• sekreteraren

Bh-storlekar???

Alltså jag har gått i hur många år som helst och varit övertygad om att min bhstorlek var 85D, har alltid köpt den storleken och den har suttit perfekt. Men nu satt jag och tittade i en storleksguide och enligt den ska jag ha 95B?? Ska jag verkligen kunna klämma in mig i en B-kupa???

Så min undran är, köper ni bh efter storleksguiderna som finns eller köper ni bh efter vad ni tror att ni har??

• Svar på tråden Bh-storlekar???
  • Puppan

Jag köper den BH som sitter bäst oavsett kupa och storlek. Det man kan göra om man är osäker är att gå in i en BH butik och be dem om hjälp. De är otrlorligt proffsiga och duktiga på att plocka fram den bh modell och storlek som gör att man är till sin fördel

• märy

Man kan ha olika storlek beroende på vilket märke och modell det är!

Dessutom är inte en B-kupa alltid samma, för ändrar man omkrets blir ju även kupan större/mindre. T.ex är 70C=75B=80A

• Ettolrach

Jag gick i många år med för stor BH och enligt expediterna i den affär jag brukar handla så är det vanligaste felet kvinnor gör att de väljer en storlek som är för stor runt om. Jag hade 80 när jag egentligen ska ha 75 runt om.

Men nu har jag rätt storlek, främst för att jag har en storlek som inte finns i vanliga kedjor utan går till specialaffär och får personlig betjäning där.

• Fianlian

Ett tips: Prova en B-kupa...

• Mandelmassan

När jag handlar BH:ar så provar jag dom först! svårt att läsa sej till en storlek, liksom!

• sekreteraren

Tack för alla svar!

Jag blev så nyfiken på om det kunde stämma så jag gick ut på lunchen och helt enkelt provade en bh i strl 95B, 90C och 85 D och visst, alla passade men den som satt absolut bäst var ändå 85D, är rädd för att om jag har för stort runt omkring så åker den upp i ryggen och det är ju inte så bekvämt! *ler*

Men men, man lär sig något nytt varje dag! *s*

• märy

Det är helt rätt tänkt sekreterarn! Kan du ha 85 runtom utan att det gör ont så ska du ta det.

En BH ska ju lyfta underifrån så att man slipper bära allt med axlarna!(och då måste den allstå sitta åt lite)

BH:n ska dessutom knäppas i yttersta hacket när ni köper den, för att sedan kunna ha att justera med när den töjts efter användande. Lite tips bara.

• Nyfiken gul , nu fru

En stilla undran till andra experter här:

Har även jag stor byst och köper 85 runt om men då är det INNERSTA hakarna som knäpps...
    Tar jag 80 så går inte bh:n att knäppa över huvud taget..

Ska man knäppa ytterst så förstår jag inte hur man räknar storleken???????

• lovbritt

Köp den bh:n som sitter bäst. Nåt annat är väl inte att tänka på.

• VeraWang

Sekreteraren: du måste nästan ha mätt fel på dig själv. Det är bra om man har någon som hjälper en att mäta, så att måttbandet inte sitter för långt ned på ryggen (svårt att förklara...). Och avrunda gärna nedåt. Ex: om du mäter upp 82,5 cm och väljer mellan strl 80 eller 85, ta den mindre storleken så sitter det oftast bättre.

Bysten mäts med BH på, en som sitter bra. Bystmåttet ska mätas väldigt löst, så att brösten inte trycks in.

För att förtydliga det här med kupstorlekar: många tror att kupan är ett mått på "bröstvolymen" när det i själva verket är skillnaden i cm mellan ryggmått och bröstmått som gäller. Kupstorleken följer alltså ens egna proportioner.

• sekreteraren

Ja jag kanske mätte fel, men oavsett så tror jag att jag ändå håller mig till 85D! Det var min pojkvän som fick mig att börja mäta och ha mig, tomten behövde lite hjälp sa han *s* annars hade jag ens reflekterat över att jag skulle kunna ha 95B. Men det är ju bra att veta för det är ju inte alla bh som finns i D-kupa men har man tur kan man ju hitta strl 95B el 90C, kanske?

Du har rätt VeraWang, jag har nog haft en tro att kupan står för bröstvolymen och inte skillnaden i cm!!

• Kicker

Nyfiken gul : Det är de yttersta hakarna man ska knäppa då man köper en ny BH. Efter en tid slits/töjs tyget, och då kan man använda de inre hakarna!

• Ananas

Nyfiken gul!

om man har trassel med att en storlek blir för liten runt om och nästa för stor så har jag sett en "förlängare" på Lindex som man kan sätta fast emellan de ordinarie hyskorna. De fanns i vitt, svart och beige om jag inte minns fel. Det är alltså en bit tyg med extra hyskor på så att BHn blir längre runt om.
    Det kanske kan funka för dig?

• Anna på V-kusten

Provar alltid. Jag är ju inte exakt 80 eller 85. Kupan är alltid B för mig i alla fall. Det varierar med tillverkaren vilken storlek som är bäst.

"Tomten" brukar klara bh ganska bra men underskattar nästan alltid storlek på trosor. Där är väl regeln ju mindre desto bättre!*S*

Svar på tråden Bh-storlekar???