• Emm

gravid?

Sett att många diskuterat just follimin som jag just också går o funderar på om jag ska börja med..problemet är egentligen bara det att jag heller inte riktigt vet om jag vill...Är tokigt rädd för just humörsvängningar(vilket man ju lder av ändå :)) och viktökning...men är rädd att kondom inte ska räcka liksom...skulle inte alls tycka att det vore kul med ett barn just nu...vad tycker ni? tror ni att jag måste börja äta p-piller ändå eller räcker det m gummi?...nån som kan svara? tack

• Svar på tråden gravid?
  • jennyli

Lär känna din kropp och när du har ägglossning! På så sätt kan ni ha avbrutet samlag plus kondom dagarna kring ägglossning. På så sätt är risken minimal för att du blir gravid och du slipper äta p-piller om du inte vill

• Jennie med ie

Fast även om man tror sig känna sin kropp så kan den när den vill frångå sitt vanliga mönster och sin vanliga cykel, så jag skulle inte vilja påstå att risken är minimal med den metoden. Jag rekommenderar kondom hela tiden, är du rädd att det inte ska räcka (fast om den inte går sönder eller glider av t ex är den mycket mycket säker) så kan du/ni kombinera med spermiedödande medel t ex (finns ofta i/på kondomen men lite extra kanske känns tryggare?

• jennyli

Självklart menar jag att alltid använda kondom men att _komplettera_ med avbrutet samlag vid ägglossning!

• Idun

Jag tycker inte att ni ska köra med avbrutna samlag som metod om ni inte kan tänka er ett barn nu. Vi använder inga preventivmedel utan går på lite "säkra" perioder men om vi skulle bli med barn så gör det ingenting. Vi skulle bli glada! Det får bli när det blir! Slutade med p-piller för ungefär 3 år sedan och det har inte blivit något än. Men det är inte helt säkert. Kom ihåg det!

• Jennie med ie

jennyli, ja då lät det lite annorlunda *ler*

Svar på tråden gravid?