• Lill Anna  8/7-04

Bra tips mot Hosta?? *host host*

Hej!!
    Har drabbats av någon hemsk torrhosta.
    Vill ha något bra tips på hur jag dämpar hostan..
    Förr drack jag varm mjölk med smör, tyvärr tål jag inte mjölk längre..
    Nån som har något tips då inget hjälper..

tack på förhand!

• Svar på tråden Bra tips mot Hosta?? *host host*
  • Jenca

Jag tar oxå gärna del av anti-host-tips!

Både jag och min m2b ligger hemma med influensa och det känns som revbenen är på väg att gå av pga allt hostande :(

• Lill Anna  8/7-04

Stackars er!!

Som tur har jag haft influensa.. (hostan är det som blivit kvar av influensan)
    Hostar ihjäl mig då jag sitter och pluggar.. :(

• Snufsis

Stackare! Jag drabbades för några år sedan för en mycoplasmainfektion och den gav mig en fruktansvärd torrhosta ("knäckta revben, spräckta magmuskler..." ), först provade jag med Noskapin och sedan Mollipect, men de var verkningslösa. Sen gav min snälla doktor mig hostmedicinen Cocillana-etyfin och det blev min lilla räddning! Den är triangelmärkt och man kan bli lite "lullig" av den, men den funkar! Hostan försvinner i ett nafs och man får sova heeeeela natten.

• Gudde

Snufsis! visst är Cocillana-etyfin bra. Det räddade mig när jag hade fått bakterier på brinkiterna. Ett tips till er som hostar och som inte hostmedicin hjälper för, gå till läkaren och be om att de kollar upp er. Min läkare sa att en tjurig hosta leder till att man hostar sönder halsen och att bakterierna därför fastnar lättare i hals/bronkiter. Med Cocillana-etyfin (innehåller morfin) slappnar du av och därmed hinner "såren" läka i lugn och ro.

• Rut

Visst får Cocillana en att slappna av! Sover aldrig så gott som när jag tagit den! Min blivande klarar knappt av att ta sig från kylskåpet till sängen när han tar den! ;) Riktig lullvarning precis som Snufsis skrev!

• Kicker

Ett hemmaknep är att ångandas. Fyll ett handfat med kokande vatten, häll i några droppar mintolja/ Vicks Vaporub, håll en handduk ovanför huvudet och andas djupt!

• Ananas

Vad gäller receptfria tips är som en tidigare skrivit: Noskapin - finns både flytande och tabletter. Noskapin är hostdämpande. För slemhosta finns Bromhexin, Quilla Simplex och bisolvon - alla samma sak. Finns också flytande och tabletter, iaf Bisolvon.

Mollipect som är receptbelagt är slemlösande och det är inte så konstigt att det inte har effekt på rethosta. Där är Cocillana-etyfin bättre. Man ska bara komma ihåg att det är en varningstriangel på den så man kan bli lite dåsig och vara en risk i trafik mm.
    Lepheton-Desentol är ytterligare en hostmedicin som kan vara till hjälp här men den är också receptbelagd.

Hoppas ni kryar på er för rethosta kan vara riktigt besvärligt!
    Honungsvatten kan vara lenande i halsen också. Man ska bara se till att vattnet inte kokar när man sätter till honungen för då dör de bra ämnena i honungen. Runt 50-60 grader är bäst om jag inte minns fel.

• Smulu

Ett tips jag fick från en studentkompis är
    Wn mugg koktvatten, ca en matsked äppelcidervinäger och lite honung. Smakar riktigt gott, lite äpple sådär.

• Lill Anna  8/7-04

Tack för alla tips.. Cocillana går bort, jag har "ätit" den och jag var "jättehög" hela tiden..

Ska dock prova huskurerna, och om det inte blir bättre ska jag gå till studentläkarmottagningen.. Tyvärr har de bara öppet på onsdagar.

• Gudde

Lill Anna 8/7-04 Det beror helt och hållet på hur du doserar Cocillana. Enligt min läkare skall man endast ta 3-5 ml Cocillana på dagen och 10 när man lägger sig. Detta för att undvika att bli "hög" på den. När jag tog den dosen kände jag inte av någonting alls. Däremot har jag reagerat tidigare när jag har tagit högre doser under dagen.

• CyberPet

Jag brukar dricka mycket vatten när jag har hosta, tar bara hostmedicin innan jag ska sova då det brukar vara då det irriterar mest av nån anledning.

Petra

• Fru W

Hej!
    För den som gillar rå lök så är det ett hett husmorstips när man fått en hostattack. Det är starkt och svider men funkar faktiskt. Det vidgar luftrören.

• Lill Anna  8/7-04

Gudde.. Det stämmer nog.. Jag har nog fått rejäla hästkurer då jag fått cocillana..
    (har alltid fått någon annan hostmedicin innan)..

Har försökt druckit varmt hela dagen.. Kaffe för att hålla mig vaken då jag tentapluggar.. Jag tycker inte det hjälper nämnvärt. Ska jag hellre dricka te? Eller bara honungsvatten? JAg har honung med eukalyptus är det bättre än vanlig honung?

Nä tillbaka till böckerna!! .. Tack än en gång för svaren!!

• Gudde

Lill Anna 8/7-04 honungsvatten är bra, tänk bara på att inte ha kokande vatten, utan ca 35 gradigt vatten. Är vattnet för varmt försvinner den "helande effekten".

• Tova

En liten varning: en del drabbas av väldigt otrevliga biverkningar av Noskapin - andningssvårigheter och starka smärtor i rygg och bröst.

Dessa symptom fick jag plötsligt för några år sedan, och det tog några timmar med världens dödsångest då jag låg och vred mig i sängen innan jag försod att det var hostmedicinens fel... Damen i läkemedelsupplysningens jour upplyste mig glatt om att detta var en vanlig biverkning (!). Jag har aldrig tidigare reagerat mot någon medicin, och jag har efter denna händelse hört flera andra berätta att de varit med om samma sak!

Usch, ryser vid minnet!

• LillaLoppan

Jag håller med om att Cocillana gör underverk med hostan men det är ibland svårt att få det utskrivet av läkare just för att det innehåller morfin.
    Men jag har precis upptäckt Kan Jang! Trodde inte en sekund att det skulle fungera då det går att köpa på hälsokostaffären och till och med på Ica. Men den fick bort min otroligt jobbiga hosta på bara två dagar!

• Storm

Mitt bästa tips är att gå till hälsokostbutiken och köp Echinaforce. Droppa ca 40 droppar på en sked och häll ned i halsen. Svälj inte ännu! Håll kvar det i halsen så länge du kan innan du sväljer. Det smakar fruktansvärt illa, men det är helst suveränt mot hosta och halsont.

• Ettolrach

Vid långvarig och uppretad torrhosta, uppsök läkare och be dem ta en ordentlig titt!

Jag drogs i åratal med återkommande förkylningar och påföljande torrhosta. Luftrörskatarr sa läkarna i 20 år tills en läkare verkligen tog sig en ordentlig titt och det visade sig att jag har astma!

Många besvär hade undvikits om jag hade fått rätt diagnos tidigare. Så gå inte för länge med besvärlig torrhosta!

En annan aspekt är att det på sikt kan ge skador på lungorna om man hostar mycket och ofta. Tack och lov har jag klarat mig från det, men min husläkare skickade mig både på lungröntgen och hjärtundersökning för att vara på den säkra sidan.

• Sthlm

Tummen ner för Noskapin!
    Har precis som Tova drabbats av de fruktansvärda biverkningarna för ett par år sedan!
    Har aldrig varit med om en så intensiv smärta förr!
    Varning!

Svar på tråden Bra tips mot Hosta?? *host host*