• Bröllopstokiig

Marsipanfärgning?

Hej!
    Vi vill gärna ha vinröda marsipanrosor på vår bröllopstårta, och jag vet att det finns färg att köpa. Det verkar tyvärr inte finnas någon vinröd, så jag behöver tips på vilka färger man kan blanda för att få fram en fin nyans och hur man går till väga för att färga själva marsipanen.
    Hälsningar Helena

• Svar på tråden Marsipanfärgning?
  • Bröllopstokiig

Jag skulle nog dekorera med riktiga rosor för att få en riktigt snygg färg, men annars skall du nog testa med rött och lite lite blått eller svart. Blir det för lila kanske du kan testa med någon droppe gult också. Blått och svart är svårt att hitta, men det finns ju speciella butiker som säljer tårttillbehör tex cake&candy (eller nåt sånt) utanför Göteborg. Hur man gör..? Häll några droppar karamellfärg/hushållsfärg på marsipanen och knåda! Se upp bara för det färgar av sig och är svårt att tvätta bort. Man vill ju knappast vara helt röd på händerna på bröllopsdagen.

• Bröllopstokiig

Tack för tipset! Speciellt det där med händerna...tänk om jag kom till kyrkan med vinröda händer! Det skulle säkert matcha färgtemat i och för sig! *skrattar*

• Bröllopstokiig

Lättaste sättet att färga marsipan är att lägga den i dubbla plastpåsar och göra ett eller flera hål i "klumpen". I hålen droppar man sedan karamellfärgen, ta lite åt gången, den färgar ganska starkt.

Sen är det bara att knåda "klumpen" i handen så att marsipanen blir genomfärgad, om man vill ha den starkare/mörkare i färgen tillsätter man mer karamellfärg och fortsätter knåda.

Håll ordentligt i påsarnas öppning, fläckar från karamellfärg kan vara svåra att få bort.

Vinröd karamellfärg har jag aldrig sett, men prova "Stockholms Eter- o. Essencefabrik AB" (www.essencefabriken.se), de har en mängd ovanliga färger såsom svart, blått, rosa och lila. Kanske kan en kombination av rosa och rött funka?

Har för mig att flaskorna kostar runt 20 kr, om man inte bor i närheten kan man skicka pengar och ett frankerat kuvert till dem så skickar de färgen på posten.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Jag har använt rödbetssaft (ur burk med konserverade rödbetor) för att färga glasyr till andra bakverk. Det blir en fin nyans på glasyr, och den tar inte smak av rödbetorna. Vet dock inte hur det fungerar med marsipan, men du kan ju alltid prova. För övrigt kan man gå till en konditor och beställa färgad marsipan, om man inte vill/kan färga själv. De brukar kunna ordna det mesta. Min kompis beställde svart marsipan när hon skulle baka en Batman-tårta till sonens kalas. Häftigt!

Svar på tråden Marsipanfärgning?