• Beate

Har någon info om att gifta sig på Mallorca??

Detta är första gången jag är inne på BT. Vilket mecka för mig som alltid varit fascinerad av giftemål & bröllop...
    Jag & min sambo ska bli medbjudna till Mallorca av mina föräldrar & jag har börjat fundera på om man skulle "slå till" utomlands för att slippa alla bestyr. Är det någon som vet hur långt innan man måste boka i svenska kyrkan. Det kanske är minst ett år eller? Vi ska åka
    i juli. Hur vet man vem som kan fixa hår, blommor där nere & ska man boka sig på någon restaurang i förväg?? Är det någon som har någon info om hur allt detta går till???? Tack på förhand.

• Svar på tråden Har någon info om att gifta sig på Mallorca??
  • nygiftflicka

Jag läste i något inlägg att svenska kyrkan där hjälper till med sådant. Fråga dem i Mallorca, det är säkert inte första bröllopet.

Lycka till!

• Fröken E

Hej! Vilken häftig idé att gifta sig på Mallorca.

Jag kommer ursprungligen från Svedala, och vår förre kyrkoherde är numera bosatt i Palma. Han är präst i Svenska Kyrkan där. Han heter Per Thelander och är verkligen en personlig och trevlig präst. Mitt tips är att försöka komma i kontakt med honom, så får ni det säkert som ni vill.

Lycka till!

• Lilly

Hej!
    Jag och min man gifte oss i Svenska Kyrkan i Palma de Mallorca den 23/9-03. Per o Hilde Thelander i kyrkan hjälper er med att beställa blommor och fotograf. Du får numret till Salong Britt om du behöver av dom också. Jag kan verkligen rekommendera er att gifta er där. Vi är helnöjda med alltihop. Bilder och video blev helt suveränt bra! De anlitar en riktig proffsfotograf i mitt tycke. Har visat bilderna för vår lokala fotograf och han blev riktigt imponerad! (Ska för övrigt hämta hem vår bröllopsförstoring i morgon! Blir härligt att hänga upp på väggen!!!)
    Vad det gäller boknig av kyrkan kan jag råda er att ringa och boka ganska snart så att ni får den dag ni vill. Gå in på www.skutpalm.nu och klicka dig vidare till vigslar så kan du läsa mer. Det man ska göra är att beställa hindersprövning (tidigast 4 månader innan bröllopet) från skattekontoret och beställa vigselblankett från kvinnans hemförsamling. Inget krångel alls.
    Lycka till!
    /Lilly

• Chinna

Åhhh! Nu blev jag väldigt sugen på ett bröllop på Mallorca! Ska fria den 20/12 och är såklart här inne för att få idéer o inspiration.... Tankarna har varit allt från Arlanda till bryggan på landet via diverse kyrkor men nu blev suget efter Palma stort! En av anledningarna är nog att vår första semester utomlands tillsammans just var en weekend till Palma, sådär hysteriskt nyförälskade man är. Och vilka minnen! Dock skulle jag vilja att alla våra barn var med på vigseln så det blir kanske för stökigt/kostsamt. Någon som har erfarenhet av att vigas t.ex. på Arlanda inför barn/släkt och sedan "dra iväg" själva?? Du som gifte Dig i Palma, hur bodde Ni och hade Ni en massa gäster? /

• Beate

Tack alla för era hjälpsamma svar.
    Vad härligt att höra att ni blev så nöjda, Lilly. Man vet ju ingenting så man vill gärna ha några garantier innan. Jag har ett par frågor till. Den här frisörskan som dom rekomenderar, gör hon även make up? Buketten dom ordnar, var den fin? Kan du även rekomendera någon ort på Mallorca. Jag har aldrig varit där & vi ska boka här snart. Vi har tänkt på Alcudia men det finns kanske andra bättre.
    Chinna, vad roligt att höra att du ska fria. Min sambo har nämligen inte gjort det än men jag vet att han vill gifta sig & tror att ett frieri är nära förestående. Nu har jag ju fått den här ideén med Mallorca & vill boka vigsel, så man kanske ska fria själv. Har inte tänkt på den innan. Varför ska man vara så gammaldags egentligen....eller..??

• Lilly

Hej igen!
    Ja, frissan fixade även make-upen på mig. Jag ville ha en naturlig, enkel make up och det gjorde hon bra! Jag beställde en spansk rundbunden brudbukett och jag blev väldigt nöjd med den! Min innehöll röda rosor, fresia, margueritas och lite grönt.
    Vårt bröllop var hemligt. Vi reste ensamma och endast våra barn visste om vad vi skulle göra på vår semester. Kyrkan hjälpte oss med vittnen.
    Vi bodde i Cala Dór som ligger ca. 6,5 mil från Palma. Vi hade bil, så det var inga problem. Så här i efterhand hade det varit skönt att bo på närmare håll, men det var absolut inga problem. Cala Dór var en mysig liten turistort med mängder av restauranger.
    Hoppas att jag kan tillföra något till er planering! Jag ska försöka svara om ni behöver fråga mer. Är ju inte inne här på BT så ofta längre av förklarliga skäl, men jag kan inte låta bli att kika in då o då ändå!!! Kram på er!
    /Lilly

• Chinna

Hallå! Fortfarande sugen... Jag skulle rekommendera att bo mitt i Palma, på något klassiskt gammalt fint hotell. Bodde själv på et sådant , nu kommer jag inte på namnet.. "Reidar" (rederiet) var där samtidigt och det var tydligen nåt gammalt klassiskt. Trevligt!"ABACO" - "residencet" håller än , och gifter man sig inte där kan jag tänka mig ett frieri på deta underbara ställe! /Agnietska

• Beate

Lilly, tack åter igen för dina tips & hjälp.
    Nu är i alla fall vår resa bokad. Det blev Alcudia & jag ska ringa till Palma idag.
    Jag har ett par frågor till: vad hade du & din man på er? Tänkte att man kanske är lite enklare när man kommer att vara ibland turister i shorts???
    Vad är spansk, ringbunden bukett? Måste man välja färg på rosorna redan nu när man inte vet vad för sorts klänning man kommer ha?
    Fotografering vill jag absolut ha men tycker du att videofilmningen var bra eller kan man lika gärna ha någon annan till att filma. Vi har ju mina föräldrar med oss. Hade ni några egna önskemål om musik eller så? Kan dom ordna det?
    Hoppas du inte tycker jag är tjatig med alla mina frågor
    Tack på förhand.
    Kram

• Lilly

Hej Beate!

Jag tycker inte alls att du är tjatig! Jag har ju själv varit i din situation...man vill ju veta allt!!! Hjälper gärna till med det jag kan!

En spansk rundbunden bukett är en helt vanlig bukett med blommor... Lite enklare än en vanlig traditionell brudbukett. (Men vad svårt det var att förklara detta då!!!) Jag skrev fel i förra inlägget vad det gäller innehållet i buketten. Det ska vara brudslöja istället för margueritas (förstås!). Jag tror inte att det är nån panik att bestämma färg på rosorna. Det är nog bara att komplettera vigselbekräftelsen när du vet vilken klänning du ska ha.

Min man hade en mörkblå kostym, och jag hade klänning men inte en "riktig" brudklänning. Jag hittade en jättefin klänning i en vanlig modebutik som var som klippt och skuren åt mig. Ibland får man ha tur!

Vad det gäller videofilmningen så tycker jag absolut att ni ska beställa den också! Fotografen står snett framför er under vigseln, kanske roligare att titta på än att ni blir filmade från åskådarplats bakifrån. Låt din pappa vara ledig din stora dag, är mitt tips för dagen!

Under vigselsamtalet får ni även träffa kantorn. Ni går då igenom vilka önskemål ni har vad det gäller psalmer, in och utgångs marscher och även "solosång". Vi hade med oss en CD med Anna-Lotta Larsson, "Kärleken förde oss samman". Jättefint!

Hoppas att du har fått svar på det du ville veta! Kikar in på BT snart igen och kollar hur det går för er!
    Kramar!!!
    /Lilly

• Beate

Jag ringde Thelander igår & bokade. Shit.....får kalla fötter redan . I alla fall verkade han mycket trevlig.
    Det är ju bara ett problem. Min blivande vet inget än....och jag fullkomligt bubblar över allt detta. Tur att jag kan skriva av mig här på BT.
    Jag vet att han vill gifta sig men han har i alla fall inte fått tummarna loss än att fria än. Han får till nyår på sig annars friar jag. Då är det ju dessutom helt traditionsenligt för när det är skottår får ju kvinnan fria, som jag blev upplyst om här i forumet.
    Ja, jag vill nog som dig Lilly ha en snygg klänning men inte en riktig brudklänning ändå. Men, men, det är åtta månader dit så det ska nog lösas.
    Det viktigaste för mig var att få dagen bokad så inte tiderna tog slut....
    Kramar

• Majjja

Hej där!
    Så kul att det är fler som är sugna att gifta sej på Mallorca. Jag och min sambo planerar att gifta oss i svenska kyrkan på Mallorca i juni nästa år. Förhoppningsvis följer familj, släkt och vänner med oss dit. Jag har funderat lite kring klädsel, passar det med en riktig brudklänning, eller man ska välja något enklare kanske? Ni som har gift er i svenska kyrkan på Mallorca, gifte ni er inne i kapellet eller utanför? Vi var på Mallorca i somras och besökte då svenska kyrkan och tyckte då att kapellet var fint, men kanske skulle det vara finare att vara utomhus. Vi kan inte riktigt bestämma oss. Min stora fråga är i alla fall vad man ska göra efteråt? Vi vill ha en riktig fest, kanske på en restaurang eller liknande. Någon som har något bra tips?
    Vi har inte bokat tid för vigseln än, är det någon som vet om det redan börjar bli fullbokat till sommaren nästa år?
    /Majjja

• Beate

Hej
    Jag bokade för ca två veckor sedan & då var det i alla fall inte uppbokat något i v. 27. Han nämde att det började bli rätt uppbokat men som sagt, inget den veckan.
    Ang. klädsel så vill nog inte jag ha en riktig brudklänning där nere bland alla shorts & linnen. Siktar nog in mig på någon enklare klänning i champangefärg eller liknande.

• Majjja

En champangefärgad eller beige klänning i en enkel modell får det bli. Min sambo ska antagligen bara ha skjorta och kostym. Har du/ni planerat något att göra efter vigseln?
    Vilken dag och tid bokade du vigsel? Jag såg att man kunde välja på tisdagar, onsdagar eller torsdagar.
    Har du berättat för någon att du planerar bröllop till sommaren?
    /Majjja

• Beate

Vi blir medbjudna till Mallorca av mina föräldrar för min far fyller jämnt. Detta att "slå till" när vi ändå är där började jag tänka på bara för ett par veckor sedan. Jag vill inte ha något stort bröllop som kommer kosta en förmögenhet. Detta kommer passa mig perfekt. Det blir bara mina föräldrar & dottern som gäster. Det är ingen som vet....inte ens min blivande än....oops
    Jag vet att han vill gifta sig men han har inte kommit till skott att fria än. Han får året ut på sig annars friar jag för nästa år är det skottår & då får ju tjejen fria. Då håller man sig till traditionen......
    Jag ville samtidigt inte vänta med att boka vigsel för jag var rädd att det skulle bli fullt. Vi ska bara vara där en vecka.Jag bokade torsdag,17, men kanske måste ändra till onsdag.
    Efteråt kan jag tänka mig att vi äter en god middag på något mysigt ställe eller ev. där vi bor för där kommer vara mycket uppträden på kvällarna.
    Vilken vecka åker ni??

• Majjja

Låter spännande. Jag tycker du gör helt rätt i att fria nästa år om inte din pojkvän hinner före. Roligt att du redan planerar bröllop.
    Vi åker antagligen till Mallorca v 24 nästa år och hade tänkt boka onsdagen eller torsdagen för vigsel.
    Jag/vi vill inte heller ha något stort bröllop, men det skulle vara kul med lite gäster i alla fall och en fest efter vigseln. Vi kommer att skicka inbjudningskort till släkt och vänner, men det är ju långt ifrån alla som kommer att komma till Mallorca för att vara med. Redan nu vet vi att våra familjer samt några vänner kommer dit. Vi blir nog ungefär 15-20 st totalt. Efteråt planerar jag och min sambo att åka någonstans på bröllopsresa, kanske blir det Thailand i två veckor. Vi ska försöka ordna det så att vi åker direkt från Mallorca om det fungerar.
    Visst är det kul att planerar bröllop? Det pirrar lite i magen. Särskilt spännande måste det vara för dej som måste hålla allt hemligt!

• Beate

Vad roligt att ha så mycket gäster med sig....
    Ja, det är verkligen pirrigt....speciellt när man inte har någon att prata med....
    Även sen när jag har min pojkvän att prata med så ska vi ju hålla det hemligt tills vi är där nere.
    V. 24 borde ju finnas tider kvar. Högsäsongen har ju inte börjat riktigt än. Då är du först ut......tre veckor innan oss.
    Usch, det känns som det är super lång tid kvar. Men tiden går väl snabbt som vanligt....

Svar på tråden Har någon info om att gifta sig på Mallorca??