• Lia

enkel balfrisyr att göra själv?

Jag ska på en finare fest/bal. jag har tyvärr inte råd att gå till en frisör som fixar hår o make up utan måste göra det själv. Undrar om ni har tips på vad jag kan göra som är enkelt. jag har ganska kort hår så nån jätteuppsättning är i alla fall inte aktuellt men jag vill ju ha det lite festligare.
    Mitt hår slutar precis vid axlarna och jag har lugg.
    Jag vet att det inte är en bröllopsfråga men hoppas ändå på hjälp.
    Jag skulle va så tacksam för om ni har nåt bra förslag.
    tack på förhand

• Svar på tråden enkel balfrisyr att göra själv?
  • Signatur

Är det så långt att du kan göra en tofs?
    Min frisör tipsade mig en gång när jag skulle på bal om att jag kunde ta en sådan där "hårögla" som var populär för ett par år sedan. Man gör en hästsvans och sedan har man en ögla med en "nål" på som man använder för att dra svansen bakom hårsnodden. Vips ser det genomarbetat ut och om man vill är det lätt att sätta blommor vid hårsnodden.

• Meddelande borttaget
  • ellli

Ett enkelt tips är att sätta upp din lugg med ett festligt hårspänne med ex. strass, prälor eller blommor på. Ta upp luggen som en tofs och dra den bakåt och fäst med spännet! Sedan kan du göra resten av håret platt med en platttång till exempel.

Ett alternativ är att fästa upp ditt hår bak i en hög tofs och fästa en svans med löshår i. Enkelt och ser jättefestligt ut!

• goda fen

Hästsvans? Det ska jag ha som jag sedan lockar tillsammans med lite extra löshår.
    Och tiara.
    Blommor att fäst i håret är alltid en god ide för att dölja hårnålar.
    Öva framför spegeln och glöm inte att kolla i profil och bakifrån.
    Inbakad fläta med blommor.
    Svinrygg, Tvinna håret i en snodd lägg upp på huvudet och fäst med hårnålar.
    Allt blir bättre om man blåser med mousse först, småhåren spretar inte då.
    Låg hästsvans, dela håret ovanför tofsen och vånd igenom tofsen genom det särade håret ovanifrån. Tofsen trär du edan igenom till dess att det inte finns mer hår att trä. Då fäster du allt med hårnålar. klassiker.
    Lycka till

• goda fen

kom på en till jag gjort på mig själv.
    Locka håret och fäst lockarna på sidan i bak. Blommor och silvertråd fästes på ett hårspänne, eller två som man sedan fäster sidohåret med.

• Ellte

En lite "rufsig" svinrygg kanske :)

Snurra ihop håret uppåt mot skallen...fäst med hårnålar här och var...låt några slingor hänga löst (särskilt fram). Om du vill kan du fästa blommor längs med sidan på svinryggen :)

• Electric Lady

När jag dansade bal gjorde jag margaretaflätor, och med löst hängande lugg. Gör en fläta vid varje öra, lägg upp dem på huvudet så de möts och fäst med hårnålar.

Kan bli lite Efva Braun över det om man är blond iofs.

• Cyberbride

Köp massa små klämmor som du gillar, antingen enkla i samma färg som klänningen, eller med små blommor på eller dylikt.

Gör en eller två hästsvansar med vanlig hårsnodd (sån där halvtjock, ca 5 mm). Om du gör två, sätt dom halvhögt bakom öronen, som prinsessan Leia i Star Wars. Om en hästsvans, så sätt den långt bak, men ganska högt upp. Sen vrider du hästsvansen (men ganska löst - annars blir det för "hårt" utseende), och lindar runt sin egen bas. Du sätter fast klämmorna på gränsen mellan den lindade svansen och restenav håret, runt om hårsnodden. Gör det lite löst och ledigt så blir det snyggt. Blir alltså en eller två lösa knutar, med "blommor " runt om.

• Smulu

Varför inte be en kompis, din mamma, eller din man om lite hjälp.
    Fast om du övar lite innan.

Kanske du kan använda en snygga små klämmor och fästa upp håret med.

Kommer ihåg att när jag fick en svinrygg uppsatt hos frisör så hade jag tagit med mig en ljusmanchett som frisören klippte itu och fäste i kanten på svinryggen för att dölja det fula. Hon använde massor av nålar, flera paket!!

• MissRut

Ursäkta om jag nu på något sätt inkräktar i denna tråd, men jag undrar om någon har tips på en snygg balfrisyr man kan göra om man måste ha mössa på sig... I övrigt ser mitt hår väldigt mycket ut som trådstartarens.

• Tesan

När jag gick på min studenbal, så satte jag upp mitt hår i en stram råttsvans. Sedan trädde jag på en "axénssvans" över. Och så hade jag en strasstiara. Enkelt men jättefint!

• Electric Lady

Miss rut

gör du margaretaflätor och sprejar med sockervatten (lös massór med socker i hett vatten) så blir frisyren stenhård.

• Ellte

Miss Rut: Om du orkar fixa med löshår tycker jag det är snyggt med en stor knut i nacken :)

• MissRut

Elrctric Lady: Tack för tipset men mitt hår är alldeles för kort för att fläta, når juss och pass (knappt ens det) till axlarna.

Ellte: Hmm... löshår... tål att tänkas på. Tack. :)

• Catty

Miss Rut: gor en vanlig lag tofs som en knut och fast en konstgjord blomma i den. Blir fint under studentmossan.

Svar på tråden enkel balfrisyr att göra själv?