• Smulu

Sambo på fest jag inte bjuden, vad göra?

Min sambo berättade i går att han skulle på fest med sina gamla klasskompisar, jag tog förgivet att det bara var killkompisar ( att annars så skulle han väl bjudit med mig också men nu i dag visade det sig att det var en helt vanlig studentfest, alltså både killar och tjejer. Ska jag acceptera att jag inte blev tillfrågad att följa med om det händer igen?
    Just nu i helgen hade jag jättegärna velat gå på fest så jag känner mig minst sagt undanskuffad, men samtidigt så vill jag inte vara en ragata som kräver att få följa med men å andra sidan om de andra tjejerna kommer varför är inte jag bjuden??

• Svar på tråden Sambo på fest jag inte bjuden, vad göra?
  • Fenomena

Jag tycker att det beror på om det kommer andra respektive eller om det är en strikt klassfest. Om det är meningen att respektive ska följa med så kan man ju ha åsikter, men om det inte är meningen så skulle jag inte vilja följa med.

• Snufsis

Du skriver att det är en klassfest. Att det är både tjejer och killar där är väl rätt naturligt? Frågan är ju om det enbart är folk som har gått i klassen som är där, eller om de får ta med sina respektive... Om de andra har med sina killar/tjejer, så skulle jag också tycka det var konstigt att inte jag blev medbjuden. Men om det bara är folk som har gått tillsammans i klassen som ska dit, så är det väl ok?

• Dea

Är det alltså de andra klasskompisarnas respektiven som får komma, eller är det kvinnliga klasskamrater?

Det verkar konstigt att du skulle bli utesluten bland partners, det låter som ett missförstånd. Om det bara är klasskamrater så ingår du kanske inte, däremot.

Men annars skulle jag nog leta reda på en tjejkompis att gå ut och dansa med istället. Varför gräma sig i onödan?

• ijkå

Nog brukar väl man inte ta med respektive på klassträffar? Det blir ju roligare utan, när man kan koncentrera sig på dom gamla kompisarna!

• Tyra

Är de som är på festen där i egenskap av klasskompisar eller har de andra med sina respektive, med untantag för just din sambo?
    Om det är en renodlad klassfest så är ju tjejerna där i egenskap av kursare, inte i egenskap av tjejer.
    Om du tycker att du ska med bara för att det är könsblandat, så tror jag nästan du skämtar! (Hysteriskt kul! )
    Om andra respektive ska med, ja, då kan jag förstå att du vill be din kille att få komma med.

• l i s a

men du kan väl gå på fest själv med någon kompis? Bara för att det är "andra tjejer" där så betyder det ju inte att du automatiskt borde blivit bjuden också... Det verkar som en fest för klasskamrater utan respektive oavsett kön... eller?

• Smulu

Jo det är sant, om det bara är hans gamla klass så har inte jag heller nån lust att gå, men som jag förstått det så skulle det inte vara det. Nu kommer jag inte att kräva att få följa med på den här festen utan undrar hur jag ska säga och göra om samma situation kommer upp igen.

Jag frågade honom om vad det var för fest och vilka som skulle dit och svaret blev nått i den här stilen, Ja det är några från min gamla klass från högskolan och så är det några eftersläntrare.
    På frågan om det var en killfest så blev svaret att nej det skulle det inte vara.
    han läste en utbildning men nästan bara killar så tjejerna kan inte komma från utbildningen så då finns i princip bara flickvänner kvar. ( Han har bara killkompisar som han umgås med )

• Dea

Tja, vad skulle man säga...

"Vad kul att träffa dina kursare! Jag undrar vad jag ska ha på mig?"

Men det är så svårt att säga nåt generellt om vad man ska säga.

• Tyra

Smulu...
    Jag kommer basera några uttalanden på extremt lite input från din sida nu, så rätta mig om jag är helt fel ute!

Det låter som att ni har lite bristfällig kommunikation och kanske som att du är lite mer svartsjuk än genomsnittet. Bara det faktum att du sitter och gissar varifrån tjejerna kommer på den här festen tyder på att detta fått en underlig laddning och att proportionerna på frågan blivit extrema. Är det känsligt att fråga din sambo mer om festen? Beror det i så fall på att han upplever att du är misstänksam mot hans privata sfär? Har du tidigare fått anledning att vara svartsjuk?
    Är du så osäker på er relation att det blir viktigt vem han går på fest med utan dig? Är han onödigt sluten kring detaljerna om just denna festen? Är det en trend att ni inte samtalar tills frågetecknen är borta?

Som sagt, jag kan ha fått helt fel vibbar från dina inlägg, säg bara ifrån i så fall.

• Ellte

Kan du inte ringa en kompis och ta en mysig vinkväll...eller en jättekrogrunda? :) Själv vill jag inte alls alltid ha med mig maken oberoende av vad det är för typ av fest... Ibland på jobbkrogkvällar tar pojkarna med sig sina flickvänner och visst kunde jag fråga Jonas också men...näe jag känner ibland/ofta att det är gôtt att bara få vara "jag" och inte "vi" :)

Svar på tråden Sambo på fest jag inte bjuden, vad göra?