• Honey Bunny

Tullinge...hus...

Planerar att köpa hus i Tullinge, men hur är det att bo där, ni som gör det? Berätta! Det är svårt när man inte vet så mycket om ett område men ändå tycker det verkar bra!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tullinge...hus...
  • Sissela

Jag är född och uppvuxen i Tullinge. Har bott där i 25 år (flyttade för 3 år sedan).

Jag har min familj och mina vänner där, så jag tycker självklart att det är den bästa platsen på jorden

Vad vill du veta?

• Honey Bunny

Hej!

Om det är ett bra område att bo i och starta familj, om man känner sig trygg (som tjej tex), hur känns avståndet till havet och till Stockholm.

• Sissela

Det är ett jätte bra området att bo i. Lugnt och barnvänligt. Många villor och bra skolor. Tullinge brukar kallas "Botkyrkas Djursholm".

Jag har alltid känt mig jätte trygg där, och jag skulle lugnt kunna gå från tågstationen hem, mitt i natten, utan att vara orolig. Det påminner lite om en småstad ute i landet där alla känner alla. Jag som är uppvuxen där känner de flesta som bott där i mer än 10 år.

Det tar ca 20 minuter med tåg till Centralen. På natten går det nattbussar från Slussen. Med bil tar det ca 25 minuter till Centralen (om det inte är rusningstrafik förstås)

Närmaste vattnet är Tullingesjön. Därifrån kan man ta sig med båt enda in till Slussen.

Något mer du vill veta?

• Dea

Jag bor i Tullinge! *vift, vift*

Det finns buss, pendeltåg, bibliotek, skolor, några restauranter, mataffärer, frissa, florist, svensk kassaservice, (systemet och apoteket ligger i Tumba).

Det finns säkert massa mer saker, som jag inte vet eller bryr mig mindre om.

Mitt intryck är att det är rätt lantligt för att ligga vid pendeln. Mycket grönska. Jag har inte märkt av en massa busliv.

• Honey Bunny

Tack för svaret - det låter ju jättebra!

Känns Tullinge som en ort du både bor, arbetar och har fritid i eller är det mer ett bostadsområde? Kanske en dum fråga, för jag vet ju att fina grönområden finns nära. Hur upplevs närheten till övriga Botkyrka?

• Sissela

För mig är Tullinge ett område som man bor i. Det finns inte så många jobb i själva Tullinge, men det är lätt att ta sig in mot stan både med bil och kommunalt.

Det finns ganska mycket fritidsaktiviteter om du är en föreningsmänniska bl.a. fotboll, ishockey, bandy, gymnastik, scouter, boule, inline, lacross, dans.

Jag personligen tycker inte att det finns någon närhet mellan Tullinge och övriga Botkyrka. Tullinge är som en egen kommun (och det har vi kämpat för att det ska bli också) och jag tror att de flesta som bor där känner mer gemenskap med och närhet till Huddinge.

• Dea

Det blev svårt att svara på.
    Boende och jobb, ja, men fritid, njae, mest hemma och hemma hos andra.

Jag har vänner och intressen kvar i både Stockholm och Södertälje, så då åker jag dit.

Men det kanske finns en massa möjligheter till fritid som jag aldrig kollat upp.

• r.a.b

Jag är relativt nyinflyttad i Tullinge och jag trivs som fisken i vattnet. Det är helt enkelt toppen!!!

Om man vill träna finns Tullinge Gymmix www.tullingegymmix.nu/ där man köpa kort billigt.

Berätta gärna om ni köper huset eller inte!

• Honey Bunny

Tack för era svar! Återkommer om det blir hus! Någon mer som bor i Tullinge?

• Honey Bunny

Tjoho! Nu har vi skrivit kontrakt! Hej Tullinge här kommer vi!

• Dea

Vad kul, honey bunny, hoppas ni får det bra här!

Svar på tråden Tullinge...hus...