• Idun

Norreda- erfarenheter?

Har en gång varit på kurs på kårens kursgård Norreda utanför Uppsala och börjar nu fundera på om det skulle gå att ha festen där?
    Det ligger jättevackert precis vid en sjö men det går bara in ca 50 sittande i stora huset och vi kommer vara ungefär 100. Inget måste med sittande middag dock då vi ska ha buffé. Kanske kan man ha ett partytält utanför? Det finns också många stugor som man kan hyra för övernattning.
    Någon som har erfarenheter från Norreda?

• Svar på tråden Norreda- erfarenheter?
  • Marilyn

Hej!

Norreda är fint och ligger som du säger väldigt vackert vid sjön. Men jag skulle inte välja det till bröllopsfesten (håller själv på att planera Uppsala-bröllop).

Närmaste busshållplats ligger vid Funbo kyrka och därifrån är det ca 6 km till Norreda torp. Det ligger ganska otillgängligt som jag minns det. Sista biten är det inte ens grusväg, utan mer "bilspår i gräset"-väg (hmmm, svårt att förklara) ;)

Hur som helst, ska man ha festen där är det nog nödvändigt att alla gästerna kan ta sig dit med bil, för en buss tror jag inte kan köra ända fram.

Väl framme är det dock mycket vackert beläget och på gräsmattan framför huset borde man kunna slå upp ett tält. Att det går att övernatta är ju oxå ett stort plus.

Köket är ganska litet, men duger i alla fall gott och väl till att laga mat åt 50-75 personer.

Sammanfattning: Norreda är vackert och mysigt, men själv skulle jag som sagt inte välja att ha vår bröllopsfest där.

//Marilyn

• Signatur

Kan vara svårt med bil, finns få parkeringsplatser.
    Kan också vara svårt att gå upp ett stort partytält. Vad jag minns så är marken inte så platt. En ett mindre borde gå bra.
    (Usch, nu låter jag som en olyckskorp).

Men klarar dina gäster av att ta sig till Norreda, så varför inte, det är som sagt var vackert!

• AnnaKajsa

Hej!

Jag har varit på fest i Norreda och då hade arrangören chartrat bussar som gick ända fram om jag kommer ihåg rätt. Hursomhelst kom de inom mycket överkomligt gångavstånd!

/AnnaKarin

• Ananas

Den allra sista biten går inte att köra med buss så det är ett par hundra meter att gå. Vad gäller tält så kan det nog gå men jag minns inte riktigt hur marken ser ut och ett tält för 100 pers tar ganska mycket plats...
    Det finns inte sängplatser för 100 pers där heller men det kanske inte var meningen att alla skulle sova över?
    Jag har varit där med 45 personer och då sov inte alla i sängar utan en del sov på golvet i storstugan och hade liggunderlag med sig.
    Jag skulle nog inte heller vilja ha en stor bröllopsfest där. Kanske om det var ett mindre bröllop så man fick plats i storstugan. När vi var 45 där så satt vi _trångt_.

• Ninnna

Håller med tidigare talare, trevligt men inte för bröllopsfest! Marken utanför lutar ner mot vattnet, helt ok att gå på men tältet lär luta betänkligt (för att inte tala om stolar och bord!) De har ca 22 sängarplatser.

Jag skulle inte vilja ha min bröllopsfest där. Vi valde en nation i stället. Lite dyrare, men då ingår all service och man slipper tänka på det (städning, dukning, servering, matlagning osv).

Lycka till
    Ninnna

• AnnaZ

Hmmm...Marilyn, heter du möjligtvis Malin egentligen?
    Blev lite nyfiken bara, du behöver inte svara om du inte vill

• AnnaZ

Kanske ska kommentera Norreda oxo...jag tror visst att det skulle gå att sätta upp et partytält för 100 pers på gräsmattan utanför...vi brukar spela lite fotboll daä, och visserligen är den inte den ALLRA plattaste, men jag tror att det går...det bästa är kanske att åka och titta, det tar ju jättekort tid att köra från Uppsala (däermot är det ju nästan omöjligt att ta sig dit kommunalt om man inte vill gå 7 km ). Trevligast är ju bastun precis vid sjön, men den kommer ni ju kanske inte utnyttja

• Marilyn

AnnaZ

Nej, jag heter inte Malin. ;)

• AnnaZ

hehe, jag känner en Malin i Uppsala vars ex hette Gösta...lite ovanligt så jag tänkte att du kanske var hon (såg det i en annan tråd)

• Marilyn

Hihi... Lustigt sammanträffande! Eller så var det kanske samma Gösta, vem vet?? ;)

• Krissan

Jag har firat midsommar på Norreda och skulle mycket väl kunna ha bröllop där. Jag skulle dock välja att ha ett väldigt informellt bröllop i såna fall, ett där man kunde ta vara på att det går att bada, basta och grilla i naturen runt omkring ch där gästerna inte traskar omkring i tajta klänningar och högklackat. I gengäld skulle man ju kunna dra ut på det ettt par dagar eftersom det går att övernatta. Ett partytält borde gå att slå upp på gräsplanen mellan huvudbyggnaden och småstugorna. Man kan ju dessutom hyra ett trägolv till om det är för knölig gräsmatta.

Svar på tråden Norreda- erfarenheter?