

Jag använde själv lösbladssystem för ett tag sedan när min sambo fyllde jämt och vi hade stor fest. Det är smidigt för då blir det inga "tomma blad" i mitten.
    Vi hade lite kul saker som
    Vad är min relation till XX
    Hur lärde jag känna XX
    Varför kom jag hit till denna fest
    Med vem kom jag hit
    Med vem vill jag gå hem
    Bästa minnet av XX
    Vad är bäst med denna kvällen
    Vad gör XX om fem år
    mm
    mm

Ett tips kan ju också vara att klippa ut tygrutor och låta gästerna skriva sina namn, ganska stort, och sedan brodera namnen och sy ihop allt till ett stor lapptäcke. Kanske varvat med lite "tomma" rutor samt rutor med bilder utskrivna från bröllopet... går ju att fixa via fotohandlare...

• Meddelande borttaget
  • sol

Han som var vår fotograf hela kvällen tog kort på alla när de gick in i kyrkan. Sedan uppmanade toatmadame alla att skriva några rader och spara en ruta på varje sida för kort.

Vi köpte ett fotoalbum med svarta sidor och hade silverpenna att skriva med. Det blev jätte bra. Det flesta skrev en hälsning inte bara tack och lycka till.

• fru törnrosa

En fråga till er som hade löstblad-system:
    Blir inte bladen fläckiga och fula av hanteringen runt bordet med mat och vin?
    Hur löser man det?
    Kan man ha lösa blad intill pärmen, som folk kan hämta när det passar?

• gift02

Vårt "värdpar" hade ordnat en jättebra grej åt oss. En tjej fotograferade alla gäster under festen. Alla blev uppmanade att låta sig fotograferas. Ute på gräsmattan hade de ställt en trädgårdsbänk, så fick gästerna gå dit, par, kompisgäng, familjer eller hur de nu ville. Sen under programmet skickade de runt små papper i olika färger med uppmaningen att alla skulle skriva en hälsning till oss.
    Detta sammanställde de i ett svart fotoalbum med ringpärm. Rätt hälsning bredvid rätt foto. Lite svårt att förklara, men det blev otroligt snyggt!!!
    Och så blev människor inte påverkade av vad andra skrivit heller. Vi fick verkligen ett underbart minne!

• Arwen75

Jag hade mina lösa blad fastsatta i en pärm, men de som ej blev ifyllda gick enkelt att ta bort.
    Men, skulle man nu skickar runt bladen, eller låta ett ligga vid varje kuvert, kanske som placeringskort, tror jag knappast att gästerna på ett bröllop kladdar ner dem så värst mycket
    Tänk bara på att i så fall ha någon som snabbt smalra ihop dem efter maten och innan dansen, annars är det nog lätt hänt att någor försvinner.

• ninonica

Vi hade svarta papper, och gästerna fick skriva med guldpenna. När de hade skrivit la de ner papperet i vår "gästbox" som min tärna hade gjort av en skokartong, som en brevlåda...

• Dea

Man kan kanske köpa en enklare pärm och smycka ut den själv.
    Jag tror på lösbladssystemet, helst om man har några enkla kategorier tryckta på dem.
    Namn, relation till brudparet, äktenskapsråd, kul minne, hälsning. Inte för mycket så alla får prestationsångest.
    Se till att det finns pennor och samla in bladen innan alla reser sig. Som redan skrivits.

Svar på tråden har ni roliga förslag till gästboken?