• cassie

    Tips på bra saker att göra på min fritid sökes

    Jag är för närvarande arbetssökande men kommer till våren att läsa på komvux för att komplettera och höja mina betyg.
    Jag behöver en massa tips och råd över vad jag kan göra för att fylla mina dagar och utnyttja denna tid till bästa möjliga.
    Tips på böcker, aktiviteter och annat jag inte kan komma på mm....

  • Svar på tråden Tips på bra saker att göra på min fritid sökes
  • Aima

    Om du inte har hund så skaffa det!
    Då har du alltid att göra...
    Ett underbart sällskap som aldrig sviker dig.

  • cherlindrea

    Ta tag i alla de där sakerna du hela tiden skjutit på framtiden. Måla om byrån, lära dig spela piano, läsa klassisk litteratur, gå på museum, lära dig ett nytt språk med hjälp av kassetter från biblioteket, träna, umgås med andra som har tid över, handarbete (göra egna saker till jul eller bröllop).

  • Ankmor

    *fniss*
    Planera bröllop! Det har jag hört kan vara en heltidssysselsättning!!

    Annars håller jag med ovanstående, gör sånt som du inte har haft tid att göra innan...

  • Santa Fe

    Håller med de andra, gör sånt du aldrig hunnit med tidigare.

    Se den här lediga tiden som nåt positivt, inte som en tid du bara ska sitta av. Utan en tid som ger dig tillfälle göra sånt du inte hunnit med tidigare och inte kommer hinna med när du börjar plugga/jobba igen.
    Fundera igenom vad du tycker om, som intresserar dig.

    Kanske baka eget bröd regelbundet, lära dig laga italiensk mat (eller nåt annat spännande tema), klä om möbler, träna, läsa klassiker eller pröva författare du länge varit nyfiken på men inte haft tid att utforska. Skriva en bok, lära dig måla, sjunga (eller liknande om du har nåt kreativt intresse)Osv osv...

    Problemet med att vara ofrivilligt ledig är att man har rätt lite pengar... Men om du är ett undantag och har mycket pengar är det förstås ett ypperligt tillfälle att resa.

  • Smulu

    Precis som många andra skriver, passa på att göra det där du inte hinner annars.
    Gå igenom alla foton du inte hunnit sätta in.
    Upptäck din stad, parker, gator du inte besökt, fönstershoppa.
    Hälsa på vänner i andra delar av landet.
    Lär dig något nytt, språk kanske.

  • Ei saa peitää

    Träna, laga mat, läs böcker och tidningar. Hälsa på vänner och bekanta som är lediga på dagarna. Finns massor att fylla dagarna med. Surfa på BT t.ex

  • cassie

    Tack för alla bra tips. Jag har också känt att jag måste göra sånt som jag inte hunnit med tidigare. Det värsta är att jag inte vet vad det är. Jag har aldrig riktigt haft något intresse förutom att träffa kompisar. När jag blev mamma för fyra år sedan tappade jag bort mig själv någonstans och nu ska jag rycka tag i mig. Jag har börjat med en flytt, och en viktnedgång. Har redan gått ned 15 kg och har nu bara 5,7 kg kvar.
    Ni kom med många bra tips! Jag ska börkja läsa alla klassiker som man "ska " ha läst, ge gärna tips om bra böcker. Börja dansa, träna, ta sånglektioner och träna upp min engelska igen.

  • Chatarina Regina

    Tips på böcker man "ska" ha läst:
    Brott och straff av Dostrojevskij (eller hu det stavas)mycket bra bok.
    Franeknstien i orginal är också bra.
    Allt av Edgar Allan Poe passar nu i höstrusket.
    Selma lagerlöf är mycket mer än Nils Holgersson, en av Sveriges största författare i min mening. En Herrgårdsägen, Kejsaren av Portugallien och Jerusalem är bara några förslag.
    Sagan om Ringen böckerna så kan du säga att du har läst dem!

    All lycka med ditt läsande från en bokmal!

  • Paulina

    Bra förslag ovan, här kommer en till.

    Engagera dig i frivilligarbete. Det finns många organisationer att välja mellan och oftast kan du bestämma själv med vad, hur mycket och när du vill arbeta. Kontakta Röda Korset, Rädda Barnen, Läkare utan gränser, Svenska Kyrkan eller vad du än känner för. Jag kan berätta mer om frivilligarbete på Röda Korset om du är intresserad!

  • cherlindrea

    Böcker...Robinson Crusoe, Djungelboken, Tusen och en natt tex. Det finns många bra böcker, gå in på biblioteket och kika runt och fråga den kunniga personalen om de kan rekommendera någon bra bok. Det bästa är ju att det är gratis. :)

  • cassie

    Paulina berätta gärna om röda korset. Egentligen är jag en engagerad person, jag brinner av engagemang när jag pratar eller gör något jag tror på. Har däremot aldrig fått ändan ur vagnen och engagerat mig påriktigt, men tanken har funnits i rätt så många år.
    Och ni andra tack för tipsen, jag ska skriva upp allt på en lista som jag vill göra och bocka av en efter en

  • Pixie

    Jag spinner vidare på Paulinas förslag:
    Delta i ett läxhjälpsprojekt!

    Vet inte var du bor, men i Sthlm har Röda Korset ett läxhjälpsprojekt. Arbetet är volontärt. På biblioteken (mest i förorterna) pågår ett par dagar i veckan läxhjälp några timmar. Barn kommer dit i alla åldrar för att få hjälp med sina läxor. Dessa barn har svårt att få hjälp hemifrån, många gånger därför att föräldrarna talar dålig svenska. Det är jättekul att träffa barn och känna att man gör en insats. Det är en ganska liten ansträngning men man får så mycket tillbaka! Det är olika dagar på olika bibliotek, det är bara ringa runt till biblioteken och fråga, eller ring till Röda korset och fråga.

    Och, jo - man kommer ihåg grejerna från det att man själv gick i plugget!

    Lycka till!

  • Jema

    Nu till julen finns där ju jätte mycket man kan hitta på, så som:
    * Julbaka (hitta nya recept man inte provat innan på julgodis, bröd, kakor mm)
    * Pyssla (göra egna julkort, julklappsadresser, julgranskulor mm)
    * Ta långa promenader ute i det vackra vädret.

    Jema

  • Miniängeln

    Viktigt -anser jag- är att vara ute. Se till att få en ordentlig dagsranson av frisk luft och solljus. Det behöver vi nordbor när vinterns mörker har kommit.

    Skaffa katter! Det är mitt bästa tips men det behöver ju inte passa dig.

    Prova ngt som du är nyfiken på: Yoga, meditation eller spela teater t.ex.

    Träna upp din kondition så du orkar springa runt elljusspåret så kommer du vara mäkta stolt!

    *det var mina tips*

  • cassie

    Paulina och Pixie
    I går var jag på Röda Korset, och det känns jättebra. Precis det här vill jag göra! Tack för tipset

  • fru törnrosa

    Sprinvikariera på dagis, fritids, äldreomsorg. Du behöver inte tacka ja till mer än du vill.

  • Paulina

    Cassie,

    Vad glad jag blev när jag läste att du har varit på Röda Korset nu! Du får ursäkta mig för att jag inte hann svara på din fråga och berätta mera, men nu har du väl fått höra ganska så mycket.

    Det finns mycket man kan göra i RKs regi och jag hoppas att du hittar en verksamhet som du vill engagera dig i. Berätta gärna sedan när du börjat vad du valt att göra. Själv är jag aktiv i besök- och ledsagarservice och funderar på att börja som kommunguide också.

    För andra som kanske är intresserade kan jag berätta kort vad RK håller på med:
    -besök- och ledagarservice
    -läxhjälp för barn och unga
    -kommunguidning (för nyinflyttade/invandrare)
    -internationell träffpunkt ("läxhjälp" och träning i svenska för vuxna invandrare)
    -häktesbesök
    -insamling
    -första hjälpen-grupper som arbetar på konserter och arrangemant
    -sjukhusvärdar
    -stödcirklar för anhöriga/vårdare, invandrare, krigsflyktingar osv

    Olika kretsar håller på med lite olika saker så klart och beroende på vad som efterfrågas. Grundtanken är att hjälpa den som vill ha hjälp.

  • Lorri Elnora

    Vad bra att jag hittade denna tråden, letar efter något nytt att göra!
    Det jag brukar göra är att gå ut och gå, dansa, träna, se på film/serier, spela internetspel, laga någon rolig maträtt.. 

Svar på tråden Tips på bra saker att göra på min fritid sökes