• brud 5 juni

Laktosfri tårta

Är det någon som har recept på en helt laktosfri tårta? Helst med choklad eller bär. Jag är också intresserad av något bageri i Norrköpingstrakten som kan baka en laktosfri tårta.

• Svar på tråden Laktosfri tårta
  • Lill Anna  8/7-04

Sök på BTinlägg med sökordet Laktos.. Det finns många trådar skrivna i ämnet..

• nina.t

Vanlig grädde går ju alltid att byta ut mot låglaktosgrädde, såvida personen ifråga inte är så pass intolerant att den inte tål någon laktos över huvud taget.

• MarinaI

Tål man ingen laktos överhuvudtaget har valio helt laktosfria mjölk-produkter, finns både mjölk, matgrädde och vispgrädde. Dessa smakar som "vanlig" mjölk och beter sig som vanlig när man bakar. Deras låglaktos / laktosfria produkter är märkta "hyla". Rekommenderas!

Är personen ifråga mjölkallergiker (tål inte mjölkprotein) finns produkter gjorda på havre och soja som går fint att använda istället för mjölk. Då får man testa lite först, proportioner och mängden kan variera lite mot vanlig mjölk + ska du vispa sojagrädde ska den vara iskall annars blir det inget fluff.

Är själv laktosintolerant (klarar ca 1 tsk mjölk om dagen = en kanelbulle *ler*)

Vill oxå tipsa om ica-kurirens sajt där man kan söka på recept anpassade för olika allergier.

/marina

• nina.t

Mycket bra receptsida för olika intoleranser/allergier:
    www.allergimat.com/
    (sök "tårta" och kryssa i laktosfritt)

När det gäller bagerier så är det nog bara att ringa runt och fråga. Jag kan inte förstå varför de inte skulle kunna ordna en laktosfri/låglaktos tårta. Värre tror jag det blir att greja fram choklad. Jag har då inte hittat någon mjölkfri choklad.
    Är jag toksugen på choklad, så tar jag en lactrasetablett. (receptfritt på Apoteket)

• Lummer

MarinaI!

Finns det verkligen helt laktosfri vispgrädde? Jag trodde Valio bara hade mjölkfri matlagningsgrädde. Har en dröm gått i uppfyllelse? ;)

Kan du tipsa om var man kan hitta det? Det finns inte i min ICA-butik.

• Stjärna

laktosfri grädde smakar INTE riktigt lika gott som vanlig grädde.

Men vanlig grädde har inte lika mycket laktos i sig som vanligt mjölk. Kolla med den laktosintoleranta om inte hon/han kan ta en tablett(finns på apoteket) och äta en nästan laktosfri tårta fast med vanlig grädde.

• Bissan

En bra sida för de med olika matallergier är www.umehus31.ac.se/090/kokbok. Kolla där och om du hittar något som du vill ha så ta med den till konditorn, de kanske
    t o m har egna förslag.
    /B

• Lummer

Stjärna:

Du menar nog låglaktosgrädde (och inte laktosfri grädde) som är sötare än vanlig grädde.

Vissa laktosintoleranta (bl a jag) tål inte ens låglaktosalternativen så det är mycket viktigt att kolla med den laktosintoleranta först.

Däremot finns det nu helt laktosfri matgrädde och mjölk från Valio (och också vispgrädde enl. MarinaI?). Den smakar exakt som vanlig mjölk och grädde. Jag kan iaf inte känna någon skillnad alls.

• MarinaI

Jag har gjort blindtester i vänskapskretsen på "mina" valio-produkter och vanliga laktosspäckade produkter... nästan alla föredrar de laktosfria ... och säger att de tror att de är de som har laktos i sig

Valios laktosfria grädde kom denna veckan, matgrädden förra veckan (?), kontakta valio i sverige för besked om närmsta butik. (de laktosfria har lite blekare förpackningar än låglaktosprodukterna).

Arlas låglaktosprodukter är mycket sötare än vanliga mjölkprodukter, det spelar ju inte så stor roll i bakverk men kan vara ett problem i t.ex. citronsås eller äggsås.

Håller med om att andra mjölkfria produkter inte smakar likadant, däremot inte sagt att de inte är lika goda, flera i bekantskapskretsen som blivit bjudna på oetlys havre-marsipansås har undrar var jag köpt den goda såsen... *ler* Pannkakor gjorda på havremjölk blir oxå bra, mycket matigare och kraftigare smak.

Men som flera tidigare har påpekat, hör med den du ska bjuda på tårta, de flesta av oss vet precis vad och hur mycket vi kan äta.

/marina

Svar på tråden Laktosfri tårta