• sent i november

smör i stället för olja?

Jag har ett jättebra recept på morotskaka. Liksom i alla andra morotskakerecept jag har sett, skall även denna kaka bakas på olja. Men det är ju så gott med smör! Är det någon som vet om det är OK att byta ut oljan mot smält smör, eller om hela kakan floppar i så fall?

• Svar på tråden smör i stället för olja?
  • Meddelande borttaget
  • Anaurora

Om receptet är jättebra är det väl dumt att chansa och byta ingredienser?

Kanske funkar det bättre med olja än smör när man har morötter i smeten? Vad vet jag. Smör i alla ära, men jag tror inte att det gör så stor skillnad i morotskaka som är så saftigt och gott i alla fall.

Har du tid är det väl bara att testa i alla fall - det blir nog inte oätligt. Kanske är det en hit och blir mycket bättre än med olja, men jag är tveksam...

• Mizz_

Ta flytande margarin/smör som som säljs.

Dessutom är det bättre med olja istället för smör, ur hälsans perspektiv....

• Meddelande borttaget
  • sent i november

Tack för era svar! Ja, det är ju såklart som du säger Cookie Dough, att om man nu ändå skall sätta i sig något onyttigt så kan man ju passa på att göra det så smarrigt som möjligt. Jag visste inte att smör innehåller mindre fett än olja. Men innebär detta att man få nästan 100% fett om man lämnar de vita mjölkresterna kvar i kastrullen? Det vore bra att slippa provbaka en sats för jag har inte så mycket tid på mig. Men jag har en svag känsla av att någon gång ha hört att en kaka bakad på olja blir mycket saftigare än en som är bakad på smör. Och som du säger, Anaurora, så är det kanske dumt att överge ett vinnande koncept. Det var bara det där med smörsmaken...

• majbrud04 (fd Julibrud)

Som bagare skulle jag inte ändra receptet åt det hållet.
    Händer att jag ändrar från margarin till olja.
    Det kan bli för "tungt" med smör så att kakan blir kompaktare.
    Men jag har aldrig testat. Ska du inte provbaka innan tycker jag deffinitivt att du ska göra enligt receptet.
    MVH
    Jessica

• Johanna = en lat kock

cookie dough!

för det första så är smör helt riktigt 80% men om man smälter det så ångar dels en del vatten bort och om man låter bli att ha med bottensatsen så har de 100% rent fett kvar dvs lika fett som olja ( så sent i november har rätt)

och dessutom väldigt stor del fettet i smör mättat fett så det är väldigt dåligt för kroppen... och det är bra mkt mer fett i en bit morotskaka än de flesta skulle ha på frukostmackorna....

• Meddelande borttaget
  • Johanna = en lat kock

enligt de senaste forskningsresultaten ser man ingen skillnad mellan härdade och mättade fetter!

(har läst över 20p näringslära så jag har lite på fötterna)

• Meddelande borttaget
  • Johanna = en lat kock

Jovisst, men när jag läste till kock så hade vi i princip noll näringslära nu efter två år på högskolan har jag fattat hur otroligt lite man lärde sig på kockutbildningen......

• Johanna = en lat kock

Det är absolut inte för att vara dum eller elak på något sätt så jag hoppas att du inte tar det så, cookie.

Vad jag vet om dej så är du en mycket duktig och trevlig tjej!

• Meddelande borttaget
  • Johanna = en lat kock

Vad kul att någon tar saker på rätt sätt!

Har de kommit tillbaka till den slutsatsen(att transfetterna är cancerframkallande)? När vi läste de fyra senste forskningsrapporterna (visserligen för ett år sen) på det så hittade de ingen skillnad mellan hur transfett och mättat funkade i kroppen....
    Men jag tycker att det känns lite underligt att man ska behöva göra om fetter på kemisk väg....
    Visserligen finns det ju transfetter i smör (och ofta mer än i margariner )eftersom de bildas i kornas matsmältning...

• sent i november

Wow, nu fick man sig en rejäl lektion i näringslära, tackar för det tjejer! Mycket intressant, även om jag inte riktigt hängde med när ni övergick till transfetter... Jag tror att jag kör på olja den här gången, eftersom jag inte har tid attt testbaka en smörmorotskaka. Men snart skall jag baka en på smör också. Nu har jag blivit så nyfiken på resultatet att jag inte kan låta bli att prova.

• Johanna = en lat kock

lycka till tjejen!

och jag håller med om att smör är väldigt gott... så när man ska unna sig något är det ju bra! (men låt bli det annars, så tackar din blodådror dig)

• Fenomena

Johanna = en lat kock
    Att härdade fetter är bland de farligaste är väl den sanning som gäller för närvarande. I senaste Naturvetaren står det att läsa att transfettsyror har negativa effekter på bla blodfetter och har visats ha samband med ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar.

• Johanna = en lat kock

Fenomena

Det stämmer säkert! (det är ju ett tag sen jag läste de rapproterna - de visade att det var lika - eller ngt mer- farligt som mättat fett)

men precis som alla forskningsrön så det varierar från månad till månad...
    Om ett halvår är det säkert dödligt med transfetter och om ett år kanske det är "ofarligt" (som mättat fett som oxå har negativa effekter på hjärta och kärl) igen....

Svar på tråden smör i stället för olja?