• Guldlock

Kul doppresent till nyfödd pjke

Hej

Jag ska på dop för en liten pojke och jag undrar om någon har tips på något skoj att köpa i present. Vill helst undvika dopskedar och saker i tenn. Det får gärna vara något annorlunda. Till en flicka är det ofta lättare, tex pärla att sätta i smycke när hon blir äldre osv men nu har jag kört fast. Hoppas att någon har ett bra tips att dela med sig av.

• Svar på tråden Kul doppresent till nyfödd pjke
  • Rut

Vi brukar köpa Nikeskor till alla dopbarn. Det är jättepopulärt! För många är det en lyx de inte har råd med själva. Och de är ju så söta! :) Storlek 18-19 brukar vara bra, det är ungefär då de börjar gå!

• Modesty-Clara

Vi brukar ge bort Debenhamnsnalle (Bear Factory)

Det är en nalle som man bygger själv. Först väljer man skal sedan ett hjärta som man värmer i handen och önskar något innan man stoppar in det i kroppen, sedan fyller de den med stoppning och syr ihop den.

Nallen får ett födelsebevis och på det kan du ju välja att nallen är född den dag dopet är eller samma dag som barnet. Det tycker jag är en mysig present, fast jag vet inte om det finns någon annanstans än i Stockholm...

• Cillalilla

Jag köpte en fin slipsnål med matchande manchettknappar som man kan sätta utanpå vanliga knappar. Väldigt uppskattat av föräldrarna och något han kan ha i framtiden...

• fru törnrosa

Handmålade barnmöbler/tamburmajor för barn

• Tulip

Jag köpte ett körsbärsträd i doppresent en gång. Men det går förstås bara om familjen har en trädgård att plantera det i...
    (Om dopet äger rum då träd inte går att plantera kan man slå in en trukt i ett paket och på kortet skriva att trädet kommer senare.)

• Guldlock

Tack!
    Idén med NIKE-skorna var kul. Och hur söta är de inte de pyttesmå skorna. Känner att min present inte måste vara så nyttig eftersom andra nog täcker den delen.

Jag tar gärna emot fler tips.

• f.d. Svart brud

Var på tvillingdop i september. Köpte ett antal böcker med klassiska sagor för barn i olika åldrar, så de håller länge.

• Ellte

Vi köpte en tigerfäll i plysh till Jonas systerson :D Ville köpa nåt som han inte skulle få av nån annan och som HAN dessutom kan ha nöje av NU eftersom så många andra presenter är riktade mer till mamma & pappa eller barnet när det vuxit upp :)

• Mia4/9-04

Ska oxå på dop nu i helgen till en liten pojke. Mamman önskade sig praktiska grejor, så jag köpte Babybjörn matningsskedar och Babybjörn haklapp + en bitskallra.

• 5juni

Gå in på countryhome.se där finns det jättefina tavlor m.m som passar till dop.Har även jätteroliga tavlor till bröllop.

• liina

Fick för några år sen ett tips av en vän att man kan köpa portvin som kan lagras i 18 år. (Kanske finns andra viner också som kan lagras så länge?)

Allt jag vet är bara att ALLA mina doppresenter ligger i en kartong nånstans, vem behöver en silversked egentligen? Mycket roligare med saker som kommer till användning.

Har även varit med och startat ett konto som barnet får tillgång till på 18 års dagen.

• catya

När min kusins dotter döptes öppnade vi ett IKEA-sparkonto till henne! Perfekt! Nåt hon verkligen kommer att ha nytta av o så kan man ju sätta in pengar när hon fyller år osv.
    "Alla andra" köper ju "traditionella" doppresenter!
    Ett tips ialla fall!

Svar på tråden Kul doppresent till nyfödd pjke