• Biggan

Köpa alkohol i Danmark

Det går en bussresa ner till Danmark i december från en stad nära mig. Det kostar 395:- /person. Bussen stannar i något som heter Prövestens centrum i 2 timmar och åker sedan vidare till Helsingörs centrum. Har någon kännedom om dessa områden?

Vi vill handla Champagne, Vin, Alko-läsk, Öl, Whiskey, Cognac och Likör. Är det billigare i Danmark än i Sverige. Det vi ska handla mest av är ju vin, alko-läsk och öl. Känns inte så kul att tillbringa ett dygn på en buss fram och tillbaka om det inte skiljer så mycket i pris.

Vet att Tyskland är ännu billigare men vet inte om vi kan åka dit. Finland sänker ju sin skatt i mars men då är det för sent för oss!

• Svar på tråden Köpa alkohol i Danmark
  • Rut

Hej Biggan!
    Det är billigast för dig att handla i köpcentrat! Öl är billigast i mataffärerna, men dessa har oftast inte så stort utbud av vin. Har för mig att Kvickly vid Prövesten har bra vinsortiment. I Helsingörs centrum finns en liten vinbutik utmed gågatan som heter De Spanske Vinehus (eller något liknande ;) ), där finns lite mer speciella viner till någorlunda bra priser. Här finns också ett bra utbud av boxar.
    Precis brevid denna affär ligger en italiensk pizzeria med VÄRLDENS godaste pizzor. Jag lovar! De är super! Värda varenda krona.

• MarinaI

En kul detalj, för er alkoläsk, är att det finns en smak på xider i danmark som inte finns i sverige: papya-lemon. Helsmask och lite kul att kunna bjuda på något som många kanske inte sett innan.

När det gäller priser säger jag som jag brukar, ta med er en prislista från systembolaget, dyrare spritsorter och ev. skumpa är inte nödvändigtvis billigare i danmark då systembolaget har mängdrabatt på sina inköp. Satsa på välkända vin-märken, de finns i nästan alla butiker MEN ska ni ha stora mängden (t.ex. 80 flaskor) av en sort är det inte säkert att butiken har så mycket hemma.

/marina
    (som jobbar på Carlsberg i Sverige och Danmark)

• Zazza

Kom till Göteborg och åk med oss och prata bröllop på vägen

• Biggan

Jättebra information, tack.

Är det någon som vet ungefärliga priser på alko-läsk och öl. Vill veta om det lönar sig att åka ner till Danmark. Priserna på vin, ligger de som i Sverige eller?

• rarasara

Ölen är ganska mycket billigare i Danmark, i alla fall om du inte köper Tuborg och Carlsberg. Dock är panten i Danmark högre, 1,50DKK/flaska.
    Billiga viner är billigare i Danmark, dyrare viner oftast billigare i Sverige eftersom vi inte betalar skatt i % av priset på flaskan.
    Alkoläsk är inte billigare i Danmark.
    Spriten är drygt 100kr/liter billigare i Danmark.

• Biggan

rarasara, vad bra att få veta detta. Då vi vill köpa bra vin runt 100-lappen, öl (av känt märke) och alko-läsk så ska vi nog inte åka till Danmark i alla fall. Får fundera på om vi ska ta bilen till Tyskland istället efter nyår. Tack för att jag nu slipper tillbringa ett dygn på en buss och upptäcka att det inte är billigare på det jag vill köpa mycket av.

• Rut

Men du missar pizzan i Helsingör Biggan! ;)

• Biggan

Och jag som tycker så mycket om pizza...

Å, andra sidan är det ju inte så bra att äta innan bröllopet då jag försöker gå ner i vikt (5,1 kg hittills!)

Jag sparar tipset så att jag vet var jag ska äta om jag ändå åker till Helsingör!!!

• Rut

*stort flin*
    Vi ska faktiskt ha pizzafredag här på jobbet idag! Det är redan för sent för mig att försöka gå ned i vikt. Det får bli som det blir! ;)

• lacken

åk till tyskland kolla andra inlägg om detta ämne. lycka till!

Svar på tråden Köpa alkohol i Danmark